Gemeenteraad 20 november 2017

Op 20 november 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

1. Kapitaalverhoging via IKA     -  
2. Statutenwijziging IKA en IVEKA     -  
3. Plaatsing camera's - E34/E313 ter hoogte Q8     -  
4. Aanpassing Beheersovereenkomst gemeente - OCMW     -      
5. Tonnagebeperking Schawijkstraat / fietsstraat Driepikkelhoeveweg.     -     
6. Problematiek grondverwervingen Kromstraat     -     
7. Verkavelingsvergunning Molenveld     -     
8. Bedrijventerreinen - Interpellatie door John Oliviers     -     
9. Wegenwerken - Interpellatie door Jan Dillen     -     
10. Herinrichting Oudstrijdersstraat - Interpellatie door Johan De Ryck     -  
11. Petitie / Gemeenteraadsverkiezingen     -     

 

Lees hier het kort verslag, onze interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

 

Kort verslag

 

Kapitaalverhoging via IKA
In plaats van te kiezen voor een terugstorting van de door de gemeente Ranst opgebouwde reserves werd er gekozen om dit geld te gebruiken om leningen vervroegd af te lossen. Johan De Ryck vroeg welk de intrestvoeten waren voor deze leningen? Het bedenkelijk antwoord van de schepen was: "dat weet ik niet maar we hadden dat geld niet nodig".

Statutenwijziging IKA en IVEKA
Door de statutenwijziging zou er eindelijk komaf gemaakt worden met het huidige kluwen van intercommunales in de energiesector en zou eveneens het aantal bestuursmandaten sterk verminderen. Daarom vroeg Johan De Ryck om de voorgestelde statutenwijzigingen van IKA en IVEKA goed te keuren. Open Vld en CD&V bekenden kleur. Zij zijn voorstander van de postjes en de daaraan gekoppelde zitpenningen. Zij stemden tegen de wijziging van de statuten van IKA en IVEKA.

Plaatsing camera's - E34/E313 ter hoogte Q8
In 2014 hebben wij gepleit voor het sluiten van de poorten ter hoogte van de Wijnegembaan voor het bevorderen van de veiligheid van onze inwoners. In het kader van de bestrijding van de misdaad is het plaatsen van de camera’s ter hoogte van de Q8 een logische volgende stap besloot John Oliviers.
Wij gaven dan ook een positief advies voor de plaatsing van de camera’s.

Aanpassing Beheersovereenkomst gemeente - OCMW
Nu de Raad van State een positief advies heeft afgeleverd over het Decreet Lokaal Bestuur en de goedkeuring in het Vlaams Parlement verwacht wordt in januari mogen we ervan uitgaan dat de integratie van de gemeente en het OCMW in Vlaanderen vanaf 1 januari 2019 een feit zal zijn. Leen Baeten vond het dan ook positief dat in Ranst nu reeds de nodige voorbereidingen getroffen worden. Wij steunden dan ook de aanpassing van de beheersovereenkomst die nodig is om deze integratie in goed banen te leiden. 

Tonnagebeperking en aanpassing voorrangsregeling Schawijkstraat en inrichten van een fietsstraat in de Driepikkelhoeveweg.
Johan De Ryck stelde vast dat het besluit dat wij moesten goedkeuren niet correct was opgesteld. Eveneens en veel belangrijker waren de vele onbeantwoorde vragen in dit dossier.

  •  is de tonnagebeperking in de Schawijkstraat definitief of tijdelijk tot na de heraanleg van de straat?
  •  gaan de problemen die zich nu voordoen in de Schawijkstraat en de Spruytershofstraat zich verplaatsen naar de Kastanjelaan, Wilgenlaan,    Zevenbergenlaan en de Vaartstraat?
  •  welke omleiding wordt er voorzien wanneer de brug over de E313 aan de Vaartstraat afgebroken wordt?
  •  is het de bedoeling dat het vrachtverkeer via de Boerenkrijglaan gaat rijden?
  •  het bestaande wandelpad langsheen de Schawijkstraat wil het gemeentebestuur verlengen tot aan de Wijnegembaan, maar wie is er eigenaar van de grond en is dit wandelpad wel vergunbaar?
  •  waarom een verlenging van het wandelpad wanneer er nu reeds een wandelpad is door het Zevenbergenbos?
  •  voldoet de Driepikkelhoeveweg wel aan de voorwaarden voor een fietsstraat zoals vermeld in het fietsvademecum?

Redenen genoeg om te vragen om dit punt te verdagen naar de volgende gemeenteraad. De schepen stemde hiermee in. Wij verwachten tegen dan een duidelijk antwoord op al onze vragen.

Collector Ranst - Wommelgem - problematiek grondverwervingen Kromstraat, Doggenhoutstraat, Nachtegalenlaan en Lijsterlaan
Op de agenda stond de goedkeuring van het bedrag per m² voor de innames aan het kruispunt van de Kromstraat met de Profeetstraat. Het voorstel was opgemaakt in april en kwam nu pas op de gemeenteraad. De schepen zei dat dit geen probleem is en dat er geen haast bij is. De grondverwervingen in de Kromstraat lopen niet van een leien dakje. De meeste vrijwillige verwervingen zijn uitgevoerd de resterende zullen via de rechtbank moeten verlopen.
Volgens de schepen moest de gemeente voor de grondinname van 1703 m² aan het kruispunt van de Kromstraat met de Profeetstraat 264.000 euro betalen en AWV nam 135.881 euro voor haar rekening. Over dit bedrag was grondig onderhandeld en alle partijen hadden toegevingen moeten doen aldus de schepen.
Wij verwezen naar de eerste raming waar er sprake was van een totaal bedrag van 219.000 euro. Wanneer er dan finaal een bedrag van 400.000 euro betaald moet worden en dit dan nog benoemen als grondig onderhandeld vonden wij een brug te ver. De burgemeester antwoordde hierop dat dit bedrag moet betaald worden voor de inname van de grond anders wordt het niets en moeten we naar de rechtbank. Het feit dat bij de verkaveling aan de Lijsterlaan de overdracht van de wegenis niet geregistreerd werd en de gemeente nu moet betalen voor de inname van deze “gemeente grond” was de schuld van zijn voorgangers zei de burgemeester. Toen Johan De Ryck vroeg of de belasting op de verwerving van de wegbedding ook toegepast wordt in dit dossier zoals in het dossier van de Spruyterhofstraat werd de toon bitsiger. Het gaat hier over een gewestweg en dan is deze gemeentebelasting niet van toepassing was het argument van de burgemeester. Een gedeelte van de onteigening ligt aan de gewestweg maar een ander deel ligt aan gemeenteweg verduidelijkten wij. Dan zal de gemeentebelasting op dat deel toegepast worden gaf de burgemeester toe.
De poppetjes gingen pas echt aan het dansen toen wij een overeenkomst bovenhaalde van eind 2016 waarin de verdeling van de kosten tussen de gemeente en AWV was vastgelegd. Hieruit bleek dat de gemeente 132.000 euro voor haar rekening moest nemen en dat AWV 268.000 euro moest betalen van het totaal bedrag van 400.000 euro. Waarom wordt er dan 264.000 euro als uitgave ingeschreven op het budget van de gemeente vroeg Johan De Ryck? Toen werd het oorverdovend stil. De schepen stamelde nog iets maar kon hier niet op antwoorden omdat deze overeenkomst blijkbaar niet in zijn dossier zat. Het gaat hier over het geld van de belastingbetaler en daar moet omzichtig mee omgesprongen worden is de mening van N-VA Ranst, maar de gemeenteraadsleden van Open Vld en CD&V dachten daar anders over en zij keurden dit punt zonder morren goed.

Aanvraag wijziging van de verkavelingsvergunning Molenveld
De burgemeester gaf op vraag van Groen de visie van het gemeentebestuur over de ruimtelijke ordening in Ranst. Ook het project Molenveld kwam ter sprake.
Op onze vraag klopt dat wanneer er een bouwaanvraag ingediend wordt die binnen de niet vervallen verkavelingsvergunning valt er geen openbaar onderzoek moet gebeuren, kregen we een bevestigend antwoord van de burgemeester.
In eerste instantie is het nu afwachten naar het resultaat van de aanvraag voor de wijziging van de verkavelingsvergunning. Wij vinden het positief dat er eerst een mobiliteitstudie zal worden uitgevoerd alvorens er een beslissing over een eventuele  bouwvergunning genomen wordt.  Het wegentracé moet in ieder geval besproken en beslist worden door de gemeenteraad. N-VA Ranst zal het dossier van kortbij opvolgen en nauwlettend toezien op de effecten die dit project heeft op het vlak van verkeer en omgeving.

Bedrijventerreinen - Interpellatie door John Oliviers
Als de lokale bedrijventerreinen dienen om zonevreemde bedrijven te herlokaliseren, waarom werden er dan in het verleden zoveel zonevreemde bedrijven gelegaliseerd vroeg John Oliviers?
Enkel de bedrijven die historisch gevestigd zijn in zonnevreemd gebied en die geen hinder veroorzaken mogen blijven. Al de andere zonevreemde bedrijven moeten in de toekomst verhuizen naar een bedrijventerrein, kregen we als antwoord.

Wegenwerken - Interpellatie door Jan Dillen
In onze gemeente worden heel wat wegenwerken uitgevoerd. In een aantal straten bestaat het nieuwe wegdek uit beton. Jan Dillen betreurde het dat er geen rioleringsbuizen onder het nieuwe wegdek voorzien werden in die straten waar in de toekomst een gescheiden rioolsysteem moet aangelegd worden.
De schepen antwoordde dat het niet altijd mogelijk is om de aanleg van riolering en het vernieuwen van het wegdek te combineren. Wel bevestigde hij dat het niet de bedoeling is om binnen de kortste tijd het wegdek terug open te breken omdat ervoor gekozen wordt om de riolering aan de zijkant van de weg aan te leggen.

Herinrichting Oudstrijdersstraat - Interpellatie door Johan De Ryck
De Lijn beslist in Ranst of een straat heringericht mag worden met éénrichtingsverkeer of de dubbelrichting behouden blijft. Dat was onze conclusie na de beslissing van het college om af te stappen van het idee om het éénrichtingsverkeer in de Oudstrijdersstraat in te voeren. Hun beslissing kwam er nadat de Lijn niet akkoord was gegaan met het voorstel van de gemeente.
De schepen ontkende dat De Lijn beslist maar er moet wel eerst een consensus tussen de gemeente en De Lijn zijn om een gunstige beoordeling van de kwaliteitsadviseur te kunnen krijgen.
Ziet u het verschil? Wij niet. De Lijn beslist over de inrichting van de straten waar een bus doorrijdt.

Petitie
Het negeren van de 770 handtekeningen voor de enkelrichting in de Lievevrouwestraat kwam nog eens ter sprake op de gemeenteraad. De burgemeester verweet de oppositie dat er na de herinrichting van de straat geen nieuwe petitie gehouden werd om te zien of de mensen nog altijd voorstander zijn van de enkelrichting.
Johan De Ryck wees erop dat er wel een nieuwe petitie zal gehouden worden namelijk in oktober volgend jaar.
Op 14 oktober 2018 krijgt elke Ranstenaar de kans om bij de gemeenteraadsverkiezingen te kiezen voor "het beleid van het huidige bestuur" of te kiezen voor verandering.


Interpellaties


Bedrijventerreinen - Interpellatie John Oliviers - Klik hier
Wegenwerken - Interpellatie Jan Dillen - Klik hier
Herinrichting Oudstrijdersstraat - Interpellatie Johan De Ryck - Klik hier

Agenda

Voor de agenda van de gemeenteraad - Klik hier
 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is