1. Aanzienlijke oppervlakte landbouwgrond verdwijnt in Ranst

Op 18 december 2024 vroeg de Vlaamse Landmaatschappij de goedkeuring van het gemeentebestuur voor de bebossing van landbouwgrond in Emblem. De percelen werden door DWV (De WerkVenootschap) aangekocht als boscompensatie voor werkzaamheden aan de R0 – de ring rond Brussel.
Zoë Helsen (N-VA Ranst) verwees naar het Veldwetboek waarin staat dat het schepencollege binnen de dertig kalenderdagen een beslissing moet nemen zoniet wordt de vergunning geacht verleend te zijn.
Met verbijstering stelden wij vast dat het schepencollege vergat een beslissing te nemen met als gevolg dat er tussen de Heidestraat en het Hutveld in Emblem 171.500 m² landbouwgrond verloren zal gaan voor landbouwactiviteiten. Dit is maar liefst de grootte van 34 voetbalvelden die momenteel in gebruik zijn als landbouwgrond (boomkwekerij) dat verdwijnt, aldus Zoë Helsen (N-VA Ranst).
In die periode van dertig kalenderdagen is het schepencollege 4 maal samengekomen en heeft het geen aandacht gegeven aan dit dossier.
Het was pas op 28 januari 2025 dat we in het besluit van het schepencollege konden lezen dat er betreurd werd dat er landbouwgrond wordt opgeofferd voor boscompensatie en dat de aanvraag juist voor de kerstperiode in een periode van legislatuurwissel werd ingediend.
Johan De Ryck (N-VA Ranst) vroeg waarom het schepencollege op 28 januari 2025 geen weigering voor dit bebossingsproject had uitgesproken.
De antwoorden van de schepenen waren onthutsend. De schepen voor ruimtelijke ordening zei dat de bebossingsdoelstellingen voor Ranst daardoor in één maal behaald werden en de schepen voor landbouw kon enkel melden dat het schepencollege zich nog aan het beraden was of er nog juridische stappen mogelijk waren.
De verkiezingsbelofte van de meerderheidspartijen dat zij zich inzetten voor het behoud van het landelijk karakter van Ranst en het beschermen van de landbouwsector is duidelijk “fake news”.
 

* HLN - Agrarische zone in Emblem wordt wellicht omgezet in bos na ‘vergetelheid’ gemeentebestuur: “170 000 vierkante meter waardevolle landbouwgrond dreigt verloren te gaan”

In de Ranstse deelgemeente Emblem gaat normaal meer dan 170 000 vierkante meter aan landbouwgrond worden gebruikt voor een bebossingsproject. Opvallend: het gemeentebestuur ziet dat liever niet gebeuren, maar ‘vergat’ een aanvraag van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) te weigeren. “En dat terwijl de meerderheidspartijen in hun kiescampagne de mond vol hadden over landbouw”, stipt gemeenteraadslid Zoë Helsen van oppositiepartij N-VA aan.

Zoë Helsen kwam tijdens de gemeenteraadszitting van maandag met een interpellatie op de proppen omtrent een aanzienlijke oppervlakte aan landbouwgrond die dreigt te verdwijnen. Helsen las in de notulen van het schepencollege van 28 januari dat er tussen de Heidestraat en Hutveld in Emblem een bebossingsproject van de VLM op til is. De VLM wil op deze manier een aantal bomen compenseren dat sneuvelde in het kader van werken aan de Brusselse ring. Het compensatiebos zou op een perceel landbouwgrond komen dat door een plaatselijke landbouwer werd verkocht.

“Uiteraard is N-VA niet tegen bebossing op zich, maar we vinden het zonde dat er zo’n groot stuk waardevolle landbouwgrond voor wordt opgeofferd”, liet Zoë Helsen verstaan. “Het gaat hier om maar liefst 171 500 vierkante meter (wat overeenkomt met zowat 25 voetbalvelden, red.). Het gebeurt nog dat landbouwgrond wordt bebost, maar dan gaat het doorgaans om kleinere percelen die niet helemaal geschikt zijn voor landbouwdoeleinden of al aansluiten op bestaande bossen.”

Veldwetboek
“We vinden het vreemd dat het schepencollege de aanvraag van VLM voor dit bebossingsproject niet heeft geweigerd”, ging Zoë Helsen verder. “Temeer omdat de coalitiepartners (PIT, Vlaams Belang en Vrij Ranst, red.) tijdens de voorbije verkiezingscampagne de mond vol hadden over aandacht voor de landbouwers. Omdat het college het dossier niet binnen de dertig dagen heeft afgewezen, is de vergunning automatisch afgeleverd. Dat staat zo in het Veldwetboek.”

De meerderheidspartijen zaten duidelijk verveeld met de zaak. “Dit is heel ongelukkig en spijtig. We hadden het ook liever anders gezien”, moest schepen van Landbouw Tine Muyshondt (PIT) beamen. “Het dossier kwam bij ons binnen op een lastig moment, in de eindejaarsperiode. Tijdens de feestdagen is de personeelsbezetting op het gemeentehuis altijd wat minder. Dat bemoeilijkte de zaken.”

Raad van State
Voorts werd men op de Ranstse dienst Ruimtelijke Ordening rond de jaarwisseling ook nog eens geconfronteerd met het overlijden van een medewerker en kwam het Vlaamse Agentschap Landbouw en Zeevisserij niet tijdig met een advies.
De door de meerderheid aangehaalde factoren konden N-VA toch niet helemaal sussen. “Dit soort aanvragen komt altijd op een ‘moeilijk’ moment. Ontwikkelaars van grote bouwprojecten vragen ook vaak midden in een vakantieperiode een vergunning aan. Het is aan het bestuur om steeds waakzaam te zijn”, sneerde ex-burgemeester Johan De Ryck (N-VA).
Vraag is nu of het geplande bebossingsproject alsnog valt tegen te houden. Een weigering had de aanvrager kunnen aanvechten bij de Bestendige Deputatie, maar omgekeerd blijkt de gemeente bij de provincie geen beroep te kunnen aantekenen tegen de vergunning. Een vernietiging van de vergunning aanvragen bij de Raad van State kan eventueel wel nog een optie zijn, maar de kans op slagen zou niet groot zijn. Het is nog niet duidelijk of het gemeentebestuur effectief verdere stappen zal ondernemen.

Het Laatste Nieuws - 18/02/2025 - Kristof De Cnodder

 

2. Toekomst van het nieuwe administratief centrum

In de krant lazen we op 11 februari 2025: “Gemeente ziet af van bouw nieuw administratief centrum.” De beslissing werd genomen in het schepencollege van 7 februari 2025 en het personeel werd via mail op de hoogte gebracht dat de plannen voor de bouw van het nieuw administratief centrum aan de Van De Nestlaan werden geschrapt.
De titel van het artikel in Gazet Van Antwerpen klopt volledig beaamde Johan De Ryck (N-VA Ranst) in de gemeenteraad:

  • Het personeel ziet af omdat het schepencollege zonder boe af bah een streep trekt door het intensieve werk dat gedurende 3 jaar verricht werd om tot een door alle personeelsleden gedragen plan te komen. Dit toont van weinig respect voor het personeel dat nu verder moet werken in aftandse gebouwen. 
  • De belastingbetalende inwoners van Ranst zien af omdat het schepencollege hun geld wegsmijt. Volgens de aangestelde advocaat is de kans reëel dat de rechter zal beslissen dat de gemeente Ranst een schadevergoeding van ettelijke honderdduizenden euro’s zal moeten betalen. Hierbij werd er dan nog geen rekening gehouden met de kostprijs van de vele uren die personeelsleden hebben gepresteerd bij de opmaak van de plannen. 
  • De belastingbetalende inwoners van Ranst die vandaag een huis koopt heeft 5 jaar om dat huis aan te passen en energie efficiënt te maken. Blijkbaar is deze regel niet van tel voor het huidige gemeentebestuur dat haar personeel in energie verslindende gebouwen huisvest.

De argumenten die het schepencollege aanhaalt voor de stopzetting werden door Johan De Ryck (N-VA Ranst) weerlegd:

  • Het argument dat de vereiste omgevingsvergunning niet kon bekomen worden omdat het ontwerp op enkele punten afwijkt van de inrichtingsvoorschriften van het RUP houdt geen steek. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorziet afwijkingsmogelijkheden voor handelingen van algemeen belang. De bouw van het nieuwe administratieve centrum valt ontegensprekelijk onder deze definitie van handelingen van algemeen belang. 
  • Een ander argument is de onzekerheid over de hervormingen binnen de politiezones. In het federaal regeerakkoord staat nochtans zeer duidelijk “We blijven investeren in een betere en efficiëntere werking, in een nabije en eenvoudig bereikbare politie.” Een rede te meer om een nieuw politiekantoor te bouwen wanneer we de politie in Ranst willen behouden. 
  • Dat een nieuwbouw impact heeft op de gemeentelijke financiën is vanzelfsprekend. Het bedrag voor het nieuw administratief centrum werd daarom volledig opgenomen in het budget dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 16 september 2024. Hieruit blijkt dat er nog steeds financiële ruimte blijft voor andere essentiële projecten.

     

* HLN - Geschrapte verhuis administratief centrum verhit gemoederen binnen gemeenteraad: “Negatieve gevolgen voor personeel en belastingbetalers”

De beslissing van het nieuwe Ranstse schepencollege om de geplande verhuis van het gemeentelijke administratief centrum te schrappen, zinderde maandag na binnen de gemeenteraad. “Het gemeentepersoneel blijft zo nog langer met deze problematische huisvesting zitten”, zei voormalig schepen Luc Redig (Groen). “Bovendien gaat de belastingbetaler een schadevergoeding mogen ophoesten”, voorspelde ex-burgemeester Johan De Ryck (N-VA).

In de vorige legislatuur vormden N-VA en Groen een coalitie in Ranst. Samen dokterden zij het plan uit om alle gemeentelijke diensten over te hevelen van het centrum van deeldorp Broechem naar de voormalige militaire site aan de Van Den Nestlaan, waar nu overigens de technische dienst al zit. Ook het Ranstse kantoor van politiezone ZARA zou volgens dat plan naar de Van Den Nestlaan verhuizen. In de meerjarenplanning werd voor die operatie al een bedrag van elf miljoen euro ingeschreven, dit met het oog op de nodige (ver)bouwwerken.

In juni 2024 kwam het consortium van projectontwikkelaar Zicht op Zee en bouwbedrijf Dhulst’ als beste uit een aanbestedingsprocedure voor de bouw van het administratief centrum/commissariaat. Maar na de verkiezingen van oktober kwamen N-VA en Groen in de oppositie terecht en namen PIT, Vlaams Belang en Vrij Ranst de touwtjes in handen. Vorige week raakte bekend dat de nieuwe bestuursploeg de eerder gemaakte verhuisplannen heeft opgeborgen, wegens “een te grote impact op de gemeentekas en te veel onzekerheden”.

Energieverslindend
Tijdens de gemeenteraadszitting van maandag zorgde die beslissing voor een reeks vragen en opmerkingen vanuit de oppositie. Zo vond Luc Redig het vreemd dat het gemeentepersoneel voor de gemeenteraadsleden op de hoogte werd gesteld van de koerswijziging. Inhoudelijk kon Redig zich evenmin vinden in het besluit van het nieuwe bestuur.
“De huisvesting van onze gemeentediensten voldoet niet meer aan de noden, wat dus problematisch is voor het personeel. Helaas zal er niet meteen iets veranderen”, verkondigde Redig. “Bovendien is het huidige gemeentehuis energieverslindend. De schrapping van het verhuisdossier heeft dus op heel wat vlakken een serieuze impact.”

Oud-burgemeester Johan De Ryck wees op de mogelijke financiële gevolgen van het afblazen van de verhuis. “Dit gaat de belastingbetaler geld kosten”, stipte De Ryck aan. “Hoeveel geld exact zal een rechter bepalen. Het consortium Zicht op Zee/Dhulst’ gaat het hier niet bij laten. De advocaat die door het huidige schepencollege is aangesteld om de stopzetting van dit dossier te begeleiden, liet al blijken dat er wellicht niet te ontkomen valt aan een verbrekingsvergoeding.”

Geen handtekening
Burgemeester Bart Goris (PIT) benadrukte dat er nog geen contract was ondertekend met Zicht op Zee/Dhulst’ en dat dan weer in het voordeel speelt van de gemeente. “Doorgaan met de plannen hield trouwens sowieso een groot financieel risico in”, aldus Goris. “De aanvraagprocedure zou al 800 000 euro gaan kosten, zonder garantie dat we effectief zouden mogen bouwen. De uitgetekende plannen waren immers niet helemaal in overeenstemming met het bestaande Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de zone.”
Dat laatste werd dan weer door Johan De Ryck betwist. “Met één pennentrek werd een streep getrokken door drie jaar voorbereidend werk. Dit getuigt van weinig respect voor het gemeentepersoneel”, besloot De Ryck. Zijn opvolger Bart Goris haastte zich op zijn beurt om te zeggen dat het personeel zeker niet in de kou zal blijven staan: “Met herlokalisatie en renovatie gaan we zeker één en ander kunnen verbeteren. In de komende periode gaan we zien hoe we alles concreet het best aanpakken.”

Het Laatste Nieuws - 18/02/2025 - Kristof De Cnodder

 

* GVA - Toekomst gemeentehuis

De schrapping van de plannen rond de herlokalisatie van het gemeentehuis en de bouw van een nieuw politiecommissariaat valt slecht bij N-VA en Groen. “Dit gaat de belastingbetaler geld kosten”, voorspelt oppositieraadslid en vorig burgemeester Johan De Ryck (N-VA).

Volgens de huidige meerderheid van PIT, Vrij Ranst en Ons Ranst zijn er te veel onzekerheden. De voornaamste obstakels waren onder andere het ontbreken van zekerheid over de vergunning wegens afwijkingen van het RUP, de grote kostprijs voor de politiekazerne, de huurkosten in Zandhoven en de mogelijke fusie van politiezones”, zegt huidig burgemeester Bart Goris (PIT). “Wij hebben ook nooit weggestoken dat wij het geen goed idee vinden om het gemeentehuis weg te halen uit het centrum.”

Luc Redig (Groen) vond het niet correct dat eerst het personeel werd geïnformeerd en pas nadien de gemeenteraadsleden. “Wij vonden dit wel juist correct”, zegt de burgemeester.

Johan De Ryck (N-VA) waarschuwt voor de drie jaar voorbereidingen die worden weggegooid en de schadevergoeding die de gemeente en dus de belastingbetaler zal moeten betalen. “Een inwoner die een huis koopt moet dat binnen de vijf jaar energiezuinig maken. Wij laten ons personeel en politie in energieverslindende gebouwen verder werken. Dit getuigt van weinig respect naar het personeel toe.”

Volgens burgemeester Goris betekent de beslissing niet dat er nu niets meer gaat gebeuren. “Op korte termijn zal een studie worden opgestart om de herlokalisatie grondig te evalueren en de impact ervan in kaart te brengen. De schadevergoeding die mogelijk betaald moet worden, staat nog niet vast en zal door de rechter worden bepaald.”
“We werken intussen aan een nieuw dossier dat in de meerjarenplanning zal worden opgenomen, met een visie zoals we die altijd hebben verdedigd voor meer inbreiding en leefbare dorpen.”

Gazet van Antwerpen - 19/02/2025 - Kristin Matthyssen

 

3. Stand van zaken – kinderopvang Schooltje Millegem

Wereld-Delen is op zoek naar een gepast onderkomen voor de Sociale Winkel. De villa die ze momenteel in Wommelgem gebruiken, wordt binnenkort namelijk afgebroken.
Tot onze verbazing wordt het voormalige schooltje van Millegem als oplossing aangeboden door het schepencollege.
Dit pand werd door het vorige bestuur in erfpacht genomen met de bedoeling het in te richten als locatie voor kinderopvang.
Tijdens de vorige legislatuur werd er door de partijen van de huidige meerderheid vaak het verwijt gegeven dat er niet voldoende kinderopvang in Ranst was en dat er hiervoor te weinig inspanningen geleverd werden.
Ook in de verkiezingscampagne kwam de belofte voor meer kinderopvang meermaals voor.
De vraag of de renovatie van het schooltje van Millegem nu geen aanzienlijke vertraging zou oplopen door het gebruik voor de Sociale Winkel werd gesteld door Zoë Helsen (N-VA Ranst).

De schepen bevoegd voor sociale zaken en gezinsbeleid benadrukte dat de Sociale Winkel slechts zeer tijdelijk gebruik gaat maken van het voormalige schooltje van Millegem en dat de technische dienst de opdracht heeft gekregen de noodzakelijke verbouwingen voor kinderopvang verder uit te werken. Kinderopvang blijft het hoofddoel maar de oorspronkelijke plannen gaan we toch nog eens bekijken zei de schepen.
N-VA Ranst zal dit belangrijk dossier verder nauwlettend opvolgen.
 

4. Renteloze lening en nieuwbouw jeugdlokaal VZW Knoeselplein

In 2024 heeft de gemeenteraad beslist om aan vzw Knoeselplein een subsidie van 250.000 euro toe te kennen en een renteloze lening van 200.000 euro voor de bouw van nieuwe jeugdlokalen in Broechem. Door de Vlaamse overheid werd er een investeringssubsidie van 250.000 euro toegekend.
Via de pers vernamen we dat het huidige gemeentebestuur de renteloze lening zou omzetten naar een bijkomende subsidie, waardoor het totaal aan subsidies, dat door de belastingbetaler betaald zal worden, 700.000 euro zal bedragen.
In het beleidsprogramma stond dat er voor huisvesting van de lokale verenigingen naar het domein de Moervelden werd gekeken.
Jörg Welz (N-VA Ranst) stelde de vraag of alle verenigingen voor hun huisvesting en verouderde infrastructuur nu recht hebben op 450.000 euro subsidies.
De schepen voor jeugd antwoordde dat ze geen weet had van andere verenigingen die grote noden hebben in verband met verouderde infrastructuur. Wij roepen dan ook de jeugdverenigingen en sportclubs in Ranst op om hun noden kenbaar te maken.

 

* HLN - Oppositie stelt zich vragen omtrent bijkomende subsidie voor jeugdlokaal Broechem: “We mogen de financiële draagkracht van onze gemeente niet uit het oog verliezen”

Zoals eerder aangekondigd, wil het nieuwe Ranstse gemeentebestuur een extra subsidie uitkeren voor de bouw van een nieuw jeugdlokaal in deeldorp Broechem. Binnen de oppositie zijn daar echter serieuze bedenkingen rond. “Dit is Sinterklaas spelen met belastinggeld”, vindt oud-burgemeester Johan De Ryck (N-VA).

De Broechemse chiro en KSA delen momenteel al een lokaal in de Pertendonckstraat, het zogenaamde Franciscusheem. Die infrastructuur is echter hopeloos verouderd en dus gaan chiro en KSA (onder de vlag van de overkoepelende vzw Knoeselplein) voor een nieuwbouw.
De Vlaamse overheid reserveerde daarvoor al een subsidie van 250 000 euro. Het vorige Ranstse gemeentebestuur (met N-VA en Groen aan het roer) deed daar een toelage van 250 000 euro en een renteloze lening van 200 000 euro bovenop. De huidige coalitie (bestaande uit PIT, Vlaams Belang en Vrij Ranst) wil die lening nu gaan omzetten in een bijkomende subsidie, zo raakte onlangs bekend.

Hardste roepers
“In totaal wordt er zo 700 000 euro belastinggeld vrijgemaakt voor dit project. Ik hoop dat het huidige bestuur de financiële draagkracht van onze gemeente niet uit het oog verliest”, merkte raadslid Jörg Welz (N-VA) tijdens de jongste gemeenteraadszitting op. “Er zijn heel wat jeugdbewegingen en sportclubs met infrastructuurnoden. Wat als die allemaal komen aankloppen?”
Welz’ partijgenoot Johan De Ryck was nog straffer in zijn uitspraken. “Dit is gewoon Sinterklaas spelen met belastinggeld”, vulde de vorige Ranstse burgemeester aan. Annelies Creten vroeg namens Groen ook naar een algemene visie omtrent dit soort infrastructuursubsidies. “Of is het gewoon zo dat de hardste roepers het meeste geld gaan krijgen?”

Moervelden
Kersvers schepen van Jeugd Katlijn Hofmans (PIT) probeerde één en ander te sussen: “Lang niet iedere vereniging heeft nieuwe lokalen nodig. Ik heb de voorbije weken al met vier jeugdbewegingen gepraat en ik kreeg van niemand vragen in die richting. In het geval van de vzw Knoeselplein gaat het inderdaad om behoorlijk wat geld. Maar het gaat ook om twee verenigingen waarbij heel wat jongeren (in totaal zowat 350, red.) zijn aangesloten. De jeugd is onze toekomst. Daar moeten we in durven investeren.”

Terloops werd binnen de gemeenteraad ook aangehaald dat een verhuis van chiro en KSA naar domein Moervelden nog tot de mogelijkheden behoort. In de komende periode zal de vzw Knoeselplein beslissen welke locatie het wordt: de Moervelden of de huidige stek in de Pertendonckstraat.

Het Laatste Nieuws - 19/02/2025 - Kristof De Cnodder

 

5. Pidpa

Pidpa vroeg om de overeenkomst voor het leveren van drinkwater in Ranst met 18 jaar te verlengen.
De sector inzake drinkwatervoorziening is in volle evolutie en er zijn vandaag diverse spelers actief waarbij samenwerking moet overwogen worden om de stijgende kosten onder controle te houden.
Nu beslissen voor een verlenging van 18 jaar was voor N-VA Ranst niet de juiste keuze.
Wij wezen op het feit dat het verlies dat Pidpa heeft geleden in 2024 van het compartiment drinkwater enorm was toegenomen ten opzichte van 2023. De voornaamste reden volgens  Pidpa is het lager verbruik van drinkwater. Dat er minder kraantjeswater gebruikt wordt is logisch vermits elke burger aangespoord wordt om meer regenwater te gebruiken in plaats van water uit de kraan. Om dit verlies op te vangen werd de prijs voor het Pidpa drinkwater met 24% verhoogd. Het  basistarief per m³ is van 4,80 euro in 2023 verhoogd naar 6,02 euro in 2024. Ter vergelijking het basistarief per m³ bij Waterlink bedraagt 4,87 euro.
Het voorstel van Johan De Ryck (N-VA Ranst) was om een verlenging van 2 jaar goed te keuren in plaats van 18 jaar. Die 2 jaar kan dan gebruikt worden om het dossier juridisch, financieel en administratief grondig door te lichten.
Het huidige gemeentebestuur steunde ons voorstel niet en besliste dat Pidpa de volgende 18 jaar de leverancier van het duurdere kraantjeswater voor de Ranstenaar zal zijn.