Gemeenteraad 20 februari 2017

2. Jaagpad Albertkanaal   -
3. Fietspaden Liersebaan-N14 -
4. Pomuni  -

Lees hier het kort verslag, onze interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Bouwmisdrijven – Interpellatie door Johan De Ryck
Het aantal meldingen van bouwmisdrijven in onze gemeente is de laatste tijd sterk toegenomen. Omdat de indruk wordt gewekt dat opgelegde voorwaarden en vermeldingen op goedgekeurde plannen probleemloos genegeerd kunnen worden in Ranst hebben wij op de gemeenteraad een lijstje van overtredingen voorgelegd. Wij vroegen of de dossiers voldoende werden opgevolgd en of er pro actief gewerkt wordt.
 “Sociale controle daar rekenen we op” verklaarde de burgemeester. Hij gaf toe dat er vanuit de gemeente geen controles worden uitgevoerd en dat er enkel een proces verbaal wordt opgesteld wanneer er een wakkere burger een klacht indient. Dat er voor bedrijven en grote projecten al eens een oogje wordt dichtgeknepen omdat er andere belangen spelen was nog een verklaring die wij te horen kregen.
Johan De Ryck betreurde deze gang van zaken. Wij verwachten dat de gemeente een duidelijk signaal geeft om ervoor te zorgen dat het aantal meldingen van bouwmisdrijven sterk daalt. Hiervoor heeft de gemeente een krachtig instrument ter beschikking namelijk het stakingsbevel. Ons advies: wanneer aannemers en architecten de opgelegde regels niet volgen leg dan de werken stil om een bouwmisdrijf en verdere bijkomende schade te voorkomen.

Jaagpad Albertkanaal – Interpellatie door John Oliviers
Het jaagpad langs het Albertkanaal zou een belangrijke en veilige fietsverbindingsweg moeten zijn. Wij hadden echter vastgesteld dat verschillende automobilisten het jaagpad als sluipweg gebruiken en dikwijls aan hoge snelheden het verbodsbord negeren en het jaagpad verder blijven volgen. Nadat John Oliviers zijn interpellatie had verzonden werden er door de politie 4 controles uitgevoerd en 10 processen verbaal opgesteld. Dit toont aan dat het hier over een acuut probleem gaat en dat er nog werk aan de winkel is om de veiligheid van de fietsers en voetgangers te garanderen.

Fietspaden Liersebaan-N14 – Interpellatie door Erik Fossez
De actie van de 15 jarige Cobe is niet onopgemerkt gebleven. Hij plaatste een hallucinant filmpje op Facebook waarin te zien is hoe hij dagelijks zijn leven riskeert op het smalle fietspad langs de Liersebaan (N14) tussen het kruispunt Massenhovensesteenweg en Nijlensesteenweg.
Erik Fossez vroeg of het gemeentebestuur bereid was om zich in te zetten voor een oplossing voor deze gevaarlijke situatie voor fietsers?
Iedereen is voorstander van een vrij liggend fietspad. Dit is opgenomen in het plan voor de her aanleg van de N14 Fase 3b. De nodige onteigeningen moeten nog uitgevoerd worden maar uit ervaring weten we dat  dit steeds voor vertragingen zorgt. De enige raad die gegeven kan worden aan de fietsers is: vermijd zoveel mogelijk dit gevaarlijk stuk weg en maak een omweg langs veiligere wegen.

Pomuni – Interpellatie door Johan De Ryck
Tijdens de bespreking van het RUP fase 1 bis hadden wij gevraagd of het groenscherm zoals aangegeven stond in het RUP kon opgelegd worden aan Pomuni. De burgemeester heeft toen gemeld dat dit enkel kon opgelegd worden wanneer er een nieuwe stedenbouwkundige vergunning aangevraagd werd door het bedrijf.
Op 2 februari 2017 werd er een nieuwe vergunning verleend aan Pomuni voor het uitbreiden van een industriegebouw. In de motivering van de vergunning lazen we dat de voorschriften grotendeels worden gevolgd. Johan De Ryck vroeg wat deze cryptische omschrijving betekende.
Op vraag van de brandweer werd er een bijkomende opstelpaats voorzien waardoor het groenscherm over een beperkte lengte iets minder breed zou worden dan voorzien. Voor de rest zal de buffer zone volledig beplant worden zoals werd voorgeschreven met een gesloten groenscherm van minstens 3,00m hoog.

Interpellaties

Bouwmisdrijven - Interpellatie door Johan De Ryck

Jaagpad Albertkanaal - Interpellatie door John Oliviers

Fietspaden Liersebaan-N14 - Interpellatie door Erik Fossez

Pomuni  - Interpellatie door Johan De Ryck

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad.