Gemeenteraad 15 december 2014

2. Interlokale Vereniging Bibburen -
3. Gemeentelijke dotatie aan het OCMW -
4. Advies Gecoro bij grootschalige projecten -

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Akteneming ontslag OCMW-raadslid en aanduiding opvolger.
Naar aanleiding van de verhuis van Minneke De Ridder werd An Willems aangeduid als effectief lid van de OCMW raad.

Aanduiding vertegenwoordiging fracties gemeenteraad in de Gecoro.
Nadat de Gecoro raad al tweemaal bijeengekomen is zonder dat er vertegenwoordigers van de politieke fracties aanwezig waren werd eindelijk overgegaan tot de aanduiding van de vertegenwoordigers.
Voor N-VA zal John Oliviers deelnemen aan de vergaderingen van de Gecoro.

Voorlopige vaststelling RUP ‘Zonevreemde bedrijven - fase 1bis: Pomuni’.
Door de aankoop van de gronden van ARC Vercammen door aardappelbedrijf Pomuni nv. voormalig bedrijf Muyshondt – Gerona moest het goedgekeurde RUP fase 1 aangepast worden.
N-VA Ranst vroeg om dit punt niet ter stemming voor te leggen omdat Johan De Ryck volgende fouten in het dossier had vastgesteld:
De Gecoro had advies uitgebracht maar dit advies was niet bij de stukken gevoegd;
De Gecoro had beraadslaagd zonder de vertegenwoordigers van de politieke fracties uit te nodigen;
Op het nieuwe plan was het volledige terrein ingekleurd als zone voor bedrijfsgebouwen. Niettegenstaande slechts 80% van de totale oppervlakte mag bebouwd worden konden wij nu niet meer vaststellen waar er gebouwen zullen komen en waar niet;
De groen buffer tussen de industrie en de huizen in de Vaartstraat was maar 10 meter breed getekend terwijl dit 15 meter moet zijn.
Burgemeester Lode Hofmans vond dit allemaal niet belangrijk en liet de stemming gewoon doorgaan.

Samenwerkingsovereenkomst oprichting Interlokale Vereniging Bibburen.
Er werd een samenwerkingsverband opgemaakt door de bibliothecarissen van Ranst, Malle, Zoersel, Wijnegem, Wommelgem, Borsbeek en Zandhoven.
De aanleiding hiervoor is dat de provincie Antwerpen subsidies of ondersteuning voorziet voor intergemeentelijke culturele samenwerking.
Tijdens de eerste twee jaar zal de gemeente Ranst als beherende gemeente optreden en de rol van financiële coördinator waarnemen. Jörg Welz vernam van schepen Tine Muyshondt dat de werkzaamheden zullen uitgevoerd worden door de hoofdbibliothecaris.

Gemeentelijke dotatie aan het OCMW 2015.
De verhouding tussen de ontvangsten en de uitgaven van het OCMW moet jaarlijks groter dan of gelijk zijn aan nul. Om dit te bekomen geeft de gemeente jaarlijks een dotatie aan het OCMW. Voor 2015 bedraagt de dotatie 1.456.608€
Omdat er op de OCMW raad de laatste maanden een aantal betwistbare dossiers waren goedgekeurd door de coalitie CD&V en Open-VLD stelde Leen Baeten een aantal concrete vragen.  Het ging hier over de uitgaven van 300.000€ voor de renovatie van het OCMW gebouw in Oelegem en een bedrag van 500.000€ voor verbouwingswerken aan een bouwvallig pand.
Wij wilden weten of het College nog steeds van plan was om alle diensten van de gemeente en het OCMW onder één dak te brengen. Ook vroegen wij ons af of het OCMW niet zuiniger moet omspringen met zijn financiële middelen en of deze verbouwingen aan die oude panden wel een juiste beslissing was.
De Voorzitter van het OCMW, sinds deze legislatuur tevens schepen, Stan De Schutter wenste niet op onze vragen te antwoorden omdat hij vond dat het hier over een OCMW aangelegenheid ging en hij ten overstaan van de  gemeenteraadsleden  hierover geen verdere uitleg verschuldigd was.
Wij stelde vast dat deze redenering totaal niet correct was omdat het de gemeente is die een dotatie moet geven aan het OCMW en het daarom terecht is dat de gemeenteraadsleden hierover vragen mogen stellen en de bevoegde schepen op deze vragen moet antwoorden.
Na de woordenwisseling vernamen we van de schepen voor financiën Roel Vermeesch dat het plan om alle diensten van de gemeente en het OCMW onder één dak te brengen niet meer in het budget was opgenomen.

Advies Gecoro bij grootschalige projecten.
Naar aanleiding van een project waarbij er 175 appartementen op het terrein aan de Wilgenlaan-Kastanjelaan-Kasteeldreef-Dennenlaan zullen gebouwd worden had John Oliviers een voorstel opgemaakt om dergelijke grootschalige projecten voor advies aan de Gecoro voor te leggen. Tevens had hij een voorstel ingediend om een gemeentelijke verordening op te stellen die de bouwstijl in de dorpskern zou vastleggen om het landelijk karakter van onze gemeente te vrijwaren.
Burgemeester Lode Hofmans vond dat er al voldoende reglementen waren en dat bijkomend advies van de Gecoro enkel een vertraging voor de bouwpromotoren zou teweeg brengen.

Voorstel

Advies Gecoro bij grootschalige projecten. Voorstel door John Oliviers

Interpellaties

Dotatie OCMW. Interpellatie door Leen Baeten