Gemeenteraadszitting van maandag 20 maart 2023

Op 20 maart 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Bestuurlijke organisatie Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden besproken

 

Nieuwe Maasweg

Voor de realisatie van de Nieuwe Maasweg werden er op de gemeenteraad twee samenwerkingsovereenkomsten goedgekeurd.
De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) krijgt de opdracht om werk te maken van de nodige grondverwerving. Bedoeling van deze samenwerkingsovereenkomst is de getroffen grondeigenaars en erfpachters te vergoeden en/of een voorstel te doen om de betrokken grond te ruilen met een andere grond waarover de VLM en/of de gemeente beschikken.
Met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) werd een zogenaamd "Addendum 2023 Overeenkomst ontsluiting Oelegem Ter Straten" afgesloten. Het addendum bevat bepalingen over de taakverdeling, waarbij de gemeente onder meer optreedt als bouwheer en de POM onder meer optreedt als aanbestedende overheid, de werken coördineert, het leidend ambtenaarschap opneemt en meewerkt aan de communicatie met de bewoners.

Het werd toch even lachwekkend toen Lode Hofmans een pleidooi hield om de Nieuwe Maasweg niet aan te leggen waarbij hij argumenten gebruikte die rechtstreeks uit een bezwaarschrift kwamen. In 2016 was hij de grote verdediger voor deze ontsluitingsweg. Toen klonk  zijn pleidooi als volgt: “Het bestuur wenst zo snel mogelijk de nieuwe Maasweg te realiseren. Er werden reeds verschillende besprekingen gevoerd met de betrokken instanties om tot een overeenkomst te komen. Momenteel hebben het Agentschap Natuur en Bos en enkele boordeigenaars die door een onteigening werden getroffen bezwaren tegen het voorgestelde tracé. Er wordt gewerkt naar een definitieve oplossing”. Nu hij deze pluim niet meer op zijn hoed kan steken is dit project ineens niet meer belangrijk.

N-VA Ranst zal verder inspanningen blijven leveren om het vrachtverkeer te weren uit de woonkernen en om ervoor zorgen dat de KMO-zone Ter Straten op een veiligere manier ontsloten kan worden.

 

Onderhoud buurtwegen

Jaarlijks wordt er een lastenboek opgemaakt voor het onderhoud van gemeentewegen, voetpaden, fietspaden en pleinen.
In 2024 wordt er niet minder dan 1.870.000 euro voorzien om de achterstand bij het onderhoud van de gemeentewegen verder weg te werken.
In 2024 zal er gewerkt worden in volgende straten: Muizenheuvelstraat, Hogenaardseweg, Oude Vaartstraat, Schawijkstraat, Rembrandtlaan, Sint Jozef, Kesselsesteenweg, Zijstraat Mollentstraat, Parking Bewora, Oudstrijdersstraat, Beeldekensstraat, Hogenaardseweg.
Dank zij N-VA zal er tijdens deze bestuursperiode meer dan 6.000.000 euro geïnvesteerd worden in het onderhoud van gemeentewegen, voetpaden, fietspaden en pleinen.
Geen enkel vorig bestuur heeft ooit zo een record bedrag uitgetrokken voor het wegenonderhoud.
Hiermede realiseren wij weer een paar speerpunten uit ons verkiezingsprogramma aldus N-VA schepen Jan Dillen namelijk: verkeersveiligheid als onze topprioriteit waarbij het noodzakelijk is dat
de wegen goed onderhouden worden.

 

Opwaarderen fietspad anti-tankgracht

Na de ruimingswerken van de anti-tankgracht is het fietspad dringend aan een opknapbeurt toe. De werken hebben als doel het opwaarderen van het bestaande fietspad langs de anti-tankgracht in Oelegem – Ranst. De nieuwe aanleg dient met een waterdoorlatende halfverharding te gebeuren, op een breedte van 2,5m. Ook in dit dossier maken we een verkiezingsbelofte waar namelijk: Vlot en veilig verkeer voor iedereen. Door meer in te zetten op fietspaden willen we de veiligheid en het comfort van de fietsers verhogen.


        
Tweede spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen

Een gemeenteraadslid van CD&V vroeg ons naar de stand van zaken betreffende het dossier over de Tweede spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen;

Burgemeester Johan De Ryck gaf volgend antwoord:

De Vlaamse regering besliste in 1998 om een tweede spoortoegang aan te leggen voor het goederenvervoer in de Antwerpse haven en in 2012 kregen de Ranstenaren de kans om opmerkingen te formuleren over het tracé 'lange boortunnel' voor deze zogenaamde tweede spoorontsluiting.
Er werden toen 270 bezwaren ingediend tegen het tracé 'lange boortunnel'. De overgrote meerderheid werd ingezameld door het comité Emblem Slapeloos.
Het schepencollege deelt de bezorgdheid en ongerustheid die leeft bij de inwoners van Ranst naar aanleiding van de infomarkt die in februari 2012  georganiseerd werd door het Agentschap Wegen & Verkeer en Infrabel in De Mol in Lier.
Sindsdien is er weinig veranderd in dit dossier. Het dossier van de zogenaamde tweede spoortoegang is een beetje zoals het monster van Loch Ness geworden. Jaarlijks duikt het op om vervolgens weer te verdwijnen.
Het zal uiteindelijk de Vlaamse regering zijn die het tracé definitief zal vastleggen. Wanneer dit dossier terug op tafel komt, wat op dit moment helemaal niet aan de orde is, wordt er advies gevraagd aan het gemeentebestuur van Ranst en dan zullen wij rekening houden met de in 2012 opgestelde bezwaarschriften.
Dat dit dossier de burgemeester na aan het hart ligt zal voor velen bekend in de oren klinken. In 1996 was hij mede oprichters van de werkgroep Stop De Trein.
Het standpunt van Stop De Trein was dat de aanleg van een nieuw goederenspoor door Ranst overbodig is wanneer alle bestaande infrastructuur ten volle benut wordt.
Volgende alternatieven werden in 1996 door Stop De Trein voorgesteld:
Ten eerste: optimalisering van de bestaande spoorinfrastructuur om de flessenhals aan het Ooststation op het ringspoor in Berchem weg te nemen.
Dit werd ondertussen gerealiseerd door ingebruikname van de noord-zuidverbinding via het station Antwerpen Centraal in 2007 en door de Liefkenshoekspoortunnel die eind 2014 klaar was.
Ten tweede : de modernisering van lijn 11 waardoor er een verbinding tot stand kon komen met de Brabant- en de Betuwelijn in Nederland.
En kijk wat lezen we in februari van dit jaar: Infrabel  en de bedrijven BASF en Combinant investeren ruim dertig miljoen euro in een zeer betrouwbare spoorverbinding voor het goederenvervoer in de Antwerpse haven. Dat moet ervoor zorgen dat er vanaf 2026 meer goederen met de trein worden vervoerd, en minder met de vrachtwagen. De investering heeft te maken met de Lijn 11. Infrabel gaat daar twee dingen doen: een tweede spoor van vijf kilometer lang aanleggen én zowel dat nieuwe spoor, als het bestaande spoor van elektriciteit voorzien.
Weer een alternatief dat 27 jaar later wordt gerealiseerd
Stap voor stap worden de in 1996 door Stop de Trein voorgestelde alternatieven uitgevoerd.
Het feit dat de NMBS sinds 2003 bestudeerd of ze in de toekomst het goederenverkeer van en naar de Antwerpse haven ook zonder de bouw van de tweede spoortoegang vlot kan verwerken omdat de geplande goederenlijn zo goed als onbetaalbaar geworden is, zal daar niet vreemd aan zijn.
In 2020 werd in de media de vraag gesteld “Waarom laat die tweede spoortoegang zo lang op zich wachten?”  Het antwoord daarop was drieledig: een gebrek aan geld, andere prioriteiten en mondige burgers. Deze samenvatting van het dossier is vandaag nog steeds geldig.
Het huidige college van burgemeester en schepenen waar N-VA deel van uitmaakt is er van overtuigd dat de aanleg van een nieuw goederenspoor dwars door Ranst overbodig is wanneer alle bestaande infrastructuur ten volle benut wordt.

 

Artikel: Gazet van Antwerpen - 31/03/2023

Vaartstraat reageert na kritiek Dirk Draulans: “Wij zijn ook pro natuur, maar onze straat is nu onleefbaar”

De bewoners uit de Vaartstraat in Oelegem (Ranst) reageren op de kritiek van bioloog-journalist Dirk Draulans over de plannen van de Nieuwe Maasweg. “Hij zegt dat dit geen mobiliteitsdossier is, maar een plan dat louter de belangen van de industrie dient”, zegt Yannick Marivoet. “Dat is demagogisch, want zo’n nieuwe weg is de enige manier om onze drukke Vaartstraat weer leefbaar te maken.”

“Ik roep enkele buren samen, want door al deze ongegronde kritiek dreigen de plannen voor de zoveelste keer te stranden”, zegt Yannick Marivoet aan de telefoon. Hij klinkt boos. En de rest van de straat is dat ook. Op onze afspraak is nagenoeg de hele Vaartstraat samengestroomd in zijn living.

“Het klopt niet dat dit geen mobiliteitsdossier is”, zegt Yannick. “Het beschermd bosje dat moet sneuvelen waarover Draulans het heeft, is 0,17 hectare groot, waarvan in totaal negen bomen moeten verdwijnen. Wij houden ook van natuur, maar die negen bomen wegen niet op tegen de onleefbaarheid in de Vaartstraat”, zegt Rik Meeus, wiens vrouw er zelfs een crèche heeft.

Volgens de buren klopt de chronologie in de argumentatie van Dirk Draulans niet. “Hij beweert dat de Nieuwe Maasweg overbodig is nu de gemeente bij de inwoners geen draagvlak vond om de brug aan de Jozef Simonslaan tot fietsbrug om te vormen. De plannen van deze nieuwe ontsluitingsweg voor de kmo-zone Ter Straten dateren al láng van voor er ook maar sprake was om daar een fietsbrug te maken.”

Of het te verantwoorden is om een straat van 1,7 miljoen door bosuitbreidingsgebied aan te leggen, die volgens raadslid Lode Hofmans (onafhankelijke) nóg veel duurder zal uitvallen, om zo’n dertigtal huizen te ontlasten? “Zeker. Wie kan nu al voorspellen dat die baan zo veel duurder gaat worden”, zegt Yannick. “Onze brievenbussen en autospiegels worden kapot gereden. Deze straat is met 5 meter zonder voet- of fietspad gewoon veel te smal om twee vrachtwagens elkaar te laten kruisen. De Vaartstraat is nog niet lang vernieuwd en toch is de wegmarkering al afgesleten.”

Industriezone zonder ontsluitingsweg

De grond van de zaak is volgens de bewoners dat de politiek hier destijds ondoordacht, zonder een ontsluitingsweg te voorzien, een grote bedrijvenzone heeft ontwikkeld. En zelfs nog uitgebreid toen het al duidelijk was dat de mobiliteitsdruk op de Vaartstraat onhoudbaar was.

“Toch mocht bijvoorbeeld het bedrijf Pomuni nog een heel grote uitbreiding realiseren. Sommige mensen zijn daar ongetwijfeld rijk van geworden. Ook de gemeente Ranst heeft deze industriezone ontwikkeld omdat de gemeente daar inkomsten uit genereert. Zij hebben het probleem gecreëerd. De huidige legislatuur doet moeite om een oplossing te zoeken voor ons. Wij nemen het niet dat die plannen nu door iemand met een grote invloedssfeer weer in de vuilnisbak dreigen te belanden, zoals in het verleden al elke keer is gebeurd.”

“Waar wij wel akkoord mee gaan, is dat deze Nieuwe Maasweg geen oplossing vormt voor het verkeersprobleem in de dorpskernen van Oelegem en Broechem. Sinds het centrum van Oelegem autoluwer is gemaakt, krijgen wij nu trouwens nóg meer verkeer te slikken. We zijn benieuwd wat het wordt als de rotonde aan de Zandhovensteenweg volgende week van 3 tot 15 april voor werkzaamheden afgesloten wordt.”

Asseweg

Bij de buren zijn er mensen die er al wonen toen Oleon nog een van de enige bedrijven in Ter Straten was. De moeder van Mieke Cuyt maakte nog mee dat de Vaartstraat een kalme asseweg was. Ze is intussen overleden. Mieke woont er nu in het eerste huis van de straat.

“Ik heb bezwaar ingediend tegen het huidig plan, vooral tegen de manier van aansluiten, omdat die Nieuwe Maasweg vlak achter mijn huis zou lopen en we weilanden verliezen. Maar ik snap volledig dat de huidige toestand voor mijn buren verderop in de Vaartstraat onhoudbaar is.”

Yannick Marivoet woont vijf jaar in de Vaartstraat en ook Rik Meeus kocht er enkele jaren geleden zijn huis. Of ze dan niet zagen waar ze gingen wonen? “Voor ik mijn huis kocht, ben ik op de gemeente gaan horen hoe het zat met die nieuwe ontsluitingsweg. De vorige schepen van mobiliteit verzekerde mij dat die er zeker zou komen”, zegt Rik. Zelfde verhaal bij Yannick. “Zonder die beloftes hadden wij onze huizen nooit gekocht.”

Volgens Rik liet de gemeente enkele jaren geleden een enorme kans schieten, toen onderaan de brug aan de andere kant van de Oelegemsesteenweg een vervallen boerderij te koop stond. “Hadden ze die gekocht en een baan langs daar gemaakt die onder de brug aansloot op de Vaartstraat naast het Albertkanaal, waar de straat beter uitgerust is, was die Nieuwe Maasweg niet nodig geweest. Maar nu is die oude manege helemaal heropgebouwd door nieuwe eigenaars en staat er bovendien een nieuwe brug.”

Kristin Matthyssen

Artikel: Gazet van Antwerpen - 21/03/2023


Oud-burgemeester Lode Hofmans treedt Dirk Draulans bij in kritiek op Nieuwe Maasweg

De gemeenteraad van Ranst keurde met veertien stemmen voor en zeven tegen twee samenwerkingsovereenkomsten goed ter voorbereiding van de Nieuwe Maasweg in Oelegem. In een opvallend pleidooi trad voormalig burgemeester Lode Hofmans, nu onafhankelijk oppositieraadslid, bioloog en journalist Dirk Draulans bij in zijn kritiek op de plannen.
De gemeenteraad keurde de overeenkomst met de grondenbank van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) goed. De VLM moet de nodige grondverwervingen uitvoeren om getroffen grondeigenaars en erfpachters te vergoeden of een voorstel te doen om de grond te ruilen met een andere grond waarover de VLM of de gemeente beschikt. Er werd ook een samenwerkingsovereenkomst met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) goedgekeurd om het leidend ambtenaarschap op te nemen tegen een vergoeding van 127.439 euro. Voorwaarde is wel dat de vergunning wordt afgeleverd.
De oppositieraadsleden die in de beweging PIT zijn verenigd stemden tegen. “Wij hebben indertijd ook voor deze ontsluitingsweg geijverd”, zei Lode Hofmans. “Maar we hebben het losgelaten, omdat het tracé dat nu voorligt het probleem van de Zandhovensteenweg en de overlast in de dorpskernen niet oplost. Integendeel, op de Zandhovensteenweg waar chauffeurs nu al elke morgend twintig minuten in de file staan, zal deze Nieuwe Maasweg nog een aanzuigeffect hebben, zolang deze ontsluitingsweg niet in een bredere context wordt gekaderd. Deze weg heeft enkel het beoogd effect als er een ventweg parallel van de snelweg kan komen met rechtstreekse aansluiting op het op- en afrittencomplex van de E34 in Oelegem. De werkgroep De Nieuwe Rand, vroeger ‘het complex project Oostelijke Verbinding’, onderzoekt de mogelijkheid om het bedrijventerrein van Ranst en Wommelgem via de Q8 te ontsluiten in Wommelgem. Die oplossing zou de weg die jullie nu willen aanleggen overbodig maken. De kosten voor deze Nieuwe Maasweg worden geraamd op 1,7 miljoen euro. Maar ik kan u nu al verzekeren dat dit het dubbele zal worden”, zei Lode Hofmans. “Het rondmaken van het klaverblad in Ranst wordt ook onderzocht. Persoonlijk zou ik alle energie steken in die optie aan de Q8.”
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) liet zich niet tot grote uitspraken verleiden. “De argumenten die u opsomt heb ik bijna identiek in een bezwaarschrift gelezen”, zei hij, alsof het allemaal wat gestuurd wordt. “Wij zullen alle bezwaren en adviezen afwegen. Deze samenwerkingsovereenkomsten met de POM en VLM binden ons nog niet aan de genoemde bedragen, maar we willen verder kunnen als we de vergunning krijgen.”
Kristin Matthyssen

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is