Gemeenteraad 20 maart 2017

4. Invoeren van aangepaste snelheidszones  -
5. Gewestelijk RUP 'Vallei van de Tappelbeek'  -
6. Onderhoudswerken aan buurtwegen 2017  -

Lees hier het kort verslag, onze amendementen en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Afschaffing voetweg 37 in Broechem
Wij blijven ons verzetten tegen de afschaffing van voetwegen en hebben daarom tegen gestemd. Guido Wittocx verzocht het gemeentebestuur nogmaals om ervoor te zorgen dat de nog resterende voetwegen wel onderhouden worden en niet worden afgesloten zodat ze door de bevolking kunnen blijven gebruikt worden. Wij stelden eveneens voor om voetwegen die dwars door een veld lopen niet af te schaffen maar te verleggen naar de perceelgrens. De burgemeester bleef echter bij zijn voornemen om zijn opruimactie wat voetwegen betreft verder te zetten.

Vaststelling rooilijn- en onteigeningsplan Spruytershofstraat
De buurtbewoners vragen reeds lang om rond de tafel te gaan zitten om inspraak te krijgen in de plannen die het college heeft met hun straat. Eerst moet er een plan zijn was het antwoord, maar nu er een plan is wil het college eerst het openbaar onderzoek starten alvorens een vergadering te organiseren. Johan De Ryck drong erop aan om eerst een inspraakvergadering met alle inwoners van de Spruytershostraat te organiseren en vervolgens het openbaar onderzoek te starten.
Volgens het plan zal de straat verbreed worden van 3 meter naar 5 meter. Wij betreurden het feit dat er geen fietspad voorzien was en dat de schepen weer geen aandacht had besteed aan de veiligheid voor de zwakke weggebruikers.

Schoolreglement gemeentelijke scholen
In de tekst die door de schoolraden werd goedgekeurd stond dat beide ouders een opgesplitste schoolrekening konden vragen terwijl in het overzicht van de wijzigingen vermeld stond dat beide ouders een identieke schoolrekening zouden krijgen. Dit laatste was de juiste formulering aldus de schepen. Nadat, op verzoek van An Willems, de tekst aangepast werd keurden wij het nieuwe schoolreglement goed.

Invoeren van aangepaste snelheidszones
Momenteel zijn er verschillende snelheidsregimes in de gemeente die niet altijd logisch zijn ingedeeld. Het college had een plan opgemaakt waarbij de snelheidsregimes op een logische manier zouden worden opgebouwd. Omdat wij van oordeel waren dat er hiaten in dit plan waren vroeg Johan De Ryck een aantal aanpassingen aan het plan.
Ter hoogte van de oversteekplaats voor fietsers aan de kruising van de Ranstsesteenweg met de Herentalsebaan mocht er volgens het voorstel 70 km/uur gereden worden terwijl nog geen 100 meter verder de 50 km/uur zone begint. Ons amendement om het bord zone 50 km/uur voor het kruispunt te plaatsen werd goedgekeurd.
Ons amendement om het kort stuk Broechemsesteenweg waar er 70 km/uur mag gereden worden te schrappen en een snelheidsbeperking van 50 km/uur te laten gelden voor de volledige Broechemsesteenweg zonder onderbreking werd weggestemd met de bedenkelijke motivering van de schepen voor veiligheid dat er toch een stukje weg moet blijven waar men het gaspedaal eens moet kunnen indrukken.
De schepen erkende wel dat er op de Oelegemsesteenweg twee gevaarlijke bochten zijn waar in het verleden al meerdere wagens uit de bocht zijn gegaan. Maar ze vond het niet nodig om ons amendement om een snelheidsbeperking van 50 km/uur toe te passen voor de volledige Oelegemsesteenweg goed te keuren.
Toen wij voorstelde om nu reeds 30 km/uur tot te passen in het Heesterbos in Oelegem dat volgens de schepen voor openbare werken in de nabije toekomst omgevormd zou worden tot een woonerf werd de schepen teruggefloten met de melding dat er nog niets beslist was over de herinrichting van het Heesterbos.
Daar waar N-VA Ranst voorstander is voor meer veiligheid in onze gemeente was dit blijkbaar niet de eerste bekommernis van het college bij de opmaak van het plan met de aangepaste snelheidszones.

Gewestelijk RUP 'Vallei van de Tappelbeek'
Aan de gemeenteraad werd gevraagd om een gunstig advies voor het gewestelijk RUP 'Vallei van de Tappelbeek' te geven. Het college vroeg om hieraan een voorwaarde te koppelen namelijk dat de toekomstmogelijkheden van de bestaande landbouwbedrijven niet gehypothekeerd mocht worden.
Erik Fossez vond dit een nobele uitspraak van het college maar hij merkte op dat dit eigenlijk letterlijk met zoveel woorden reeds in het RUP vermeld staat. Daarom stelde wij voor om een gunstig advies te geven zonder voorwaarden. De burgemeester gaf toe dat de tekst van de voorgestelde voorwaarde effectief al in het RUP staat. Schone schijn van het college ten overstaan van de landbouwers?
Dat het bedrijventerrein Broechem-Ranst niet verder ontwikkeld zal worden en herbestemd wordt naar natuur/bos maar dat er wel een bedrijventerrein ontwikkeld kan worden in het gebied Zwaaikom Ranst aan de overzijde konden wij ook lezen in de tekst van het RUP. Omdat er hierover geen opmerkingen werden gemaakt door het college concludeerden wij dat ze hiermede akkoord waren. Wij waren verbaasd toen de burgemeester zei dat dit nog niet besproken was in het college. Toch eigenaardig want de beslissing van de Vlaamse regering dateert van juli 2015.

Onderhoudswerken aan buurtwegen 2017
In september 2016 hebben wij geïnterpelleerd over de erbarmelijke staat van de Knodbaan. Onze bemerking was dat oplapwerk niet meer volstaat en dat een volledig nieuw wegdek hier absoluut en dringend nodig is. De schepen heeft toen geantwoord “voor de lijst van 2017 is er nog geen definitieve beslissing maar de Knodbaan is een optie”
Op de agenda van de gemeenteraad stond de goedkeuring van het lastenboek voor de onderhoudswerken aan buurtwegen 2017.  Bij de opgesomde wegen stond de Knodbaan niet bij. Een aantal landelijke wegen zoals de Laarstraat, Maas en Moor en de  Zakstraat worden heraangelegd.
Leen Baeten vroeg dan ook waarom het onderhoud van een bijna onberijdbare Knodbaan geen prioritair knelpunt is en of de heraanleg nog dit jaar zal uitgevoerd worden?
De schepen antwoordde dat hij niets kon beloven. Met andere woorden de Knodbaan zal in 2017 de “hel” van Oelegem blijven.

Amendementen

Het college heeft de principiële goedkeuring gegeven aan het snelheidsregimeplan zoals voorgesteld door de verkeerspolitie.
Omdat wij niet bij deze bespreking betrokken worden en er volgens ons een paar hiaten in het plan zitten hebben wij 5 amendementen ingediend die wij ter stemming zullen voorleggen.

Aanvullend reglement op de politie en wegverkeer - invoeren van aangepaste snelheidszones.

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad.