Komt er in Ranst een secundaire school ???

Op 29 juni 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

N-VA Ranst:

Initiatiefnemers nemen hun wensen voor waarheid.

De werkelijkheid is iets genuanceerder zoals door het gemeentebestuur eveneens gezegd werd op de gemeenteraad van maandag 26 juni 2023.

Op de vraag over de mogelijke plannen om een middelbare school op te richten aan de Schawijkstraat in Ranst werd volgend antwoord gegeven:

In ons land heeft iedereen de vrijheid om een school of een andere onderwijsinstelling op te richten. Dat volgt uit het principe van vrijheid van onderwijs. Wanneer iemand het plan opvat dat te doen in Ranst, dan is het goed dat het college van burgemeester en schepenen hiervover geinformeerd wordt. De initiatiefnemers hebben hun idee komen voorstellen in het gemeentehuis en hebben in de buurt van de Schawijkstraat de omwonenden op de hoogte gebracht.

Vandaag waren wij wel verbaasd met de melding op ATV en in Gazet Van Antwerpen dat Ranst vanaf volgend schooljaar een secundaire school krijgt.

Er is namelijk op dit ogenblik nog geen plan van een architect laat staan een aanvraag voor een omgevingsvergunning. Laten we dus niet vooruit lopen op het proces dat nog gevolgd moet worden.

Artikel: Gazet van Antwerpen  - 29/06/2023

Nu groeit er nog graan, maar in september 2024 zou er een vernieuwende middelbare school moeten staan

Drie dertigers uit Wommelgem hebben de handen in elkaar geslagen om zelf een secundaire school op te starten. Ze lieten hun oog vallen op een lap grond van ruim 6.000 vierkante meter tussen de Schawijkstraat en de Boerenkrijglaan in Ranst om er LAB-gedreven onderwijs aan te bieden. Eind augustus is er een infosessie voor de buurt. De omgevingsvergunning wordt in september aangevraagd, om als alles meezit in september 2024 te starten.
Het was al enkele weken bekend dat er mogelijk een middelbare school komt in Ranst. Initiatiefnemers Evelyn Eeckelaert, Annelies Ruel en Stijn Beckers hebben hun initiatief nu zelf voorgesteld. Als ouders van jonge kinderen voelen ze de tekortkomingen in het huidig secundair onderwijs. Annelies komt uit het bedrijfsleven, Evelyn ruilde het bedrijfsleven voor het onderwijs en was al eventjes directeur in een secundaire school. Ze is nu actief in het hoger onderwijs.
“Onze visie op vernieuwend onderwijs sluit het best aan op LAB-gedreven onderwijs, waarbij er veel vakoverschrijdend wordt gewerkt en leerkrachten niet voor een bord staan maar als coaches op de sterktes van de leerlingen werken. Het is Fins geïnspireerd. De twee al bestaande LAB-scholen in Vlaanderen, in Sint-Amands en Sint-Niklaas, doen het prima. De directie daar wil ons pedagogisch en organisatorisch steunen om hier een derde LAB-school op te richten.”
Capaciteitsprobleem
Waarom de Schawijkstraat in Ranst? “We wonen zelf in Wommelgem. Zowel in Wommelgem als in Ranst zijn er geen middelbare scholen”, zegt Annelies. “Er is een groot capaciteitsprobleem. Op dit moment zijn er leerlingen die nog geen middelbare school toegewezen hebben gekregen, omdat er wachtlijsten zijn in de twee keuzescholen die ze mochten opgeven.”
“En de grote instroompiek in het middelbaar wordt in het schooljaar 2026 verwacht”, zegt Stijn. “Secundaire scholen zitten nu onder grote koepels gegroepeerd in vaak grote campussen. Kinderen zitten vaak een half uur op de bus of zijn drie kwartier onderweg met de fiets. Terwijl wij vinden dat secundair onderwijs ook lokaal georganiseerd kan worden.”
Omdat een nieuwe school om een erkenning te krijgen in woongebied moet liggen, zochten de initiatiefnemers naar beschikbare grond in rode zone. “We hebben het oud politiekantoor bezocht in Wommelgem en andere sites. Maar omdat we in een ecologisch BEN-gebouw willen starten, zit je dan altijd nog met een oud gebouw om te slopen. Hier willen we een nieuwbouw zetten, met 18 meter breedte aan de straatzijde, maar wat dieper. Net als sommige andere huizen in de Schawijkstraat is de school uitgetekend met een gelijkvloers, een verdieping en nog een tweede verdieping onder de nok. Er zijn een aantal klassikale ruimtes maar ook grotere projectruimtes met werkhoeken. Daarom hebben we minder oppervlakte nodig. ”
600 leerlingen op termijn
LAB Ranst wil volgend jaar starten met 150 leerlingen in de eerste graad en daarna doorgroeien naar 600 leerlingen. Er zullen slechts 400 leerlingen tegelijkertijd aanwezig zijn, omdat er met glijdende uren wordt gewerkt en met twee halve dagen thuisonderwijs per week. LAB Ranst wil in de drie finaliteiten richtingen aanbieden: Economie & organisatie, Zorg & welzijn, STEM en taal en cultuur.
Ranst en Wommelgem tellen 2.131 middelbare scholieren. “We geloven er zelf keihard in”, zegt Evelyn. “Sinds het nieuws wat is doorgesijpeld, kregen we al negen spontane sollicitaties, wat aantoont dat ook leerkrachten snakken naar een vernieuwende onderwijsmethode.”
LAB Ranst wil eind augustus de buren uitnodigen op een informatievergadering en in september de omgevingsvergunning aanvragen. Via modulair bouwen moet het dan mogelijk zijn om in september 2024 te starten met een eerste en tweede middelbaar. Ouders zullen zich kunnen inschrijven via een aanmeldsysteem.
Financiering
Omdat de subsidie pas komt vanaf de school opgestart is in september 2024, zoekt LAB Ranst via verschillende systemen naar investeerders om die periode te overbruggen. Gaande van kleine fiscaal gunstige giften tot een investeringsportfolio voor de grotere bedragen. Alle info staat op de website labranst.be.
De buurt is sceptisch, zeker op het vlak van mobiliteit, omdat er geen fietspad of voetpad in de Schawijkstraat ligt. “Maar de straat moet al langer heraangelegd worden en er zijn veel trage wegen hier naartoe. De school zou precies 2,2 kilometer van zowel de kerk van Ranst als die van Wommelgem komen te liggen. 90% van de leerlingen zal met de fiets komen”, zegt Stijn.
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) van Ranst zei in de gemeenteraad deze week dat het bestuur nog niet kan zeggen hoe het over het project denkt, zolang er geen omgevingsvergunning voorligt.
Kristin Matthyssen