Gemeenteraadszitting van maandag 19 februari 2024

Op 19 februari 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Bestuurlijke organisatie Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden besproken

1. Beroep tegen het wegentracé van de Nieuwe Maasweg is ongegrond

2. Beroep tegen de definitieve vaststelling van de rooilijn zijstraat Dorpstraat is ongegrond

3. Het Pandschap - ontzorgingstrajecten renovatie huurwoningen

4. Wegen- en rioleringswerken Achterstraat/Rundvoortstraat/Torenplein

5. Stickers ‘zone 30’ op afvalcontainers

 

 

Beroep tegen het wegentracé van de Nieuwe Maasweg is ongegrond

Op 20 januari 2023 diende de gemeente Ranst een omgevingsvergunningsaanvraag in voor de aanleg van een nieuwe gemeenteweg voor een rechtstreekse verbinding tussen de KMO-zone Ter Straten en de rotonde tussen de Vaartstraat en de Oelegemsesteenweg.
De gemeenteraad keurde op 26 juni 2023 het wegentracé van de Nieuwe Maasweg goed.

Er werd beroep ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad.
De beroepsindieners voeren aan dat de aanleg van de Nieuwe Maasweg niet ten dienste zou staan van het algemeen belang. Het nut of noodzaak om een nieuwe ontsluitingsweg aan te leggen wordt betwist uit mobiliteitsoogpunt en de veronderstelling dat dit een tijdelijke weg zou zijn.

De Vlaamse regering stelt dat vooreerst afdoende blijkt dat de aanleg van de Nieuwe Maasweg ten dienste staat van het algemeen belang omdat de aanleg van de Nieuwe Maasweg zal bijdragen aan de verbeterde afwikkeling van het verkeer en tevens de verkeersveiligheid zal verhogen. Ook de mobiliteitsimpact werd wel degelijk onderzocht.
Verder kan de Vlaamse regering de beroepsindieners niet bijtreden waar deze menen dat de Nieuwe Maasweg een tijdelijke weg zou zijn. Zelfs indien op lange termijn in een rechtstreekse ontsluiting zal voorzien worden van het bedrijventerrein Ter Straten op de E313 zal de Nieuwe Maasweg nog altijd zijn verbindende functie kunnen blijven uitoefenen voor personenverkeer.

De Vlaamse minister van mobiliteit en openbare werken besluit dan ook dat het ingediende beroep, in haar geheel ongegrond is en het gemeenteraadsbesluit niet vernietigd dient te worden.

 


Beroep tegen de definitieve vaststelling van de rooilijn zijstraat Dorpstraat is ongegrond

Op 18 september 2023 keurde de gemeenteraad het rooilijnplan van de zijstraat van de Dorpstraat goed.

Er werd beroep ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad. De beroepsindieners voeren aan dat de beslissing niet gedragen wordt door motieven die het algemeen belang aanbelangen, doch uitsluitend ingegeven zou zijn door een privaat belang.

De Vlaamse regering stelt dat de beslissing in hoofdzaak genomen werd vanuit de noodzaak om rioleringswerkzaamheden uit te voeren en ondergeschikt om de bereikbaarheid en ontsluitingsgraad van de aangelanden te verbeteren.
Volgens de rechtspraak van de Raad van State is het aanleggen van riolering op zichzelf reeds een doelstelling van algemeen belang.

De omstandigheid dat de voorliggende rooilijnaanpassing tevens een privaat belang ten goede zou komen, neemt niet weg dat de voorliggende motieven hoofdzakelijk ingegeven zijn vanuit het algemeen belang.
Het feit dat de beroepsindiener het niet eens is met de genomen beslissing en het niet eens is met de motieven die hieraan ten grondslag liggen, maken het gemeenteraadsbesluit daarom nog niet onwettig.

Tijdens de gemeenteraad was oppositielid Roel Vermeesch van oordeel dat het redelijkheidsbeginsel geschonden werd doordat de wegenis een breedte heeft van 4,50 meter ter hoogte sommige percelen en slechts een ‘beperkte’ rooilijnbreedte heeft van drie meter aan het begin- en eindpunt van de verbinding.

De Vlaamse Regering wijst erop dat er geen algemeen rechtsbeginsel, noch enige andere verplichting, bekend is waaruit volgt dat de gemeenteraad verplicht zou zijn om een eenvormige rooilijn vast te stellen.

De Vlaamse Regering stelt vast dat er geen schending van de beginselen van behoorlijk bestuur is.

De Vlaamse minister van mobiliteit en openbare werken besluit dan ook dat het ingediende beroep, in ongegrond is en het gemeenteraadsbesluit niet vernietigd dient te worden.

 


Het Pandschap - ontzorgingstrajecten renovatie huurwoningen

De Provincie Antwerpen heeft een overeenkomst afgesloten met Het Pandschap Antwerpen, met het oog op de coördinatie en uitvoering van ontzorgingstrajecten voor verhuurders bij renovaties van huurwoningen op de private huurmarkt om ze betaalbaar te verhuren via een sociaal verhuurkantoor.
Het doel is om het aanbod van kwaliteitsvolle en betaalbare huurwoningen uit te breiden. Concreet wil men de renovatie van leegstaande of verwaarloosde woningen aanmoedigen.
Via deze overeenkomst kan de gemeente particulieren concreet op het bestaan van deze specifieke dienstverlening wijzen.
De kosten voor de renovatie van de woning worden gedragen door de eigenaar. Het Pandschap maakt een raming van de noodzakelijke kosten om de woning te kunnen verhuren en gaat op zoek naar vakmensen die de renovatie kunnen uitvoeren verduidelijkte burgemeester Johan De Ryck.
Voor de oppositie was dit ontzorginstraject onvoldoende. Blijkbaar vinden zij het beter dat woningen blijven leegstaan of verwaarloosd worden in Ranst.

N-VA Ranst is van oordeel dat leegstaande of verwaarloosde woningen gerenoveerd moeten worden waardoor eigenaars de kans krijgen hun woning te verhuren via een sociaal verhuurkantoor.

 


Wegen- en rioleringswerken Achterstraat/Rundvoortstraat/Torenplein

Het lastenboek voor de realisatie van de wegen- en rioleringswerken in de Achterstraat, deel Rundvoortstraat (tussen Achterstraat en Albertkanaal) en Torenplein in Oelegem werd goedgekeurd.
De raming van de werken bedraagt 1,8 miljoen euro waarvan de gemeente Ranst 565.000 euro moet bijdragen.
Voor dit bedrag wordt de bestaande riolering vervangen en de rijweg vernieuwd. De voetpaden en de parkeerplaatsen in de  Achterstraat en het Torenplein worden heraangelegd.
Het Torenplein wordt een groene oase met bomen en zitbanken.

Om ervoor te zorgen dat er geen vermindering van het aantal parkeerplaatsen zou zijn wordt in de Achterstraat een groen ingerichte openbare parking aangelegd.
Hiervoor wordt een totaal verkrot pand afgebroken. In het verslag van de omgevingsvergunning staat dat het pand niet meer voldoet aan de huidige woningkwaliteitsnormen. Het is aangewezen om het pand af te breken. De woning vertoont gebreken die een ernstig veiligheid- of gezondheidsrisico inhouden. De toestand van het pand is zo slecht dat herstelling onmogelijk is geworden.

Dat niet iedereen blij is met de herinrichting van het Torenplein heeft in grote mate te maken met de foutieve informatie die verspreid wordt door oppositieleden.
Dat bleek nogmaals uit de kritiek die oppositielid Lode Hofmans gaf tijdens de gemeenteraad.
Zijn opmerking dat het geld beter zou geïnvesteerd worden in de heraanleg van de Oudstrijdersstraat werd onmiddellijk weerlegd door schepen Jan Dillen die aankondigde dat de Oudstrijdersstraat nog deze legislatuur een nieuwe asfaltlaag zal krijgen.
Dat de klanten van brasserie De Leeuw in plaats van zicht op een kerktoren zicht op een wachtende lijnbus krijgen was eveneens foute informatie. Waanneer hij de moeite had gedaan om de verslagen van het schepen college te lezen zou hij weten dat de eindhalte van de bus uit Schilde verlegd wordt van Oelegem naar Broechem.

Het werd pas gênant toen hij fulmineerde over het feit dat het gemeentebestuur een vergunning had gegeven voor de afbraak van een oud huisje (Achterstraat 30) waarvoor de dienst erfgoed een ongunstig advies had gegeven.
Burgemeester Johan De Ryck pikte die kritiek niet. In 2016 gaf Lode Hofmans zelf een vergunning voor het slopen van een rijwoning aan Achterstraat 28 niettegenstaande het ongunstig advies van erfgoed. In dat verslag staat letterlijk “Achterstraat nrs 28-30 vormen één geheel - dorpswoningen onder één dak. Door de sloop zou een deel van het bouwkundig erfgoed van uw gemeente onherroepelijk verloren gaan”.
En dan zwijgen we nog over de vergunning die hij in 2004 heeft gegeven voor de afbraak van het vrijstaande herenhuis aan de Schildesteenweg 13 waarbij een groene en open ruimte verloren is gegaan in de nabijheid van de dorpskern. Het ongunstig advies van Monumenten en Landschappen en de 420 bezwaarschriften werden weggewuifd met volgende motivatie: “Er kan inderdaad worden aangenomen dat het verdwijnen van een historische woning met een lokale erfgoedwaarde een verarming betekent voor de dorpskern. Anderzijds voorziet het nieuwbouwproject in 28 woongelegenheden en past de aanvraag zodoende binnen het opzet van het huidig stedenbouwkundig beleid dat streeft naar meer woongelegenheden in de dorpskern i.p.v. in de randgebieden van de gemeente. De ‘verstedelijking’ van de dorpskern is reeds een feit en is zeker niet enkel toe te schrijven aan voorliggende aanvraag.”

Stop met deze hypocrisie Lode. Je hebt 18 jaar verloren laten gaan.
N-VA Ranst steekt wel de handen uit de mouwen en zorgt voor de heraanleg van straten, voor het verfraaien van pleintjes en voor het uitvoeren van rioleringswerken in Oelgem.

 


Stickers ‘zone 30’ op afvalcontainers

Oppositielid Fernand Bossaerts beschuldigde het gemeentebestuur van onwettige praktijken. Hij beweerde zelfs dat Ranstenaren die in een zone 30 wonen en een zone 30-sticker op hun afvalcontainer kleven een boete riskeren.

Hij had navraag gedaan bij Vias het onafhankelijk kennisinstituut voor de verkeersveiligheid. Hun mening is dat een dergelijke sticker problematisch lijkt omwille van artikel 80.2 van het verkeersreglement dat zegt: “Het is verboden op de openbare weg reclameborden, uithangborden of andere inrichtingen aan te brengen die de bestuurders verblinden, die hen in dwaling brengen, die, zij het ook maar gedeeltelijk, verkeersborden voorstellen of nabootsen, die van verre met deze verkeersborden worden verward, of die op enige andere wijze de doelmatigheid van de reglementaire verkeersborden verminderen.”

Vooraleer paniek te veroorzaken en Ranstenaren bang te maken zou het beter zijn om het artikel in het verkeersreglement aandachtig en correct te lezen.
Een sticker met daarop een pictogram van een verkeersbord is geen verkeersbord zoals bedoeld in artikel 80.2 van het verkeersreglement.
Het betreft een sensibiliseringsactie die automobilisten aanspoort om de rijstijl aan te passen in het kader van de verkeersveiligheid. Met deze stickers wordt de maximumsnelheid extra onder de aandacht gebracht.

Je moet natuurlijk alle artikelen van het verkeersreglement lezen.
Artikel 5. Bepaalt de bindende kracht van de verkeerstekens: “De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.” Dit is in het geval van de zone 30-sticker helemaal niet het geval.

Het enige waar men op moet letten is dat er geen verwarring van de weggebruikers mag optreden en dat is de reden waarom deze stickers enkel aan bewoners in zones 30 worden uitgedeeld zoals vermeld staat op de webstek van de gemeente.

Het aanbrengen van een zone 30-sticker op een vuilbak in een zone 30 is dus niet strafbaar.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is