Politiek rapport - halfweg de legislatuur

Op 10 februari 2022, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst:

De nieuwe lokalen voor de technische dienst en de dienst omgeving aan de Van den Nestlaan, de beleidsvisie op bouwen, de start van de rioleringswerken in de Kromstraat, de ingebruikname van het fietspad langs de Herentalsebaan en de organisatie van inspraakmomenten zijn belangrijke realisaties waar dit bestuur haar schouders heeft ondergezet de voorbije drie jaar.
Een volledig nieuw bestuur dat op 1 januari 2019 een einde heeft gemaakt aan de oude politieke cultuur in Ranst mag best trots zijn op dit palmares. Daarom gaf ik mijn team een 8 op 10. Dat Gazet Van Antwerpen onze ploeg een 7,5 op 10 gaf is een duidelijk bewijs dat wij goed bezig zijn. Een pluim op de hoed van de schepenen en het personeel van de gemeente.
Dat er bij de oppositie verzuring optreed blijkt uit het feit dat zij het huidige bestuur belonen met een 3 op 10. Zijn ze dan toch niet gelukkig met het feit dat wij projecten die opgestart zijn door het vorig bestuur nu uitvoeren? 

Natuurlijk is er nog veel werk aan de winkel, maar om zeker te zijn dat wij de juiste beslissingen nemen zijn wij niet uitgegaan van natte vinger werk maar hebben wij een aantal studies laten uitvoeren. 
De woonbehoeftestudie heeft aangetoond dat het niet nodig is om woonuitbreidingsgebieden te ontwikkelen. Het behoud van het groene en open karakter van onze gemeente was de boodschap uit de burgerbevraging. Dit hebben we opgenomen in onze "Beleidsvisie op bouwen in Ranst".
Omdat we van de inwoners willen horen wat er beter kan in zijn deelgemeenten luisteren we naar hen via "Veerkrachtige Dorpen". Het verkeersveiliger maken van Ranst kwam naar voor als dé topprioriteit. Het gemeentebestuur heeft die vraag gehoord, maar hoe lossen we dit op? Daarvoor hebben we per deelgemeente een verkeersstudie laten opmaken.
Vooraleer er ingrepen uitgevoerd worden leggen we de conclusies eerst terug voor aan de bewoners om vervolgens door proefopstellingen te testen of dit de juiste oplossingen zijn.
 
Ook al hebben de coronamaatregelen de contacten met medewerkers, burgers en verenigingen een tijdje lamgelegd hoop ik de volgende 3 jaar terug aanwezig te zijn op de vele activiteiten van het bruisend verenigingsleven in Ranst.

Ja er waait een frisse wind door Ranst. Tot spijt van wie het benijd.

burgemeester Johan De Ryck

 

Artikel: Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 10 Feb. 2022

“Ik hoop dat er snel weer activiteiten zijn in de weekends”
 
Analyse van de burgemeester 8/10

Als belangrijkste realisaties schuift De Ryck de verhuis van de technische dienst naar de nieuwe lokalen aan de Van den Nestlaan naar voor. “Dat was echt wel nodig. Hun werkomstandigheden zijn nu verbeterd. Ook de opmaak van de beleidsvisie op bouwen in Ranst was belangrijk voor onze ploeg, omdat we nu met een duidelijk beleid zitten met regels die voor iedereen gelijk zijn. De start van de rioleringswerken in de Kromstraat was ook dringend nodig.”
De nieuwe ploeg van N-VA en Groen maakt van veilig verkeer en aandacht voor de zwakke weggebruiker een prioriteit. “Zo zijn we blij met de ingebruikname van het fietspad langs de Herentalsebaan. Ondanks de coronamaatregelen konden we toch enkele inspraakmomenten houden voor de Ranstenaar, zoals rond de verkeersstudie en met het project veerkrachtige dorpen.”
Maasweg
Sommige dingen liepen niet zoals verwacht. “De Nieuwe Maasweg (de nog aan te leggen verbindingsweg tussen de Oelegemsesteenweg en de Ter Stratenweg, red.) is dé oplossing voor de verkeersproblematiek in Oelegem. Maar de tijd die loopt tussen een beslissing en de uitvoering duurt lang. Het aangepaste ontwerp werd al opgemaakt begin 2019”, zegt burgemeester De Ryck. “Het kan niet anders, maar ik ervaar dit soms als de trein der traagheid.”
Corona frustreerde net als in alle andere gemeenten soms het bestuur. “We hebben veel tijd moeten besteden in de opgelegde maatregelen. De onduidelijkheid en soms wel tegenstrijdigheden in de regels die moesten gevolgd worden, was moeilijk”, vindt De Ryck. ”Maar vooral het gebrek aan het persoonlijk contact met medewerkers, burgers en verenigingen heeft zwaar op mij gewogen. Je krijgt als burgemeester veel shit over je heen, maar door het contact met inwoners in het weekend die dan ook al eens wat positieve zaken zeggen, kan je dat allemaal beter plaatsen en relativeren. Nu horen wij alleen nog de klagers en de gelukkige mensen zien we niet. Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik het daar lastig mee heb.”
De Brakken
Dit jaar kijkt De Ryck samen met heemkring De Brakken uit naar het moment dat het gerestaureerd wiekenkruis zal terugkeren naar de windmolen van Oelegem. “In samenwerking met Kempens Landschap werd de financiering rondgemaakt. We gaan de molen ook opnieuw kaleien.”
Een ander streefdoel is nog de uitbouw van het administratief centrum aan de Van den Nestlaan. “Nu zitten alle gemeentelijke diensten verspreid over vier locaties. We willen alles weer samenbrengen op één locatie.”
Drastische besparingen zijn niet nodig. “Ranst is een financieel gezonde gemeente. Voor het onderhoud van voet- en fietspaden en van een aantal straten hebben we het budget fors kunnen verhogen. Dit jaar zal er voor 2,5 miljoen euro besteed worden aan wegenwerken. De verstandhouding binnen het schepencollege zit heel goed. Er wordt op een respectvolle manier van gedachten gewisseld. De programma's van N-VA en Groen in Ranst sluiten goed op elkaar aan.”

 

Landelijk karakter bewaken

Analyse van Gazet Van Antwerpen 7,5/10

In Ranst vond eind 2018 een politieke aardverschuiving plaats. Lode Hofmans werd niet herverkozen voor een vierde ambtstermijn als burgemeester en zetelt nu als onafhankelijke vanuit de oppositie, wat op zich niet simpel moet zijn. Op sommige momenten is er een verbetenheid langs beide kanten voelbaar. Dat Groen mee bestuurt met N-VA is duidelijk. Er is veel aandacht voor fietsers. Een nieuw circulatieplan in Broechem moet vrachtwagens uit de dorpskernen weren en het bestuur wil de nieuwe brug over het Albertkanaal in Oelegem graag autoluwer maken, of er een fietsbrug van maken. In Oelegem ligt dit heel gevoelig.
Er zijn nu duidelijkere bouwrichtlijnen, afgestemd op een woonbehoeftestudie. Woonuitbreidingsgebieden worden niet meer aangesneden - met uitzondering van de Weidestraat in Emblem waar eventueel nog sociale woningen kunnen komen. Appartementen worden enkel nog toegelaten in de kernverdichtingszones, om het landelijk karakter te bewaken. De uitdaging wordt nu wel om hierin consequent te handelen en de bestendige deputatie van die lokale bouwvisie te doordringen, zodat de projectontwikkelaars in beroep hun vergunning niet alsnog krijgen.

 

“Bevraging brug Oelegem was geen echte inspraak”

Analyse van de opposite 3/10

CD&V/Wij Ranst heeft drie zetels en verhuisde na de verkiezingen naar de oppositiebank. De partij is tevreden dat verschillende projecten die door het vorig bestuur voorbereid werden, zijn uitgevoerd.
“Een voorbeeld is het fietspad langs de Van den Nestlaan, de wandelweg langs de Schawijkstraat, het vernieuwen van het stuk fietspad langs de Herentalsebaan en de aanpak van de verkeersdrukte aan de rotonde in Oelegem”, zeggen raadsleden Tine Muyshondt en Fernand Bossaerts, allebei oud-schepen. “Ook de rioleringswerken en heraanleg van de Mollentstraat zijn positief. Na een interpellatie van onze partij heeft dit bestuur ook nog een verharding gelegd aan het kerkhof in de Driepikkelhoeveweg.”
Dure studies
CD&V/Wij Ranst is echter geen voorstander van de volgens hen dure studies op alle domeinen die worden uitgeschreven. “Een woonbehoeftestudie, mobiliteitsstudies, patrimoniumstudies: wat gaan ze daar mee doen? Er blijkt geen behoefte aan veel extra woongelegenheden maar er worden massaal veel bouwdossiers met appartementen goedgekeurd. Ze keuren de grote bouwprojecten en verkavelingen principieel goed, om na de bezwaren ze te weigeren en in procedures terecht te komen.”
Volgens CD&V/Wij zijn de inspraakmomenten vaak voor een selecte groep en digitaal. “De vragen worden zo opgesteld dat er weinig keuzemogelijkheden zijn en hierdoor de bevraging gestuurd wordt. Dit is inspraak om de schijn hoog te houden”, meent Bossaerts.
“Een goed voorbeeld hiervan is de nieuw aangelegde brug in Oelegem. Het concept van deze nieuwe kanaalbrug is toegespitst op een brug voor lokaal verkeer, zodat het Albertkanaal geen barrière kan vormen. Voor lokaal verkeer tussen Oelegem en Wommelgem en Wijnegem is deze autobrug belangrijk. Die keuze is destijds gemaakt, en het is niet verdedigbaar dat het huidig bestuur die keuze nu wil terugdraaien, zoals blijkt uit de recente bevraging in Oelegem. Hierop was de keuzemogelijkheid om de brug open te laten voor alle verkeer zoals nu het geval is, weggelaten.”
CD&V/Wij Ranst vindt het niet goed dat het administratief centrum op termijn zal verhuizen en niet meer in het centrum van de gemeente zal blijven. Op vlak van openbare werken hoopt CD&V/Wij dat de verschillende rioleringsprojecten in de Everhoek, Schawijkstraat en Dullaard-Donkereweg nog gerealiseerd kunnen worden.
Nieuwe bibliotheek
“Hieruit volgt dan een veilige heraanleg van deze straten. Ook dringt de heraanleg van de Molenstraat en Oudstrijdersstaat zich op. De Nieuwe Maasweg moet zo snel mogelijk gerealiseerd worden. Voorts zijn er nog een nieuwe bibliotheek en ontmoetingsruimtes in Oelegem nodig, net als een vernieuwing van de buitenschoolse kinderopvang en meer activiteiten voor kinderen en jongeren.” Als laatste vindt CD&V/Wij dat de bouwrichtlijnen beter moeten worden aangepast aan de noden van een landelijke gemeente.

TEKSTEN Kristin matthyssen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is