Gemeenteraadszitting van maandag 18 september 2023

Op 18 september 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Gemeentehuis Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden besproken

Opvolgingsrapportering 30 juni 2023

In het rapport van de financieel directeur lezen we dat de totale geplande investeringen van dit gemeentebestuur 19,2 miljoen euro bedragen. Hiervan werden in de eerste jaarhelft van 2023 niet minder dan 2,4 miljoen euro gerealiseerd. Dit is ongeveer 20% meer dan het gemiddelde van de voorgaande jaren.
Er werden voor 2023 nog 9,5 miljoen euro investeringsuitgaven vastgelegd. Dit is gevoelig meer dan de voorgaande jaren en wil zeggen dat er heel wat financiële verbintenissen zijn aangegaan, die nog uitgevoerd moeten worden. Dit is meer dan het dubbele van het gemiddelde van de voorgaande jaren.

Onderhoud buurtwegen, voet- en fietspaden 2024

Ook in 2024 blijft schepen Jan Dillen investeren in de wegen, de pleinen, de voet- en de fietspaden.
De lastenboeken werden goedgekeurd op de gemeenteraad. In volgende straten zal er geïnvesteerd worden in 2024:

Wegeniswerken voor 2.178.000 euro

• Zijstraat Herentalsebaan (nrs 7-9-11)
  • Zijstraat Kreupelstraat (bocht tot nr 31)
  • Kantonbaan (deel Knodbaan - Hallebaan)
  • Zwetstraat
  • Schawijkplasweg
  • Achterlo
  • Vremderhoeven
  • Liersesteenweg 71-73 (zijstraat)
  • Broechemhof
  • Bergsehoeven
  • Doornbaan (+deel in bos)
  • Slijkstraat
  • Steenweg op ’t Fort

Voet- en fietspaden voor 275.000 euro

• Mollentstraat (vanaf +/- Beemdenstraat tot Oostmalsesteenweg)
  • Oude Zandhovensesteenweg
  • Bieslooklaan

Aankoop Speelbos Zevenbergen

Voor N-VA Ranst is het belangrijk om het publiek karakter van het speelbos en het wandelbos Zevenbergen te behouden.
Daarom willen wij het speelbos aankopen voor 1 euro/m². De totale oppervlakte bedraagt 31.542 m².
De wandel lus in het wandelbos willen we omvormen naar een wegenis met openbaar karakter voor wandelaars.
Via deze constructie waarbij de gemeente eigenaar wordt van het speelbos en het wandelpad een openbaar karakter krijgt zorgen we ervoor dat het wandel- en speelbos Zevenbergen in de toekomst voor iedereen toegankelijk blijft.

Tot onze verbazing had de cd&v oppositie bezwaar tegen deze aankoop. Het gemeentebestuur was van oordeel dat er geen schattingsverslag moest opgesteld worden voor deze aankoop omdat de prijs van 1 euro/m² zeer laag was en omdat er voldoende referenties waren waarbij de gemiddelde prijs voor de aankoop van bosgrond meer dan 5 euro/m² bedroeg. De opmaak van een schattingsverslag kost ongeveer 2.000 euro. Door de niet constructieve houding van de cd&v oppositie bestaat de kans dat het speelbos niet meer toegankelijk zou zijn voor wandelaar en onze jeugdverenigingen.

Nieuw administratief centrum

De gunningsleidraad voor het nieuw administratief centrum aan de Van den Nestlaan werd goedgekeurd op de gemeenteraad. Dit is een belangrijke stap om alle gemeentelijke diensten en de politie terug samen te brengen op één plaats.
Op de gemeenteraad van 26 juni 2023 werd de selectieleidraad goedgekeurd om de mogelijke kandidaat aannemers te selecteren. Deze fase is lopende.
In de tweede fase zullen de geselecteerde kandidaat aannemers de gunningsleidraad met programma van eisen ontvangen als basis om hun offerte in te dienen.

Telkens wanneer het nieuw administratief centrum aan de Van den Nestlaan op de agenda van de gemeenteraad staat verslikt de oppositie zich en maakt ze veel kabaal. Zij kunnen het blijkbaar nog steeds niet verkroppen dat het huidige gemeentebestuur wel knopen heeft doorgehakt om dit project uit te voeren. Burgemeester Johan De Ryck is vastberaden en zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat alle personeelsleden van de gemeente, het OCMW en de politie kunnen gehuisvest worden in een polyvalent multifunctioneel gebouw dat voldoet aan alle hedendaagse normen.

Openbare verkoop van gronden gelegen te Halle – Zoersel

In de meerjarenplanning werd de verkoop van bouwgronden gelegen in Halle-Zoersel, verkaveling Liefkenshoek - Sniederspad, opgenomen. De voorbije jaren werden acht percelen verkocht. Het OCMW heeft nog twee percelen in eigendom. Deze zullen nu te koop aangeboden worden via Biddit het online verkoopsplatform voor notarissen
Een schattingsverslag werd opgemaakt waarbij de waarde van de percelen bouwgronden werd geschat op respectievelijk 210.000 euro en 240.000 euro.
Eveneens zal er een achtergelegen perceel  grond aan de Paardenmarkt te Halle – Zoersel verkocht worden dat werd geschat op 35.000 euro.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 19/09/2023

Oppositie legt burgemeester op de rooster na asbestbrand, maar die heeft overal antwoord op

De oppositie legde maandagavond tijdens de gemeenteraad in Ranst burgemeester Johan De Ryck (N-VA) nog wat op de rooster over de zware asbestbrand in de Van den Nestlaan in Broechem eind augustus.
Het burgemeestersbesluit van 31 augustus over preventieve maatregelen, plaatsverbod en de sanering van het perceel na de zware asbestbrand werd ter goedkeuring voor de gemeenteraad gelegd.
Oppositieraadslid Roel Vermeesch (onafhankelijke) gaf aan dat het bestuur uiteraard niets kan doen aan de zware brand, maar had wel vragen in verband met de saneringsplannen. De burgemeester verkondigde na de brand dat de gemeente Ranst sowieso plannen had om de asbesthoudende daken te vervangen. “In februari heeft het college die beslissing echter ingetrokken, terwijl uit een verslag van 2021 al duidelijk bleek dat er een risico was. Jullie gaven er de voorkeur aan om het voorzien budget in zonnepanelen te investeren”, aldus Vermeesch.
Volgens burgemeester De Ryck was er eerst een raming gebeurd dat het saneren van een dak van één loods 250.000 euro zou kosten, wat nadien 400.000 euro bleek te zijn. “We hadden sowieso het voornemen om het dak van de middelste loods als eerste te doen, omdat die al ontruimd is. Zo konden we dan de rest van de loodsen nadien verder afwerken, als de verenigingen dan tijdelijk in die middelste loods zaten. Alles hangt er nu verder vanaf hoe het met de uitbetaling door de verzekering zit van de afgebrande loodsen.”
Vermeesch vroeg waarom Wereld-Delen niet tijdelijk gebruik kan maken van een loods op domein Moervelden. “De voorzitter van Wereld-Delen heeft zelf te kennen gegeven dat ze tijdelijk naar een opslag in Wommelgem gaan. Het is de bedoeling dat Wereld-Delen nadien de gesaneerde loods in Broechem gaat delen samen met de verenigingen. Nu lag alles er op de grond. Door de loods na renovatie optimaler te benutten, moet het mogelijk zijn die te delen.”
Vlaams Belang vond het raar dat er pas twee uur na de brand een BE-Alert werd uitgestuurd. “De rook ging de eerste twee uur recht naar boven, er stond geen wind”, zegt Johan De Ryck. “Pas om 22u ging de rook in de richting van het asielcentrum. Toen hebben de adviseur gevaarlijke stoffen van de brandweer en de noodplanambtenaar beslist om gericht een BE-Alert uit te sturen, alleen naar de mensen in de risicozone. Achteraf bleek ook dat er enkel asbestvezels zijn aangetroffen op de site zelf en in een deel van het asielcentrum. Tijdens de brand kwam er een melding van roetneerslag in de Mallekotstraat in Lier. Ze zijn direct ter plaatse een staal gaan nemen, maar het betrof enkel roet, geen asbestdeeltjes. De crisiscel heeft het risico dus echt wel de hele tijd gemonitord, zonder paniek te zaaien.”
Kristin Matthyssen

Artikel: Gazet van Antwerpen - 19/09/2023

Schepencollege en burgemeester vinden communicatie van initiatiefnemers LAB-school “onprettig”

Raadslid Christel Engelen (Vlaams Belang) stelde op de gemeenteraad enkele vragen over de plannen rond de middelbare school in de Schawijkstraat in Ranst. Uit het antwoord van schepen Luc Redig (Groen) blijkt dat er nog geen omgevingsvergunning werd aangevraagd en dat de gemeente de voorbarige communicatie door de initiatiefnemers als onprettig ervaart.
Kort voor de zomervakantie stelden drie dertigers uit Wommelgem hun plannen voor. Ze willen op een lap grond tussen de Schawijkstraat en de Boerenkrijglaan in Ranst LAB-gedreven secundair onderwijs aanbieden in een nog nieuw te bouwen school. In augustus was er een infosessie voor de buurt, zoals ze hadden aangekondigd. De omgevingsvergunning zou in september worden aangevraagd, om als alles meezit op 1 september 2024 te starten.
Christel Engelen (Vlaams Belang) ergert zich aan de communicatie. “Je hebt het waarschijnlijk al gehoord, wij worden buren, was de aanhef van de initiatiefnemers in de brief aan de buurt. Er werd een mobiliteitsstudie voorgesteld met zaken als eenrichtingsverkeer, alsof alles al in kannen en in kruiken is. Op het infomoment hebben wij veel ongenoegen gehoord over deze nieuwe school in een nu nog redelijk rustige omgeving. Mag iemand zomaar leugens verkondigen en terreur zaaien onder de buren? Heeft het college van burgemeester en schepenen op voorhand met deze mensen gesproken, want dat is wat veel geburen nu denken?”
Schepen Luc Redig (Groen) vond het woord ‘terreur’ zwaar, maar gaf niettemin aan dat het college van burgemeester en schepenen de manier van communiceren door de initiatiefnemers als onprettig ervaart. “De initiatiefnemers hebben hun project in het voorjaar voorgesteld aan het college, wat niet ongebruikelijk is bij grote projecten. Maar wij hebben geen enkel standpunt ingenomen. Dat kan ook niet, want er is tot vandaag geen omgevingsvergunning aangevraagd. Er is dus nog geen onderwerp. Waarschijnlijk hebben ze die mobiliteitsstudie besteld om bij die vergunningsaanvraag te voegen.”
Engelen vroeg of er een referendum gedaan kan worden. “Als die aanvraag er is, krijgt iedereen tijdens het openbaar onderzoek de kans bezwaren te uiten”, zegt schepen Redig. “Een referendum is niet aan de orde. Wij hebben nadat ze voor de zomer bekend hadden gemaakt dat ze de school op 1 september 2024 willen openen, wel te kennen gegeven dat wij die communicatie voorbarig vinden. Dit kan de indruk wekken dat alles al in kannen en kruiken is. Nadat we gehoord hadden van de aanzet ‘Wij worden buren’ op de brief aan de buurt, hebben wij een tweede mail gestuurd dat wij dit onverantwoord vinden tegenover de bewoners en ook niet correct tegenover het bestuur. Wij vinden dit misleidend, alsof er onderlinge afspraken zijn, wat niet klopt. Het college was zelf niet aanwezig op de infoavond, omdat enkel de buurt was uitgenodigd.” kma