Inrichting hondenlosloopzones

Op 23 mei 2019
honden

Nieuws uit het College van burgemeester en schepenen

Reeds enkele jaren krijgt de milieudienst vragen van inwoners waar er met de hond kan gewandeld worden zonder dat zij aangelijnd zijn. Momenteel kan dit in onze gemeente niet. In Ranst, net als in de rest van Vlaanderen, geldt aanlijnplicht.

Om het samenleven van hondenbaasjes en hun omgeving te bevorderen start het gemeentebestuur van Ranst met de aanleg van hondenlosloopzones op haar grondgebied.

Hondenlosloopzones zijn geen toiletten, ook hier geldt opruimplicht van de hondendrollen.

De inrichting gebeurt op gemeente-eigendom en is in principe de enige openbare ruimte waar honden zonder leiband mogen lopen. Bij de keuze van percelen hebben we geopteerd voor percelen vlak bij het centrum van elke deelgemeente, zodat de zones voor iedereen bereikbaar zijn, ook voor bewoners zonder auto.

De inrichting gebeurt op een aantrekkelijke en duurzame manier, aangepast aan het landschap. Omheining in kastanjehout, geplaatst op een hoogte van 8 à 10 cm zodat het beheer makkelijk is, en een toegangspoort.

Bij wijze van proefproject wordt initieel een zone ingericht in deelgemeenten Emblem aan de Dorpsstraat en Oelegem aan de Kerkhoflei.