Gemeenteraadszitting van maandag 16 januari 2023

Op 16 januari 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Bestuurlijke organisatie Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden besproken

Stand van zaken inhaalbeweging sociale woningen

De oppositie vroeg in een interpellatie naar welke stappen er gezet werden om de inhaalbeweging voor het aantal sociale woningen in Ranst waar te maken.

Burgemeester Johan De Ryck wees erop dat er sprake is van een inhaalbeweging omdat het vorige bestuur veel te weinig inspanningen geleverd had in de periode 2009 – 2018.

Het bindend sociaal objectief werd voor elke Vlaamse gemeente vastgelegd in 2009. In 2013, 2016 en 2018 werd er een voortgangstoets uitgevoerd om de inspanningen die de gemeente heeft geleverd in kaart te brengen. Telkens stond er in het verslag: “De inzet en het uitvoeringsniveau van de verschillende instrumenten werd voor uw gemeente algemeen niet toereikend bevonden. Op basis van beide criteria heeft Wonen-Vlaanderen uw plan van aanpak negatief beoordeeld.”
Om die reden heeft het huidige bestuur met N-VA aan het roer tijdens het lokaal woonoverleg de samenwerkingsovereenkomsten en de uitvoering ervan met de diverse huisvestingsmaatschappijen  geëvalueerd.
Dat het huidige bestuur wel de nodige inspanningen heeft gedaan wordt bevestigd in de voortgangstoets 2021 waarin staat: “Wij hebben het genoegen u te melden dat, na de beoordeling van uw plan van aanpak, uw gemeente voldoende inspanningen levert om het bindend sociaal objectief te behalen.”
Dit hebben we te danken aan de Lierse maatschappij voor huisvesting die het ontwerp voor het woonuitbreidingsgebied Weidestraat heeft opgesteld.
De uitwerking van de plannen werd spijtig genoeg onderbroken door de verplichte overgang naar een nieuwe woonmaatschappij.
Nadat de werkingsgebieden van de nieuwe woonmaatschappij in Vlaanderen op 4 februari 2022  definitief werden vastgelegd zijn er onmiddellijk gesprekken gestart over de verderzetting van de plannen in Ranst. De opmaak van de Stedenbouwkundige studie voor het woonuitbreidingsgebied Weidestraat wordt opgestart en de onteigingsprocedure wordt ingezet .
Dit gemeentebestuur heeft dus wel degelijk concrete stappen gezet om ook in Ranst het bindend sociaal objectief van 151 sociale huurwoningen te realiseren.

Crisis communicatie

Wanneer zich een noodsituatie voordoet in onze gemeente is een efficiënte, correcte en transparante communicatie naar alle doelgroepen essentieel.
Een samenwerking tussen de gemeenten Ranst, Wommelgem en Zandhoven is in dit kader een meerwaarde. Door de samenwerkingsovereenkomst kan er tijdens een noodsituatie beroep gedaan worden gedaan op de communicatiemedewerkers van deze drie gemeenten.

Definitieve vaststelling RUP 'Zonevreemde woonclusters Hallebaan-Heesterbos'

Op 25 april 2022 stelde de gemeenteraad het ontwerp van het gemeentelijk RUP 'Zonevreemde woonclusters Hallebaan/Heesterbos' voorlopig vast.
Na de inspraak ronde en het ontvangen van de adviezen  werden er nog enkele aanpassingen gedaan aan de tekst.
De opmaak van dit RUP is gestart in 2018. Het huidige gemeentebestuur heeft de knopen doorgehakt en zorgt eindelijk voor de juridische zekerheid voor deze woningen die gelegen zijn in dit bosgebied. Het behoud van de groene omgeving blijft zeker een belangrijk element. Het RUP is enkel bedoeld voor bestaande zonevreemde woningen die vergund of vergund geacht zijn. Het is niet de bedoeling om met het RUP bijkomende bouwpercelen of bijkomende woningen te creëren, noch om niet-vergunde woningen te regulariseren.

Capaciteitsbepaling gemeentelijk onderwijs

Om te kunnen werken met een aanmeldingssysteem dient elke school zijn capaciteit te bepalen. In de gemeentelijke scholen staat kleinschaligheid centraal. Bij het bepalen van de capaciteit is er daarom gekeken naar de fysieke mogelijkheden van de school maar ook naar het pedagogische aspect met nadruk op het aanbieden van kwaliteitsvol onderwijs.
Het maximumaantal vanaf schooljaar 2023-2024 is als volgt vastgesteld

• Voor de gemeentelijke basisschool De Knipoog in Ranst 24 kleuters per geboortejaar en 24 leerlingen per niveau in de lagere school;
  • Voor de gemeentelijke basisschool De Driehoek in Oelegem 22 kleuters per geboortejaar en 22 leerlingen per niveau in de lagere school;
  • Voor de gemeentelijke basisschool De Sleutel in Broechem 24 kleuters per geboortejaar en 25 leerlingen per niveau in de lagere school.

Kerstverlichting

Welke inspanningen doet het gemeentebestuur voor een sfeervolle en aangename gemeente tijdens de donkere Kerstdagen, was de vraag van een gemeenteraadslid.
Op financieel vlak ontvingen de middenstandvereniging van Ranst, Emblem, Broechem en Oelegem in 2022 elk 1.250 euro ontvangen.
Maar ook op logistiek vlak krijgen de middenstandsverenigingen ondersteuning. De kerstbomen, de kerststallen en de nodige signalisatie werden door de gemeentearbeiders vervoerd en geplaatst in de straten. Dit betekende een inzet van 276 werkuren door het gemeentepersoneel.
Voor scholen en verenigingen die een kerstdrink organiseerde hebben de groendienst, de dienst gebouwen en de dienst wegen 64 werkuren gepresteerd buiten de inzet van materiaal.
Dat er door samenwerking en door snel in te spelen op vragen voor ondersteuning iets moois kan ontstaan bewijst de organisatie van de Tractor Kerstrun. Het eerste overleg was op 29 november 2022 om een maand later met een 30 tal versierde tractoren door de 4 deelgemeenten te rijden. De duizenden kijklustigen die langs het parcours stonden hebben kunnen genieten van dit spektakel met dank aan de organisatoren. Door de politie en de gemeentediensten werden er 32 werkuren gepresteerd.
Het voorgaande toont aan dat door de samenwerking met handelaren, verenigingen, organisatoren, vrijwilligers, creatievelingen en de gemeentediensten het mooiste resultaat bekomen wordt.
Met andere woorden voor een sfeervolle en aangename gemeente zal men steeds kunnen rekenen op financiële en logistieke ondersteuning en op samenwerking met het gemeentebestuur.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 18/01/2023

Onteigeningsprocedure in aantocht om 150 sociale woningen aan Weidestraat te realiseren

De gemeente Ranst wil samen met de nieuwe sociale woonmaatschappij 75 sociale huurwoningen en 75 sociale koopwoningen realiseren op een terrein van acht hectaren in woonuitbreidingsgebied aan de Weidestraat in Emblem. De onteigeningsprocedure voor de grond wordt binnenkort opgestart.

Oppositieraadslid Roel Vermeesch (onafhankelijke) polste hoe het college de inhaalbeweging op het vlak van sociale woningen wil aanpakken. De voortgangstoets van 2021 was al iets beter dan de voorgaande jaren, maar de gemeente Ranst moet nog een inspanning leveren om het door de overheid opgelegd bindend sociaal objectief te halen.
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) legt uit dat het de bedoeling is om in de Weidestraat in Emblem sociale 75 huurwoningen en 75 sociale koopwoningen te bouwen. Eerst was het de bedoeling dit samen met de Lierse Maatschappij voor de Huisvesting en Arro Antwerpen te doen. Maar nu Ranst ingedeeld wordt bij de nieuwe woonmaatschappij Antwerpen Midden Noord - dit is nog geen definitieve naam - liepen de plannen vertraging op. Toch zit er schot in de zaak.
Het enige probleem is dat de gronden in de Weidestraat nog eigendom zijn van de in vereffening gegane sociale huisvestingsmaatschappij Vitare, een dochter van woningbouwer Matexi. “We hebben een bod gedaan op de acht hectare, maar de curator vraagt het dubbel”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “Wettelijk kunnen wij niet hoger bieden, want die maximumprijzen voor gronden voor sociale huisvesting liggen vast. Bovendien kan de curator deze gronden ook niet aan een andere koper verkopen, want ze komen als woonuitbreidingsgebied alleen in aanmerking voor sociale woningbouw. Andere woningbouw staan wij als gemeente niet meer toe in woonuitbreidingsgebied. Vandaar dat er nu eerstdaags een onteigeningsprocedure wordt opgestart.”
De 150 nieuwe sociale woningen komen dus allemaal in Emblem. Millegemveld, een open gebied in het gelijknamige gehucht in Ranst aan het kerkje, wordt dus niet verder ontwikkeld. De oppositie vroeg of dit geen te grote concentratie in Emblem wordt. “In de andere deelgemeenten zijn er ook al sociale woningen”, zegt burgemeester De Ryck.

Kristin Matthyssen

Artikel: Gazet van Antwerpen - 18/01/2023

Kerstverlichting in Emblem zou dit jaar “erg triestig” zijn geweest

Naar verluidt was de kerstverlichting in Emblem dit jaar maar een triestige bedoening. Oppositiepartij Goesting roept de meerderheid op om deelgemeenten met te weinig vrijwilligers of handelaars extra te ondersteunen om het met eindejaar wat gezellig te maken voor de inwoners.
Het gemeentebestuur geeft aan elke deelgemeente 1.250 euro om kerstverlichting en -versiering te voorzien. Meestal gebeurt het ophangen door de middenstandsvereniging, lokale handelaars of enthousiaste vrijwilligers zoals de Vaders van Broechem in Broechem. “Maar er was dit jaar een deelgemeente waar bijna geen kerstverlichting was”, verwees Goesting naar Emblem. “Zou de gemeente daar zelf geen tandje kunnen bijsteken?”
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) wijst erop dat hij voorstanders is van een samenwerking met de handelaars en vrijwilligers. “Ons personeel presteerde 276 werkuren om die mensen te ondersteunen. Er werden ook nog 64 werkuren gepresteerd voor logistieke ondersteuning bij bijvoorbeeld kerst- of wintermarktjes in scholen. Wij zijn voorstander om dit samen te doen, en als gemeente niet alles volledig op ons te nemen.”
Goesting dringt er op aan om vroeg genoeg met de handelaars in Emblem in contact te treden om te zien welke ondersteuning nodig is. Het zou er dit jaar maar triestig zijn geweest. Iedereen was het er wel over eens dat de kerstrun met tractoren, georganiseerd door twee landbouwers met ondersteuning van de Landelijke Gilde, een aanwinst was. Ook hier konden ze in Emblem dan toch van meegenieten, want die reed door alle deelgemeenten. kma