Louis Ecranlaan

1. Gratis grondafstand voor de wegenis- en rioleringswerken in de Louis Ecranlaan

Blijkbaar waren de grondverwervingen voor de wegenis- en rioleringswerken in de  Louis Ecranlaan niet zo gratis als werd voorgesteld. Er werd een uitgave van 20 000 euro voorzien.

In principe was de overdracht van voormelde gronden zonder enige vergoeding.

Maar wanneer wij het dossier nader bekeken zagen we dat de grond ter waarde van 10.117 euro gratis werd overgedragen maar dat er voor de opstanden 17.194 euro moest betaald worden.

Gemeenteraadslid Johan De Ryck vond het zeer bedenkelijk dat de opstanden 170% van de grondwaarde vertegenwoordigden.
Ter vergelijking verwees hij naar de bedragen die betaald werden voor de verwerving van de grond aan de Oostmalsesteenweg waar de opstanden 19% van de grondwaarde vertegenwoordigden en de Spruytershofstraat waar de opstanden 14% van de grondwaarde vertegenwoordigden.

Een verhouding van ongeveer 20% is normaal maar 170% is héél abnormaal.
In het schattingsverslag van de Louis Ecranlaan stonden bedragen voor 1 wilg van 2.033 euro, 4 hazelaars 2.438 euro en een den van 4.262 euro.

Uitleg van de schepen Katlijn Hofmans kwam er niet. Het college had het schattingsverslag zonder het grondig te bekijken aanvaard.

N-VA Ranst heeft zich onthouden bij de stemming omdat wij natuurlijk voorstander zijn voor de aanleg van de riolering in de Everhoek maar een kritische kijk op de uitgaven is toch het minste dat we van dit gemeentebestuur verwachten.
 

* GVA - Naaldboom van meer dan 4.000 euro vindt N-VA toch wel erg veel

Oud-burgemeester Johan De Ryck (N-VA) stelde zich vragen bij een schattingsverslag voor de aankoop van een perceel grond door de gemeente Ranst in het kader van nutswerken.

“Dit wijkt toch sterk af in vergelijking met andere schattingsverslagen. De opstanden vormen 170 procent van de grondwaarde.”

Het ging hier over een grond ter waarde van 10.117 euro en voor de opstanden moest er 17.194 euro betaald worden. “Een verhouding van ongeveer 20% is normaal maar 170% is héél abnormaal”, vond Johan De Ryck.

In het schattingsverslag van de Louis Ecranlaan staan bedragen 2.033 euro voor één wilg, 2.438 euro voor vier hazelaars en een den van 4.262 euro.

“Voor de verwerving van de grond aan de Oostmalsesteenweg, vertegenwoordigen de opstanden 19% van de grondwaarde. Wat de Spruytershofstraat betreft, vertegenwoordigen de opstanden 14% van de grondwaarde”
De Ryck vroeg om het nog eens na te kijken. “4.262 euro voor een simpele den: dat heb ik nog nooit meegemaakt”, vertelde hij. “Akkoord, er staat ook een carport op, maar ik vind het toch heel veel geld allemaal.”

Volgens Roel Vermeesch (PIT), voorzitter van de gemeenteraad, gaat het om een verslag opgesteld door een beëdigd schatter, “de meest neutrale bron. We kennen allemaal de waarde van een boom tegenwoordig, en er staan wel wat bomen op het perceel.”

Gazet van Antwerpen - 18/09/2025 - Kristin Matthyssen
 

2. Nieuw Administratief Centrum (NAC) komt er, maar politie blijft in de kou staan

Tijdens het schepencollege van 7 februari besliste het gemeentebestuur om de plannen voor de bouw van het nieuwe administratief centrum aan de Van den Nestlaan te schrappen.

Het personeel werd toen via een afstandelijke mail, en zonder enig overleg, op de hoogte gebracht dat er een streep werd getrokken door drie jaar intensief werk. Werk dat bovendien tot een gedragen plan bij alle personeelsleden had geleid. Zowel de manier van communiceren als de beslissing zelf – waardoor het personeel verder moet werken in aftandse en onaangepaste gebouwen – getuigde volgens ons van weinig respect.

Op 8 juli 2025 kwam er echter een kentering: het gemeentebestuur besliste om de eerdere stopzetting van de plannen toch terug te draaien. Tijdens de gemeenteraad van 15 september vroeg gemeenteraadslid Johan De Ryck daarom een stand van zaken.
 

De burgemeester Bart Goris bevestigde dat het bestuur opnieuw aan de onderhandelingstafel zit om het nieuwe administratief centrum aan de Van de Nestlaan te realiseren. Opvallend was wel dat de onderhandelingen uitsluitend betrekking hebben op het administratief centrum, en niet langer op het mee opnemen van het politiecommissariaat.

Voor de politie betekent dit helaas dat er geen verbetering in zicht is: zij blijven aangewezen op verouderde en onaangepaste gebouwen. Dit is niet enkel nefast voor het comfort en de efficiëntie van de huidige politiemedewerkers, maar maakt het ook moeilijker om nieuwe agenten aan te trekken. In tijden waarin rekrutering al bijzonder uitdagend is, vormt het ontbreken van een moderne en goed uitgeruste werkplek een ernstig nadeel. Bovendien kan het werken in een verouderde infrastructuur de motivatie en het welzijn van het huidige korps onder druk zetten en de kwaliteit van de dienstverlening aan de inwoners negatief beïnvloeden.
 

Speltlaan

3. Betaalbaar wonen in Ranst

“Hoever staat het gemeentebestuur nu met de invulling van het niet gerealiseerde Bindend Sociaal Objectief?” vroeg gemeenteraadslid Johan De Ryck

In de gemeenteraad van juni heeft u het belang erkent van betaalbaar en sociaal wonen in onze gemeente. Jullie engagement was om het verplicht aantal te realiseren sociale woningen te spreiden over de gemeente via meerdere, haalbare pistes in plaats van in te zetten op één locatie namelijk de Weidestraat (70 huurwoningen en 70 koopwoningen).

Ondertussen is er overleg geweest met de woonmaatschappij.
Gemeenten die hun doelstellingen uit het Bindend Sociaal Objectief 2009-2025 niet hebben behaald, moeten dat tekort versneld inhalen en zullen een financiële bijdrage moeten leveren aan de huurpremie.

Het nieuwe Bindend Sociaal Objectief 2025-2042 legt een specifieke inhaalbeweging op aan de achterblijvers waardoor Ranst versneld 92 wooneenheden moet realiseren in plaats 75.

Tegen 2042 zal elke gemeente haar aantal sociale huurwoningen op peil moeten houden in verhouding met de verwachte bevolkingsgroei. Volgens de tabel die vorige week gepubliceerd werd zou dit voor Ranst neerkomen op een totaal van 192 sociale huurwoningen. (Nulmeting eind 2025)

Het is dus hoog tijd om een realistisch plan voor te leggen aldus Johan De Ryck.

Schepen Tine Muyshondt was wel op de hoogte van het aantal dat tegen 2042 moet gerealiseerd worden, maar een concreet plan hiervoor had dit gemeentebestuur nog niet.
 

* GVA - Johan De Ryck (N-VA) waarschuwt voor sancties nu Ranst sociaal bindend objectief sociale woningen niet haalt

Oud-burgemeester Johan De Ryck (N-VA) waarschuwt het huidig bestuur voor sancties van de hogere overheid nu de gemeente het Sociaal Bindend Objectief voor sociale woningen weer niet haalt.

Het vorig bestuur van N-VA en Groen wou een grote sociale woonwijk in Emblem laten bouwen, waar ze deels op afgerekend werden in de verkiezingsuitslag. Het nieuw bestuur van PIT, Vrij Ranst en Ons Ranst wil verspreid in de verschillende dorpskernen sociale woningen inplanten. “We volgen dit verder op via De Voorkempen”, klonk het. Door de reorganisatie bij de sociale huisvestingsmaatschappijen zit er wat achterstand op de plannen. “We moeten nu tegen 2042 ons sociaal patrimonium uitbreiden, over sancties hebben we nog niets vernomen.”

Volgens Johan De Ryck (N-VA) is de Vlaamse regering nochtans bezig met een sanctiepakket voor gemeenten die te weinig inspanningen leveren. “Gemeenten die in gebreke blijven, zullen een financiële bijdrage moeten leveren aan de huurpremies. 25% van de gemeentelijke grond zal verplicht ingezet moeten worden voor sociale woningen”, citeerde raadslid Johan De Ryck.

Volgens Bart Goris (PIT) wordt er bekeken met De Voorkempen waar Ranst inspanningen kan leveren en ligt het dus zeker niet stil.

Gazet van Antwerpen - 22/09/2025 - Kristin Matthyssen
 

Omgevingsvergunning

4. Omgevingsvergunningen in Ranst stijgen opvallend: wat is er aan de hand?

Iedereen herinnert zich de “coronajaren”. 2020 en 2021 waren topjaren voor verbouwingswerken in Vlaanderen. Ook in Ranst piekte toen het aantal omgevingsvergunningsaanvragen. Mensen gingen massaal klussen, verbouwen of een zwembad in de tuin plaatsen.

Sinds 2022 daalt het aantal aanvragen overal in Vlaanderen. Ook in 2024 en in de eerste helft van 2025 blijft die trend zichtbaar.

Maar in Ranst zien we net het omgekeerde.
In de eerste helft van 2025 steeg het aantal dossiers bij ons met maar liefst 22% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alleen al in september tellen we nu al 33 nieuwe dossiers – en de maand is nog niet eens voorbij. Alles wijst erop dat de stijging zich doorzet voor het hele jaar.

Tijdens de gemeenteraad vroeg gemeenteraadslid Zoë Helsen wij het bestuur om een verklaring:
•    Waarom stijgt het aantal aanvragen zo sterk in Ranst, terwijl Vlaanderen daalt?
•    Wat betekent dit voor de verdere bebouwing en leefbaarheid in onze gemeente?
Schepen Christel Engelen kon echter geen verklaring geven voor deze trend. We werden zelfs gesust met cijfers die zogezegd een stijging in Vlaanderen aantoonden, maar die bleken niet volledig te zijn voor de eerste helft van 2025.

Voor een gemeentebestuur dat de leefbaarheid van onze dorpen hoog in het vaandel draagt, is het opvallend dat men zelf nog niet stilgestaan heeft bij deze sterke stijging, laat staan dat er naar verklaringen gezocht wordt.

We zijn dan ook heel benieuwd naar de visie omtrent bouwen van het huidige gemeentebestuur.
 

* Embuild Vlaanderen - Vergunningsaanvragen zakken in 2025 weg naar absoluut dieptepunt

Tot dusver is 2025 rampzalig voor de nieuwbouw. In het eerste kwartaal van dit jaar lagen de vergunningsaanvragen voor nieuwbouw op 6730 in Vlaanderen.  Dat is een derde lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee wordt een absoluut dieptepunt bereikt. In het eerste kwartaal van 2025 haalden we slechts de helft van de vergunningsaanvragen vergeleken met dezelfde periode in piekjaar 2019. Dat terwijl er in Vlaanderen al langer te weinig woningen bijkomen om de groeiende vraag te volgen. Dat meldt Embuild.

“Embuild Vlaanderen volgt met zijn ‘Bouwbalans’ de evolutie op van de vergunningsaanvragen. Dat is bij uitstek de kanarie in de koolmijn om bouwconjunctuur en -activiteit in een vroeg stadium, snel en op langere termijn te voorspellen. De rampzalige start van 2025 is het signaal voor de Vlaamse regering en de lokale besturen om in actie te schieten. Zij hebbende sleutels van de oplossing in handen om het woon- en vergunningenbeleid een kickstart te geven”, zegt Caroline Deiteren van Embuild Vlaanderen.

Nieuwbouw, renovatie en sloop: alle vergunningsaanvragen nemen af
De gestage daling van het aantal nieuwbouwaanvragen vertaalt zich in een historisch laag niveau. Waar enkele jaren geleden het aantal nieuwe wooneenheden in het eerste kwartaal nog ruim boven de 10.000 lag, telden we in het eerste kwartaal van 2025 nog slechts 6.730 eenheden. Dat is nog slechter dan in 2024, toen ook elk kwartaal onder het gemiddelde bleef van de voorgaande jaren. De trend is onmiskenbaar slecht. Dat blijkt ook uit de grafiek die het eenjarig voortschrijdend gemiddelde weergeeft en die bijgevolg de seizoenseffecten uitvlakt.

Waar het aantal aanvragen voor grondige renovatie de laatste jaren nog stagneerde en standhield, is het eerste kwartaal van 2025 ook hier negatief: 8722 tegenover 8909 in Q1 van 2024 en 9059 in 2023. Ook sloop en heropbouw zakt weg. Terwijl het aantal aanvragen in het eerste kwartaal al sinds 2020 de vierduizend overschrijdt, is dat het eerste kwartaal van dit jaar gedaald naar 3852. Kortom, of het nu gaat om nieuwbouw, renovatie of sloop, alle knipperlichten staan op rood zonder tekenen van herstel.

Kickstart voor woon- en vergunningenbeleid
Tegen 2040 stijgt het aantal huishoudens van 3 miljoen naar 3,3 miljoen. Al deze mensen moeten een woning vinden, terwijl het aanbod achterblijft. Intussen dienen projectontwikkelaars en particuliere bouwheren minder projecten in en ze worden vertraagd door lange procedures en strengere regels. Daarom moeten onze overheden in actie schieten. Embuild Vlaanderen doet vijf concrete voorstellen:

  1. Gecoördineerd beleid rond betaalbaar wonen. Nu is iedereen bevoegd, maar niemand echt verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de huishoudens die erbij komen ook effectief een betaalbare woning vinden. Zowel de Vlaamse overheid als elk lokaal bestuur moet een concreet engagement opnemen dat ook wordt opgevolgd.
  2. Aanpak van lokale beperkingen. Te veel woningbouwprojecten worden vertraagd of sneuvelen door overmatige regels en beperkingen. Lokale overheden dienen een proactieve rol te spelen in het aanwijzen van bouwlocaties, waarbij ze dan mee aan de kar gaan trekken. Eenvormigheid en voorspelbaarheid in visie en regelgeving over ruimtelijke ordening en betaalbaar wonen bevordert de rechtszekerheid en trekt projecten en investeerders aan.
  3. Versimpelen en versnellen van vergunningsprocedures. De huidige situatie zorgt ervoor dat noodzakelijke projecten vaak jaren vertraging oplopen. Dit kost niet alleen tijd, maar ook geld en verstoort de hele woningmarkt. Er moet een vergunningen-turbo komen, zodat we snel kunnen inspelen op de vraag naar betaalbare woningen.
  4. De Vlaamse overheid moet versneld inzetten op het faciliteren van sociale huisvesting en het beschikbare aantal sociale woningen en aanverwante systemen uitbreiden. We vragen om daarbij een open model te hanteren waarin ook private actoren meer dan vandaag kunnen bijdragen aan sociale huisvesting en systemen van budgethuur.
  5. Nieuwbouw wordt bij ons overbelast. Meer dan 40% van de kostprijs van een nieuw appartement of een nieuwe woning heeft betrekking op registratierechten, BTW en loonlasten. De Vlaamse regering kan daarop ingrijpen door de registratierechten op de grond naar 2% te verlagen. Op die manier wordt de aankoop van een nieuwbouw meer gelijk behandeld met de aankoop van een bestaande woning, waarvoor sinds 1 januari 2025 een registratierecht van 2% geldt.

Embuild Vlaanderen – 13/08/2025
 

* GVA - Aantal aanvragen voor omgevingsvergunningen zit na dipjaren weer in stijgende lijn

Zoë Helsen (N-VA) merkte tijdens de jongste gemeenteraad op dat het aantal omgevingsvergunningen in Ranst sterk gestegen is in Ranst. Volgens de meerderheidspartijen is dit een algemene trend in Vlaanderen momenteel.

Het aantal dossiers voor meldingen van een omgevingsvergunning lag afgelopen jaar op 230. 146 werden hiervan al vergund, meldde schepen Christel Engelen (Ons Ranst). Tot hiertoe werden er vijf geweigerd.

Zoë Helsen (N-VA) vond het opmerkelijk dat het aantal dossiers dat sinds 2022 altijd in dalende lijn zat in Ranst, nu dit jaar zo plots gestegen is. “Is er een verklaring waarom er meer aanvragen zijn?”, wou ze weten. “Wij hebben bijvoorbeeld weet van een goedkeuring van een omgevingsvergunning in herbevestigd agrarisch gebied die in het verleden geweigerd werd onder de vorige legislatuur, en die nu toch vergund werd.”

Op die details had schepen Engelen niet meteen zicht. Maar het blijkt wel dat een stijgend aantal omgevingsvergunningen niet alleen in Ranst, maar in heel Vlaanderen, een tendens is.

Gazet van Antwerpen - 18/09/2025 - Kristin Matthyssen
 

Bosstraat

5. Hernummering Bosstraat

Toen het vorige bestuur in de gemeenteraad van november 2024 voorstelde om de Sint Gummarusstraat gedeeltelijk te hernoemen, deels naar Heidestraat en 2 straten met een nieuwe straatnaam en te hernummeren omdat de straatverdeling niet duidelijk en logisch in elkaar zat was het huidige bestuur hier niet mee akkoord omdat er geen bevraging gebeurd was.

“Op jullie verzoek hebben wij de definitieve goedkeuring van de agenda gehaald” zei gemeenteraadslid Johan De Ryck.

Tijdens het openbaar onderzoek werden er 8 bezwaarschriften ingediend en het college beslist in februari 2025 om het project van de nieuwe straatnaamgeving en de hernummering van de Sint Gummarusstraat stop te zetten.

Inspraak, overleg en communicatie met de buurtbewoners om tot een gedragen beslissingen te komen is volgens jullie verkiezingsprogramma een belangrijk punt.

Maar blijkbaar zijn dit enkel loze verkiezingsbeloften.

In het college van 29 juni beslissen jullie om de Bosstraat in Emblem te hernummeren zonder inspraak, overleg of communicatie met de buurtbewoners. De dienst burgerzaken krijgt de opdracht de brieven aan de bewoners half september te versturen zodat de hernummering effectief kan ingaan vanaf half november.

Het “ons kent ons” principe is terug van weggeweest of is het zuiver toevallig dat in de Sint Gummarusstraat een kandidaat woont die opkwam bij de verkiezingen voor de huidige meerderheid?

 

* GVA - N-VA vraagt wat verschil tussen Sint-Gummarusstraat en Bosstraat is bij hernummering

Gemeenteraadslid Johan De Ryck (N-VA) vroeg op de jongste gemeenteraad waarom er voor de hernummering van de Bosstraat in Emblem geen bevraging van de bewoners nodig was.

“Toen het vorige bestuur in de gemeenteraad van november 2024 voorstelde om de Sint-Gummarusstraat gedeeltelijk te hernoemen, deels naar Heidestraat en twee straten met een nieuwe straatnaam en te hernummeren omdat de straatverdeling niet duidelijk en logisch in elkaar zat was, ging het huidig bestuur niet akkoord”, bracht De Ryck dit in herinnering. “De reden was dat er geen bevraging gebeurd was. Op jullie verzoek hebben wij de definitieve goedkeuring van de agenda gehaald. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 8 bezwaarschriften ingediend en het college besliste in februari 2025 om het project van de nieuwe straatnaamgeving en de hernummering van de Sint Gummarusstraat stop te zetten.”

De Ryck begrijpt daarom niet dat het college vlak voor de zomervakantie besliste om de Bosstraat te hernummeren zonder inspraak, overleg of communicatie. “De Dienst burgerzaken krijgt de opdracht de brieven aan de bewoners half september te versturen zodat de hernummering effectief kan ingaan vanaf half november. Waarom moesten de buurtbewoners van de Sint- Gummarusstraat wel bevraagd worden en vonden jullie het niet nodig om de bewoners van de Bosstraat te bevragen?”, aldus Johan De Ryck.

Burgemeester Bart Goris (PIT) ziet een belangrijk verschil tussen beide straten. “In de Sint-Gummarusstraat ging het om een straat met twee zijtakken, er was nog een andere oplossing dan hernummering mogelijk. In de Bosstraat zit er totaal geen logica in de huisnummers. De 2 ligt tussen de 6 en 7, even en oneven liggen aan dezelfde kant. We zagen niet meteen andere alternatieven mogelijk dan de volledige straat te hernummeren.”

Gazet van Antwerpen - 22/09/2025 - Kristin Matthyssen
 

School Millegem

6. Kinderopvang in Millegem of niet...?

Klik op de link hieronder om het artikel te lezen:

https://ranst.n-va.be/nieuws/weer-uitstel-voor-hoogdringende-kinderopvang

Brand loods Van den Nestlaan

7. Gemeentelijk vrijwilligerskorps