U bent hier
Gemeenteraadszitting van maandag 20 november 2023
Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden besproken
Samenwerkingsovereenkomst met Fedasil
Artikel GVA: Ranst sluit als tweede gemeente in Vlaanderen overeenkomst met Fedasil: nog maar maximum 450 asielzoekers in Broechem
RUP Herziening Van den Nestlaan
Artikel GVA: Verhuis gemeentehuis naar vroeger militair domein weer stap dichterbij
Overstromingsgebied
Artikel GVA: Aankoop oud weekendverblijf, vijver en percelen langs Bollaak goedgekeurd
Elektriciteitsproblemen Abelebaan
Omgevingsvergunning Rundvoortstraat 1 Oelegem
Artikel GVA: College wacht reactie Agentschap Onroerend Erfgoed af in beroep tegen vergunning appartementen in windvang molen
Weren doorgaand verkeer Zandhoven en Massenhoven
Artikel GVA: Gehannes in gemeenteraad Ranst over verbod op zwaar doorgaand verkeer in Zandhoven en Massenhoven
Samenwerkingsovereenkomst met Fedasil
Nadat burgemeester Johan De Ryck verschillende brieven aan de ministers en staatssecretarissen verantwoordelijk voor asiel en migratie had gestuurd werd er op 2 juni 2022 een eerste overleg georganiseerde om duidelijke en bindende afspraken vast te leggen betreffende het opvangcentrum van Fedasil in Broechem.
Weerom was er een vraag om de opvangcapaciteit te verhogen naar 550 bewoners zonder dat de andere noodwendige voorzieningen aangepast zouden worden.
In de loop van 2022 heeft de Directie van Fedasil verschillende overlegmomenten gehad met het gemeentebestuur van Ranst. Dankzij onze vastberadenheid tijdens deze overlegmomenten werd een minimale en maximale capaciteit vastgelegd volgens de principes van het bufferbeleid en werden de noodzakelijke flankerende maatregelen voor de verbetering van de opvangkwaliteit gerealiseerd.
Op de gemeenteraad van maandag 20 november 2023 kon burgemeester Johan De Ryck een bindend samenwerkingsprotocol voorleggen waarbij de normale capaciteit van het opvangcentrum te Broechem vanaf nu vastligt op 300 plaatsen. In geval van crisis kunnen er maximaal 150 extra plaatsen geactiveerd worden.
Er werden concrete afspraken gemaakt met Fedasil om de volgende beheersmaatregelen strikt na te komen:
• een flexibel personeelskader dat uitbreidt en inkrimpt in functie van het aantal bewoners;
• voldoende Wifi-dekking in het opvangcentrum;
• een beheersbare reftercapaciteit;
• en camerabewaking op de site in overeenstemming met het camerabeleid van Fedasil.
“Het gemeentebestuur van Ranst is het tweede lokaal bestuur met een opvangcentrum op haar grondgebied dat erin geslaagd is om een samenwerkingsprotocol met Fedasil af te sluiten” zegt burgemeester Johan De Ryck met enige trots.
Artikel: Gazet van Antwerpen - 21/11/2023
Ranst sluit als tweede gemeente in Vlaanderen overeenkomst met Fedasil: nog maar maximum 450 asielzoekers in Broechem
Het gemeentebestuur van Ranst en Fedasil hebben een bindend protocol afgesloten rond het asielcentrum in Broechem. Er werd een minimum afgesproken van 300 asielzoekers met een maximum van 450. Voorts zijn er flankerende maatregelen zoals een flexibel personeelskader, camerabewaking en voldoende volk in de refter. Alle tenten van de zogenaamde mobiele units zijn intussen weg.
In 2022 waren er verschillende overlegmomenten tussen de gemeente en Fedasil. Ranst is nu de tweede gemeente die een bindend protocol met Fedasil kon afsluiten. 500 asielzoekers zoals in het verleden, wat vaak tot interventies leidde wat een belasting vormde voor de lokale politie zone Zara, behoort tot het verleden.
De containers die achteraan ter hoogte van de hondenschool stonden en nooit geactiveerd werden, zijn nu definitief buiten gebruik. Oppositieraadslid Roel Vermeesch (onafhankelijke) verwees ook naar het illegaal karakter van deze containers en vond dit niet meer dan normaal.
Op een gegeven moment was er sprake dat Fedasil de maximumcapaciteit wou opdrijven tot 550 in Broechem. “Maar dat scenario hebben we kunnen afwenden”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA).
Momenteel verblijven er 440 asielzoekers in Broechem. “Maar het is dan ook een crisissituatie nu”, zegt de burgemeester. Volgens oppositieraadslid Lode Hofmans (onafhankelijke) is 300 het maximaal draagvlak daar. Hij vindt 450 sowieso te veel.
Kristin Matthyssen
RUP Herziening Van den Nestlaan
Het gemeentebestuur is van oordeel dat alle gemeentelijke administratieve diensten best op 1 locatie worden ingericht, zowel omwille van de duidelijkheid naar de burgers toe, als voor de onderlinge samenwerking tussen de gemeentelijke diensten. Ook de politie kan geherlokaliseerd worden naar de site aan de Van den Nestlaan.
In een eerste fase werd op de gemeenteraad van 26 juni 2023 de selectieleidraad goedgekeurd om de mogelijke kandidaat aannemers te selecteren.
In de tweede fase hebben de geselecteerde kandidaat aannemers de gunningsleidraad en het programma van eisen ontvangen als basis om hun offerte in te dienen. 4 aannemer werden geselecteerd om hun voorstel te komen toelichten. Deze fase is lopende.
Gelijktijdig werd er een RUP 'Herziening Van den Nestlaan' opgemaakt. De publieke raadpleging van de startnota werd georganiseerd van 26 september 2022 tot en met 24 november 2022. Het participatiemoment werd georganiseerd op 2 oktober 2022.
Tijdens dit infomoment waren er 770 bezoekers die de plannen hebben kunnen bekijken. De reacties waren over het algemeen positief.
Naar aanleiding van de besprekingen met het Departement Omgeving en de Provincie Antwerpen werd in de toelichtingsnota meer duiding geven bij het verplaatsen van de gemeentelijke diensten naar de Van den Nestlaan. Er werd aangetoond dat de vrijkomende sites in de dorpskern van Broechem en Oelegem en invulling zullen krijgen die de dorpskernen verder versterken. De dorpskernen mogen niet leegbloeden. Enkele principes rond het behoud van publieke ruimte en gemeenschapsvoorzieningen in de dorpskernen worden verankerd. Het is noodzakelijk dat in alle kernen de dorpssfeer bewaard blijft. Dit betekent: geen grootschalige uitbouw van de volumes van de bestaande gemeentelijke gebouwen, inzetten op gemeenschappelijke en openbare functies. Hierbij denken we aan de bibliotheek, de versterking van het volwassen onderwijs en de kunstacademie.
Om een volgende concrete stap te kunnen zetten naar een nieuw administratief centrum aan de Van den Nestlaan werd het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'RUP Herziening Van den Nestlaan' voorlopig vastgesteld.
Artikel: Gazet van Antwerpen - 21/11/2023
Verhuis gemeentehuis naar vroeger militair domein weer stap dichterbij
De gemeenteraad van Ranst keurde de voorlopige vaststelling van het RUP Herziening Van den Nestlaan in Broechem goed.
Op 31 maart 2011 keurde de deputatie van de provincie Antwerpen het gemeentelijk RUP ‘Van den Nestlaan’ goed. Daarmee keurde de Provincie een bestemmingswijziging goed van militair domein naar een gebied voor openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen.
Het huidig bestuur is van oordeel dat alle gemeentelijke administratieve diensten het best op één locatie komen. “Dat is duidelijk naar de burgers toe en is goed voor de onderlinge dienstsamenwerking”, klinkt het. Daarom wordt er als bijkomende bestemming gekozen voor een toevoeging van alle gemeentelijke administratieve diensten. Er wordt nog bekeken hoe de politie geherlokaliseerd kan worden op de site aan de Van den Nestlaan in Broechem. In beperkte mate kunnen nog bijkomende gemeenschapsfuncties opgenomen worden die een meerwaarde vormen voor de Ranstse gemeenschap.
“We hebben een infomoment gehouden met 770 bezoekers. De meeste reacties waren positief”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “De dorpskernen mogen wel niet leegbloeden. Daarom willen we functies waar ontmoetingen en groen centraal staan onderbrengen op de plaats waar nu het huidig gemeentehuis zit.”
Op de site aan de Van den Nestlaan mogen geen extra volumes worden bijgebouwd. Alleen de afgebrande hangars mogen heropgebouwd worden, maar het bestuur wou sowieso al één hangar elimineren. De voorlopige vaststelling van het ‘RUP Herziening Van den Nestlaan’ werd goedgekeurd met 17 stemmen voor, 1 onthouding en 5 tegen in de gemeenteraad. Zo wil Roel Vermeesch (onafhankelijke) de volgens hem onvolledigheid van het dossier aanvechten.
Kristin Matthyssen
Overstromingsgebied
Tussen het Albertkanaal en Lier vormen de Kleine Nete, het Netekanaal en de Molenbeek-Bollaak samen een effectief overstromingsgevoelig valleigebied van 6 km lang en 1 km breed. In dit valleigebied ontwikkelde zich in de loop der jaren een sterk gefragmenteerd recreatielandschap met kunstmatige vijvers en weekendverblijven met ophogingen en aanplantingen allerhande... Nochtans is dit gebied een natuurgebied en hoofdzakelijk een overstromingsgebied.
Het creëren van ruimte voor water is vandaag meer dan noodzakelijk
De hermeandering van de Molenbeek-Bollaak is hier een onderdeel van op het grondgebied van Ranst. Om deze bestemming te realiseren, werd het oorspronkelijke maaiveld hersteld, onder andere door het dempen van de vijvers en het verwijderen van de aanwezige zonevreemde constructies en materialen.
De overdracht via aankoop en verkoop van de betrokken percelen tussen de gemeente Ranst - de Vlaamse Milieumaatschappij en de Vlaamse Waterweg werd op de gemeenteraad goedgekeurd.
Artikel: Gazet van Antwerpen - 22/11/2023
Aankoop oud weekendverblijf, vijver en percelen langs Bollaak goedgekeurd
De gemeenteraad keurde unaniem de aankoop van percelen met een weekendhuisje, vijvers en weilanden langs de Bollaakdijk in Emblem goed. Er zal natte natuur gecreëerd worden door het hermeanderen van de rechtgetrokken Molenbeek en Bollaak, wat zeer actueel is met de waterproblematiek in de Westhoek.
De Kleine Nete, het Netekanaal en de Molenbeek-Bollaak vormen samen een overstromingsgevoelig valleigebied. “Er was een aanbod van het recht van voorkoop van vier percelen met een grondoppervlakte van 8.000 m² met weekendverblijf, vijver, weilanden en een bosperceel gelegen tussen Bollaakdijk en Kleine Nete op grondgebied van Ranst”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “De Provincie Antwerpen vroeg ons om samen met de Vlaamse Waterweg (VW) het recht op voorkoop uit te oefenen. De Vlaamse Waterweg koopt de percelen aan en de gemeente vraagt ter financiering van de aankoop subsidies ‘Natte Natuur’ aan voor het hermeanderen van het gebied voor 160.000 euro.”
De gemeenteraad keurde zonder opmerkingen de aankoop goed van de percelen met een totale oppervlakte van 8.002 m² en 2.933 m².
Kristin Matthyssen
Elektriciteitsproblemen Abelebaan
In de Abelebaan en omgeving wordt Fluvius regelmatig geconfronteerd met spanningsproblemen. Om het probleem op te lossen moet een distributiecabine worden geplaatst. Aangezien het belangrijk is het probleem snel op te kunnen lossen vraagt Fluvius om een deel van de gemeentegrond, nodig voor het plaatsen van de cabine, ter beschikking te stellen.
Het alternatief is dat Fluvius het perceeltje koopt en dat er in eerste instantie een overeenkomst wordt opgemaakt, een omgevingsvergunning wordt aangevraagd en een notariële akte wordt opgemaakt. Onnodig te stellen dat zo veel tijd zal verloren gaan en de elektriciteitsproblemen voor de bewoners van de Abelebaan nog lang zouden aanslepen. “Dit gemeentebestuur wil zorgen voor oplossingen in plaats van voor problemen” aldus schepen Jan Dillen
Omgevingsvergunning Rundvoortstraat 1 Oelegem
Een lid van de oppositie interpelleerde het gemeentebestuur in verband met de door de deputatie van de Provincie Antwerpen afgeleverde omgevingsvergunning voor de Rundvoortstraat 1 Oelegem.
Volgende vragen werden gesteld:
We hebben vernomen dat er voor een bouwproject in de Rundvoortstraat 1 te Oelegem een vergunning is afgeleverd door de Provincie. Het gemeentebestuur heeft voor dit project geen vergunning afgeleverd.
Kan het gemeentebestuur in beroep gaan tegen de afgeleverde vergunning door de Provincie? Zo ja, is er een mogelijkheid om een beroep te starten voor de Raad van Vergunningsbetwistingen? Wat is het standpunt van het bestuur?
Burgemeester Johan De Ryck gaf volgende verduidelijking:
Het antwoord op uw vraag over de beroepsmogelijkheden kon u lezen op blz. 29 namelijk: “Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen” dit wordt aangevuld met een opsomming van wie er allemaal in beroep kan gaan en aan welke modaliteiten een verzoekschrift moet voldoen.
Ter verduidelijking wil ik ook even vermelden wat de taak is van de Raad voor Vergunningsbetwistingen: Zij controleren de onredelijkheid of onzorgvuldigheid inzake goede ruimtelijke ordening van de genomen beslissing. De Raad kan op basis van haar bevindingen de deputatie bevelen om een nieuwe beslissing te nemen onder de door de Raad gestelde voorwaarden.
U vraagt naar het standpunt van het bestuur.
Op 7 november 2023 kon u in de krant mijn reactie lezen: “Burgemeester Johan De Ryck wil eerst de volledige motivering van de bestendige deputatie lezen alvorens een uitspraak te doen. Het is niet de eerste keer dat de gemeente na een weigering overruled wordt door de bestendige deputatie. Soms worden er wel nog extra voorwaarden aan de vergunning gekoppeld. Ik wil dus eerst die beslissing kunnen lezen.”
Ik betreur het wel dat er onmiddellijk meningen en conclusies verspreid werden vooraleer de beslissing van de deputatie gepubliceerd werd.
Het gemeentebestuur beschouwt de deputatie als de hogere overheid en het is niet de gewoonte van het gemeentebestuur om in beroep te gaan tegen een beslissing van de deputatie.
Om u een idee te geven in de periode 2019 tot heden werd er 120 maal in beroep gegaan tegen een beslissing van het college van burgemeester en schepenen. In 27 gevallen heeft de deputatie onze beslissing herroepen en een tegengestelde uitspraak gedaan.
Laten we de feiten betreffende de invloed van het project Rundvoortstraat 1 te Oelegem op de windvang van de molen even overlopen:
De omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend op 31 augustus 2022.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 29 december 2022 de omgevingsvergunningsaanvraag geweigerd omdat de impact op de windvang van de beschermde molen moest worden meegenomen in de beoordeling.
Naar aanleiding van de beroepsprocedure bij de deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen op 16 maart 2023 een ongunstig advies uitgebracht waarbij nogmaals verwezen werd naar de mogelijke verstoring van de windvang van de molen.
Op 17 augustus 2023 werden er door de aanvrager twee zaken toegevoegd aan de nieuwe projectinhoud namelijk een archeologienota en een windstudie m.b.t. de molen van Oelegem.
Op 18 oktober 2023 diende de aanvrager nogmaals een wijziging van zijn aanvraag in.
Naar aanleiding van een ongunstig advies uitgebracht door Onroerend Erfgoed, werd de windstudie, op vraag van het Agentschap Onroerend Erfgoed, vervangen door een herwerkte windstudie.
Over deze herwerkte windstudie die in beroep werd bijgevoegd kon iedereen op bladzijde 14 van het besluit van de deputatie het volgende lezen: “De winststudie komt tegemoet aan de bezwaren en opmerkingen, vervat in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed.” en op bladzijde 28 kon u ook nog het volgende lezen: “Gelet op de bijgebracht nieuwe windstudie, kan geconcludeerd worden dat voldoende wordt tegemoet gekomen aan het ongunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed, waardoor wordt gesteld dat de gevraagde handelingen overeenstemmen met de direct werkende normen van de regelgeving Onroerend erfgoed.”
Op basis van deze feiten en de inhoudelijke beoordeling van het volledige dossier kon u lezen dat het project in overeenstemming is met de geldende voorschriften met als gevolg dat de deputatie van de Provincie Antwerpen de vergunning verleend heeft conform de in beroep bijgevoegde herwerkte windstudie en aangepaste plannen.
Of de beslissing van de deputatie in overeenstemming is met het ministerieel besluit betreffende de bescherming van de windvang van de molen wordt onderzocht door het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Artikel: Gazet van Antwerpen - 21/11/2023
College wacht reactie Agentschap Onroerend Erfgoed af in beroep tegen vergunning appartementen in windvang molen
De Ranstse oppositie dringt bij het college van burgemeester en schepenen aan om in beroep te gaan tegen de beslissing van de deputatie om een vergunning te verlenen voor tien appartementen in de Rundvoortstraat in Oelegem. Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) geeft aan dat hij de reactie en expertise van de specialisten van het Agentschap Onroerend Erfgoed afwacht.
De bestendige deputatie verleende na een eerdere weigering door de gemeente Ranst nu toch een vergunning in beroep voor de bouw van tien appartementen in de Rundvoortstraat naast het Albertkanaal in Oelegem. Hiervoor wordt een luxevilla afgebroken. De omwonenden zijn kwaad dat de pas beschermde windvang van de molen van Oelegem geschaad wordt.
De beslissing zorgt voor teleurgestelde reacties, temeer omdat Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA) op 26 juni dit jaar de bescherming van de windvang en de omgeving van de windmolen van Oelegem ondertekende. Op het hoogste punt vraagt de aanvrager een afwijking van bijna 3 meter aan op de beschermde windvang.
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) gaf in een eerste reactie aan de motivering van de Bestendige Deputatie eerst te willen nalezen. Blijkbaar heeft de aanvrager na negatief advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed nog een tweede, herwerkte windstudie toegevoegd, die de Bestendige Deputatie kon overtuigen.
“Als de verlening van de vergunning een fout is, ga ik ervan uit dat het Agentschap Onroerend Erfgoed bezwaar zal indienden bij de Raad voor Vergunningsbetwisting. Daar zit de expertise, die wij niet hebben”, reageerde burgemeester Johan De Ryck (N-VA) op de vraag van de oppositie om zelf als lokaal bestuur ook naar de Raad voor Vergunningsbetwisting te trekken. “Onroerend Erfgoed heeft de kennis in huis om zo’n bezwaar te motiveren, als er echt nog een probleem met de windvang is”, antwoordt de burgemeester hierop.
Voorlopig wacht Ranst dus op het onderzoek en de reactie van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Oppositieraadslid Roel Vermeesch (onafhankelijke) raadt aan om nú als lokaal bestuur al in beroep te gaan tegen de beslissing en niet te talmen. “Neem een goede advocaat”, zei hij. “Ik zie slaagkansen.” Raadslid Lode Hofmans (onafhankelijke) sloot zich hier bij aan. “Dit gaat niet enkel om die windvang. Maar om de hele groene buffer tussen de industrie en de kern van Oelegem. Als deze appartementen er komen, zal het niet stoppen. Daar gaan andere ontwikkelaars opspringen”, waarschuwde hij. “En die gaan dan opnieuw hun gelijk halen bij de deputatie, op basis van dit dossier. Er zijn genoeg argumenten, denk al aan de mobiliteit en waterhuishouding, om deze vergunning te betwisten. Neem dit dossier in eigen handen.”
Volgens burgemeester De Ryck zijn de slaagkansen het grootst als het Agentschap Onroerend Erfgoed in hoger beroep gaat. “Ik heb uw argument van de groene buffer gehoord, maar het blijft daar wel nog altijd bouwgrond.”
Kristin Matthyssen
Weren doorgaand verkeer Zandhoven en Massenhoven
De gemeenteraad keurde op 26 maart 2018 het eindrapport van de studie Middenkempen goed, een studie uitgevoerd door de provincie Antwerpen.
Op 31 maart 2021 vond er overleg plaatst tussen Zandhoven, Ranst, PZ ZARA, AWV en provincie over het doorgaand vrachtverkeer in Zandhoven en Massenhoven.
De commissie mobiliteit en openbare werken adviseerde op 14 maart 2023 een aanvullend verkeersreglement op te maken in overeenstemming met de bebording die gemeente Zandhoven zal voorzien om het vrachtverkeer uit de kernen van Massenhoven en Zandhoven te weren. De verkeerspolitie adviseert om het verbod op doorgaand zwaar verkeer reeds voor de ANPR-camera te plaatsen, opdat de controles via deze camera's wettelijk kunnen verlopen. Aangezien deze camera op grondgebied Ranst staan moeten er ook borden op het grondgebied Ranst geplaatst worden. De bedoeling is dat het vrachtverkeer op de snelweg blijft om via de N14 de link te maken tussen E34 en E313. De calamiteitenroute die aangeduid staat langsheen Zandhovensteenweg, Oelegembaan, Kerkstraat, Hogeweg en Liersebaan richting E313, moet wel van toepassing kunnen blijven bij incidenten op de snelwegen.
Artikel: Gazet van Antwerpen - 22/11/2023
Gehannes in gemeenteraad Ranst over verbod op zwaar doorgaand verkeer in Zandhoven en Massenhoven
Het doorgaand vrachtverkeer boven 3,5 ton wordt vanaf 1 januari volgend jaar geweerd uit de dorpskernen van Zandhoven en Massenhoven. De gemeenteraad van Zandhoven keurde vorige maand unaniem het aanvullend politiereglement hiervoor goed. De gemeenteraad van Ranst had deze week meer moeite om het verkeersbord dat hiervoor op Ransts grondgebied nodig is, goedgekeurd te krijgen.
De driehoek Hallebaan, N14, Albertkanaal en E34 – de volledige dorpskernen van Massenhoven en Zandhoven – worden vanaf volgend jaar verboden terrein voor vrachtverkeer boven de 3,5 ton. Lokaal lossen en laden blijft mogelijk en firma’s met camions in de zone. Het moet de aanhoudende problemen met zwaar sluipverkeer door de dorpskernen van Zandhoven maar vooral Massenhoven eindelijk oplossen.
De beperking gaat in vanaf de locatie van de bestaande ANPR-camera op de Zandhovensteenweg tussen het op- en afrittencomplex Oelegem en zijstraat Zandhovensteenweg. Vermits deze camera op grondgebied Ranst staat, moeten er ook borden op het grondgebied van Ranst geplaatst worden. De verkeerspolitie adviseert om het verbod op doorgaand zwaar verkeer voor de ANPR-camera te plaatsen.
In Ranst had het heel wat voeten in de aarde. Vooral de oppositie deed moeilijk. Oppositieraadslid Lode Hofmans (onafhankelijke) dacht eerst dat er geen vrachtverkeer meer mogelijk was op de hele Zandhovensteenweg, ook richting Oelegem. Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) kon dit weerleggen.
Volgens Fernand Bossaerts (CD&V/WIJ) is het verkeersbord C23 en de formulering ‘voor het vervoer van zaken’ fout. “Ik ben landbouwer en zal daar dus niet meer met een tractor of ander landbouwvoertuig mogen doorrijden als ik naar Massenhoven wil.” Burgemeester De Ryck maakte duidelijk dat het enkel om vrachtverkeer boven de 3,5 ton gaat en geen betrekking heeft op landbouwvoertuigen die daar moeten passeren om naar hun velden te gaan. Maar raadslid Bossaerts wou dit niet aannemen. “Als de politie daar controleert, ga jij aan al die agenten duidelijk maken dat tractoren daar wel nog voorbij mogen?” De oppositie maakt zich ook zorgen dat de vrachtwagens die te ver rijden op de Zandhovensteenweg daar geen draaicirkel meer hebben om terug te draaien.
Volgens burgemeester De Ryck is het verkeersbord C23 wel correct en komt er nog een onderbord bij. Hij verwees ook naar de borden die ook al op de snelweg zullen staan. Het werd uiteindelijk een lange discussie, maar het agendapunt werd met 17 stemmen voor, 2 onthoudingen en 4 tegen goedgekeurd.
Kristin Matthyssen