Gemeenteraadszitting van maandag 27 mei 2024

Op 27 mei 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Gemeentehuis Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden besproken

1. Erfpachtovereenkomst kinderopvanglocatie Millegem

2. RUP Millegemveld

3. Parkeerplaatsen elektrische voertuigen

4. Juul Persijnstraat

Erfpachtovereenkomst kinderopvanglocatie Millegem

De gemeenteraad zette het licht op groen voor het ondertekenen van een erfpachtovereenkomst voor het inrichten van een kinderopvanglocatie in het wijkschooltje voor kleuters in Millegem.
Door de stopzetting van het wijkschooltje voor kleuters in Millegem komt dit gebouw vrij.
De gemeente Ranst heeft advies gevraagd aan Ferm om zeker te zijn dat dit gebouw geschikt is om kinderopvang te organiseren. Volgens het advies van Ferm kan er mits aanpassingen een kinderopvang gerealiseerd worden voor 18 kinderen.
De gemeente Ranst is op grond van de geldende energieregelgeving verplicht om ervoor te zorgen dat het gebouw binnen uiterlijk vijf jaar aan de minimale energieprestaties voldoet.
Na onderzoek door de technische dienst werden deze werken geraamd op 391.000 euro.
Gelet op de kosten van deze renovatieverplichting werd er onderhandeld met het Vicariaat Kempen om de canon over de volledige periode van 30 jaar van 600.000 euro terug te brengen op 360.000 euro. In plaats van een erfpachtvergoeding van 20.000 euro per jaar werd de jaarlijks te betalen vergoeding vastgesteld op 12.000 euro.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 29/05/2024

Gemeenteraad keurt erfpachtovereenkomst wijkschooltje Millegem goed, komt kinderdagverblijf voor achttien bengels

De gemeenteraad van Ranst heeft de ontwerpakte van de erfpachtovereenkomst voor het wijkschooltje van Millegem goedgekeurd. De gemeente wil er een kinderdagverblijf van maken. Eind volgende maand sluit het wijkschooltje na bijna zestig jaar.
De gemeente Ranst vroeg advies aan Ferm om kinderopvang te organiseren in de lokalen van de leefschool in Millegem die sluit. Volgens het advies van Ferm kan er, mits wat aanpassingen, een kinderopvang komen voor achttien kinderen.
De gemeente gaat hiervoor een erfpacht aan met het Vicariaat Kempen voor een periode van dertig jaar, eindigend op 31 december 2054. De jaarlijks te betalen vergoeding wordt vastgesteld op 12.000 euro, jaarlijks te indexeren, in totaal dus 360.000 euro, ongeïndexeerd voor een 30-jarige erfpacht.
Oppositieraadslid Roel Vermeesch (onafhankelijke) vond dit slecht onderhandeld. “Wij zijn voor kinderopvang. Maar om op andermans eigendom zo’n zware financiële verbintenis aan te gaan: daar heb ik vragen bij. De kosten om alles in orde te brengen zijn heel hoog. We weten allemaal dat de wijkschool stopt omdat er te veel kosten aan het gebouw komen.”

460 kinderen
Christel Engelen van Vlaams Belang wou weten of er dan zo’n groot tekort aan kinderopvang in Ranst is. “Er zijn 180 plaatsen terwijl 460 kinderen in Ranst kinderopvang nodig hebben”, wist burgemeester Johan De Ryck (N-VA). Als het volgend bestuur na de verkiezingen andere plannen voor het gebouw en de grond zou koesteren, is het niet gebonden aan dat idee van een kinderdagverblijf maar kan het nog iets anders daar ontwikkelen, zei de burgemeester ook.
Uiteindelijk stemden 23 raadsleden voor. Sonja De Pooter (Open Vld) onthield zich.(kma)

RUP Millegemveld

Door IGEAN werd er een Ruimtelijk Uitvoerings Plan opgemaakt voor het woonuitbreidingsgebied Millegemveld. Het RUP herbestemt het woonuitbreidingsgebied naar bos/park gebied. Enkel op die manier kan ervoor gezorgd worden dat er dat er op deze locatie niet meer gebouwd kan worden.
Het grootste gedeelte van het woonuitbreidingsgebied wordt herbestemd naar bos/park gebied. Het gedeelte van de achtertuinen van de woningen in de Herentalsebaan wordt van woonuitbreidingsgebied omgevormd tot tuinzone.
Het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Millegemveld' werd door de gemeenteraad voorlopig vastgesteld.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 29/05/2024

‘Heilig’ Millegemveld gered: er kunnen nooit huizen komen, wel bomen

Millegemveld achter de kerk van Millegem in Ranst wordt herbestemd van woonuitbreidingsgebied naar bosparkgebied. Hierdoor wordt bebouwing in de toekomst uitgesloten. Het gaat in totaal om 4,35 hectare.
De gemeente Ranst gaf Igean de opdracht om een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op te maken voor het woonuitbreidingsgebied Millegemveld. Deze gronden waren al in gebruik als landbouwgrond, maar het risico bestond dat ze in de toekomst bebouwd zouden worden. Onder het vorig bestuur waren er plannen voor een grote sociale verkaveling.
Zo’n 0,46 hectare van de achtertuinen van aangrenzende woningen die ook in woonuitbreidingsgebied lagen, worden herbestemd naar tuinen.
De gemeenteraad keurde de voorlopige vaststelling van het RUP Millegemveld deze week goed.
In samenwerking met Kempens Landschap zouden er in de toekomst nog bomen komen.
(kma)

Parkeerplaatsen elektrische voertuigen

Op alle locaties waar openbare laadpalen staan wordt er een maximum parkeer duur van 2 uur ingevoerd, door middel van het verplicht gebruik van de parkeerschijf. Zo worden bestuurders aangezet om hun wagen te verplaatsen na 2 uur, ten einde ander bestuurders die hun wagen willen opladen ook de kans te geven dit te doen. De parkeerschijf moet gebruikt worden op werkdagen van 9 u tot 18 u.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 29/05/2024

Gedaan met laadpaalkleven: Ranst neemt maatregelen die opladen beperken tot twee uur

De gemeenteraad van Ranst keurde een aanvullend verkeersreglement goed tegen laadpaalklevers. De maximumtijd aan een openbare laadpaal wordt in Ranst via een parkeerschijf beperkt tot twee uur.
Zo krijgen andere bestuurders van elektrische wagens ook nog de kans om hun wagen te laden. De commissie mobiliteit en openbare werken adviseerde om tot deze maatregel over te gaan. Het nieuw reglement vervangt vanaf 1 juni alle voorgaande aanvullende reglementen over parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen.
Oppositieraadslid Roel Vermeesch (onafhankelijke) vond het geen goed idee om dit via een parkeerschijf te doen. “Wie gaat dit controleren? Bovendien zijn niet alle laadpalen even krachtig. Ik rijd ook elektrisch. Bij sommige laadpalen zit je na twee uur nog maar aan 5 procent. Het is beter een reglement te hanteren dat de wagen mag blijven staan, zolang hij nog aan het laden is. Dat kan je aan de hand van het lichtje zien.”
Het reglement van twee uur met parkeerschijf werd ondanks zijn protest goedgekeurd.(kma)

Juul Persijnstraat

De Juul Persijnstraat bevindt zich in bijzonder slechte staat. Vermits de definitieve heraanleg van de straat nog in de planningsfase zit en pas binnen een paar jaar zal uitgevoerd worden werd er beslist om nu nood onderhoudswerken uit te voeren. Zo kunnen we op korte termijn ervoor zorgen dat de toegankelijkheid voor zowel voetgangers, fietsers als automobilisten terug aanvaardbaar is.