Gemeenteraadszitting van maandag 27 februari 2023

Op 27 februari 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Gemeentehuis Ranst

Kort verslag van een belangrijk punt dat werd besproken

 

Het juiste verhaal over de werken in de Goorstraat

Half januari werd er gestart met de onderhoudswerken in de Goorstraat. De aannemer had als opdracht om de rijweg in kasseien her aan te leggen en een betonboord van 1,50 meter aan te leggen om de kasseien op te sluiten.
Op 27 januari 2023 meld een bewoner van de Goorstraat dat deze straat in beschermd landschap ligt en dat er geen werkzaamheden mogen uitgevoerd worden.
De technische dienst van de gemeente Ranst raadpleegt het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringplan (PRUP) “Poort Vrieselhof – Fort van Oelegem” dat van toepassing is sinds juli 2015. (zie plan in bijlage)
In de toelichtingsnota staat zeer duidelijk dat de wegenis van de Goorstraat buiten het plangebied van het PRUP valt terwijl de landbouwpercelen in de driehoek tussen de Goorstraat en de Antitankgracht wel meegenomen zijn in het PRUP.
Wat de wegenis betreft staat er in het PRUP dat de historische kasseiweg van de Goorstraat dient behouden te blijven. In deze zone (de Goorstraat) zijn alle werken, handelingen en wijzigingen voor de aanleg van of aanpassingen aan de wegeninfrastructuur toegelaten.
We lezen verder in de toelichtingsnota dat het aangewezen is om de asfaltstrook (naast de kasseistrook) die afbreuk doet aan het esthetisch karakter van de Goorstraat te verwijderen. Met het oog op het gebruikerscomfort voor zachte weggebruikers is het evenwel wenselijk om naast de kasseistrook een fietsvriendelijke verharding te realiseren.
Laat dit nu net het doel zijn van de werken die in opdracht van het gemeentebestuur gestart werden.
Op 7 februari 2023 nodigt schepen Jan Dillen de bewoners van de Goorstraat uit om hen meer uitleg  te geven over de werkzaamheden.
Groot was onze verbazing toen wij op 9 februari 2023 de melding kregen dat er een klacht was neergelegd bij Onroerend Erfgoed.
Uit voorzichtigheidsoverwegingen werd er besloten om de werken stil te leggen en contact op te nemen met Onroerend erfgoed.
De erfgoedconsulent van het Agentschap Onroerend Erfgoed kwam op 14 februari 2023 ter plaatse om de klacht te bespreken. Na 10 minuten was de vergadering afgelopen. En kregen we toelating om verder te werken.
In deze toelating voor handelingen aan of in beschermd onroerend goed Domein Vrieselhof staat letterlijk “Uit ons onderzoek blijkt dat uw aanvraag overeenstemt met de regelgeving Onroerend Erfgoed. De handelingen doen geen afbreuk aan de bescherming. De werken betreffen het heraanleggen van de kasseiweg. Naast de kasseiweg wordt een opsluiting in beton voorzien van 75 cm om tevens dienst te doen als comfortstrook voor de fietsers. De beperkte breedte van deze strook maakt dat het wegprofiel nauwelijks wijzigt en past binnen het omgevende landschap” aldus het Agentschap Onroerend Erfgoed.


Artikel: Gazet van Antwerpen - 15/02/2023

 

Oplossing Goorstraat: kasseiweg blijft overal even breed en krijgt langs beide zijden betonstrook van 75 centimeter voor fietsers

De werkzaamheden aan de kasseiweg in de Goorstraat in Oelegem kunnen hervat worden. De gemeente Ranst zat samen met een erfgoedconsulent van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Er werd een compromis uitgewerkt waarin iedereen zich kan vinden.
Buren in de Goorstraat tussen de Dobbelhoeve en het Fort van Oelegem dienden klacht in bij het Agentschap Onroerend Erfgoed. De gemeente had het voornemen de kasseien op te breken en te herleggen, met tussen de Dobbelhoeve en het bruggetje over het Schijn een betonnen strook langs beide zijden van de kasseiweg van anderhalve meter breed en van het bruggetje tot aan het fort een betonnen strook van anderhalve meter langs één zijde. “Maar dat was een misverstand”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA) nu. “Het was nooit onze bedoeling de kasseiweg die nu 3 meter 10 is te versmallen tussen Dobbelhoeve en het Schijn. We hadden inderdaad gezegd dat er aan weerszijden een betonnen strook zou komen, maar we wilden die slechts aan één kant anderhalve meter breed maken, en aan de andere kant smaller.”
Er werd nu overeengekomen om de kasseiweg over de hele lengte tussen Dobbelhoeve en Fort te herleggen op de huidige breedte van 3 meter 10. Het uitzicht van de kasseiweg moet behouden blijven, met een boord in kasseien langs beide zijden in de lengterichtingen en opgevuld met kasseien in de dwarsrichting. Langs beide kanten van de weg wordt een betonstrook voorzien van 75 centimeter, ook over de volledige lengte. Zo blijft de visuele impact aanvaardbaar en blijven de kasseien toch goed liggen. De kasseiweg zal 75 centimeter richting huizen verschuiven zodat de betonstrook langs beide kanten kan komen.
“Nu lag er tussen de Dobbelhoeve en het bruggetje van het Schijn - het deel dat beschermd is - langs de kasseien aan de huizenkant een asfaltstrook, afhankelijk waar je ze mat tussen de 1 meter 50 en 1 meter 80. Je zou kunnen stellen dat die verharding dan in de nieuwe situatie verdeeld wordt over de beide zijden van de weg, met beter fietscomfort aan de twee kanten”, zegt de burgemeester.
Herman Corsmit is tevreden. Hij maakte zich vooral zorgen om de visuele impact. “Ik heb van in het begin gezegd dat ik me neerleg bij het advies van de dienst Erfgoed”, zegt hij. “Een strook van 75 centimeter beton is visueel minder ingrijpend dan anderhalve meter.”
Ook het hekwerk aan het bruggetje, dat járen geleden kapot werd gereden en waar sindsdien radarafsluitingen en oranje werfnetten hangen voor de veiligheid, wordt herbekeken in overleg met een andere dienst van het Agentschap Erfgoed.
De klacht zal nu waarschijnlijk “zonder voorwerp” worden afgesloten.
Kristin Matthyssen

 

Artikel: Gazet van Antwerpen - 14/02/2023


Heraanleg kasseiweg aan fort stilgelegd na klacht van buren over beschermd statuut

De gemeente Ranst heeft de heraanleg van de Goorstraat in Oelegem zelf stilgelegd na een klacht van bezorgde buren. De historische kasseiweg naar het Fort van Oelegem blijkt een beschermd statuut te hebben en mag niet zomaar gewijzigd worden.
De gemeente Ranst begon een tweetal weken geleden met het uitbreken van de kasseiweg naar het fort, met de bedoeling die te herleggen, geflankeerd door een betonnen fietspad. Tussen de brug over de Schijn in de richting van de Dobbelhoeve zou de kasseibaan worden versmald van de huidige 3 meter en 10 centimeter tot 2 meter met een betonnen boord van anderhalve meter breed langs beide zijden van de kasseien. De kasseistrook langsheen het fortwater - die al helemaal is opgebroken - behoudt de huidige 3 meter en 10 centimeter, maar krijgt ook een betonnen fietspad van anderhalve meter breed op de plaats waar voorheen een asfaltstrook lag.
Bewoner Herman Corsmit diende klacht heeft in bij de dienst Erfgoed. “Ik wil opkomen voor deze kasseiweg. De impact op dit erfgoedlandschap zal enorm zijn. Het zal er hier helemaal anders uitzien.”
Herman woont op het gedeelte waar het dubbel betonnen fietspad zou komen. “Overdreven, want de meeste fietsers volgen vanaf het bruggetje het dolomieten fietspad langs het Antitankkanaal.” Verderop langs het fortwater woont John Van de Velde. Daar is de Goorstraat al helemaal opgebroken, zowel kasseien als asfalt. Hij maakt zich zorgen over extra sluipverkeer en de hogere snelheid.
Er zouden automobilisten schade aan hun wagen hebben opgelopen. “Maar dat ligt dan aan hun onaangepaste snelheid, niet aan de kasseien”, zegt Herman. “Iedereen heeft het over ontharding. Hier gaan ze beton kappen.”
De werken zijn voorlopig gestaakt nu blijkt dat in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan PRUP Poort Vrieselhof-Fort van Oelegem uit 2015 staat dat ‘de historische kasseiweg van de Goorstraat behouden dient te blijven’. De gemeente zit dinsdag samen met de dienst Onroerend Erfgoed. De bewoners betreuren dat ze niet gehoord werden. “Er was aanvankelijk sprake van onderhoudswerken aan de kasseiweg en het aanleggen van een betonnen boord. Wij hadden nooit vermoed dat die boord zo breed zou zijn. Navraag maakte duidelijk dat er geen vergunning werd aangevraagd door de gemeente”, merkt Herman op.
“Het landschap rond het Fort en het Vrieselhof is beschermd, maar over de weg bestaat onduidelijkheid”, reageert burgemeester Johan De Ryck (N-VA), die er niet van overtuigd is dat de ingreep tot meer sluipverkeer zal leiden.
Schepen van patrimonium en openbare werken Jan Dillen (N-VA) geeft aan dat een betonnen boord nodig is om de kasseien op hun plaats te houden en het onderhoud van de bermen binnen de perken te houden. “Maar een fietspad aan beide zijden is inderdaad misschien wat overdreven. We gaan nu zien dat we een betonnen boord van anderhalve meter langs de kant van de huizen kunnen aanleggen, zodat de kasseiweg over de hele lengte zijn originele breedte kan behouden.”
Kristin Matthyssen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is