Gemeenteraad 26 februari 2018

5. Stemrecht voor Niet-Belgen     -
6. Aanvraag stedenbouwkundige vergunning Boerenkrijglaan 25     -
7. Verkeersonveiligheid aan bouwwerf Pertendonckstraat 15     -

Lees hier het kort verslag, onze interpellatie en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Integratie van gemeente en OCMW
N-VA Ranst vindt het positief dat zowel de beide financieel beheerders als de beide secretarissen in onderling overleg een overeenkomst hebben gesloten voor wat betreft de verdere werking van gemeente en OCMW naar aanleiding van het decreet lokaal bestuur en de voorziene invulling van de nieuwe functie van algemeen directeur en financieel directeur. Wij wensen de 4 betrokkenen veel succes toe met de verdere  uitwerking van de integratie van gemeente en OCMW.

Standaard rooilijnbreedte die in de hele gemeente
Volgens de schepen is de standaard rooilijnbreedte die in de hele gemeente gehanteerd wordt 12 meter.
Tijdens een vorige gemeenteraad werd er een rooilijn voor op 6,5 meter van de wegas voorgesteld in de Pater Domstraat.  In het dossier dat wij nu moesten behandelen stond dat de voorgestelde rooilijn op 7,15 meter van de wegas lag.
Waarom is in het ene dossier de rooilijnbreedte 12 meter in het andere dossier is het 13 meter en nu is het 14,30 meter en wat is nu eigenlijk de standaard rooilijnbreedte die in de hele gemeente gehanteerd wordt vroeg John Oliviers.
De burgemeester antwoordde dat deze verschillende breedtes straat per straat historisch zo gegroeid waren. Dus van een echte standaard die in heel de gemeente van toepassing is is er geen sprake.

Aanleg parking Vlotstraat
Johan De Ryck vroeg of er voldoende open en veilige ruimte over blijft voor de jeugdwerking na  de aanleg van de parking? De schepen bevestigde ons dat de parking enkel gebruikt zal worden voor de activiteiten van jeugdhuis Basta en de scouts en dat er voldoende groene ruimte ter beschikking blijft tussen de gebouwen van het jeugdhuis en het talud van de brug.

Omgevingswerken Den Boomgaard
Bij de omgevingswerken aan Den Boomgaard wordt de skate ramp verplaatst en wordt er een buiten sportveld aangelegd. Dat er daarbij een hap uit het groenscherm genomen moet worden vinden wij een spijtige zaak. Op onze vraag of de sportraad een advies over het plan gegeven heeft werd door de schepen geantwoord dat de sportraad het plan gezien had. Omdat het oorspronkelijke voorziene budget 270.000€ bedroeg en dit bedrag nu reeds opgelopen is tot 432.000€ waren wij teleurgesteld dat een dergelijk dossier niet ten gronde vooraf besproken werd met de gemeenteraadsleden alvorens de stemming te vragen op de gemeenteraad. Om die reden heeft N-VA Ranst zich onthouden bij de stemming.

Stemrecht voor Niet-Belgen
Groen vroeg de stemming om een persoonlijke brief aan alle kiesgerechtigde niet-Belgische Ranstenaren te versturen om een grotere participatiegraad te bereiken van deze inwoners aan de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.
Wij waren het daar niet mee eens en hebben tegen het voorstel gestemd.
In Ranst waren er bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 14.684 ingeschreven kiezers waarvan er 1.216 kiezers niet kwam stemmen. Dit is volgens ons een groter probleem dat alle aandacht verdient.
Dat slechts 31 van de 265 niet-Belgische kiezers gebruik hebben gemaakt van hun stemrecht wil volgens ons zeggen dat de anderen niet geïnteresseerd zijn in de gemeentepolitiek of dat zij niet geïntegreerd zijn in onze gemeenschap.  Een bijkomende persoonlijke brief gaat daar niets aan veranderen.
Johan De Ryck benadrukte dat het de taak is van de politieke partijen zelf om ervoor te zorgen dat alle kiezers geprikkeld worden om hun stem uit te brengen.

Stedenbouwkundige vergunning Boerenkrijglaan 25 – Interpellatie door John Oliviers
AWV had een ongunstig advies gegeven omwille van verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming bij de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning van Zevenbergen voor de bouw van 12 woningen, voor in totaal 108 residenten en een vervangingsnieuwbouw voor 162 residenten ter vervanging van de bestaande woningen. Gelet op de niet te verwaarlozen mobiliteitsimpact moest er een mobiliteitstoets opgesteld worden.
Het college argumenteert dat het een vervanging van de bestaande woningen betreft waardoor er geen capaciteitstoename van het dienstverleningscentrum is.
Op de vraag van John Oliviers waarom er geen mobiliteitstoets opgesteld werd om de toename van het gemotoriseerde verkeer in kaart te brengen kreeg hij als antwoord dat er op de site van Zevenbergen geen toename van verkeer zal zijn. Dat klopt natuurlijk want de parkings worden aangelegd aan de rand van het domein en de auto’s gaan niet op de site rondrijden. Maar dat er wel bijkomend verkeer zal komen door deze uitbreiding op de wegen rond het domein daar had het college geen oog voor.

Verkeersonveiligheid aan bouwwerf Pertendonckstraat 15  - Interpellatie Johan De Ryck
Door het plaatsen van een bouwkraan ter hoogte van de werf Pertendonckstraat 15 werd er een onveilige situatie gecreëerd voor de weggebruikers.
Johan De Ryck wou wel eens weten waarom er bij de oprichting van de bouwkraan niet onmiddellijk opgetreden werd om de veiligheid van de weggebruikers te garanderen en of alle opgelegde voorwaarden gerespecteerd waren.
De schepen bevestigde dat de aannemer een vergunning had en dat aan alle voorwaarden voldaan was.
Wij vielen bijna van onze stoel bij het horen van dit antwoord. Na wat opzoekwerk hadden wij vastgesteld dat de aannemer helemaal geen vergunning had om een bouwkraan op de gewestweg te plaatsen. Erger nog, Agentschap Wegen en Verkeer had de overtreding ook vastgesteld en had de aannemer onmiddellijk aangeschreven, maar 10 dagen later waren de aanvraag documenten nog steeds niet teruggestuurd naar AWV. Het college was wel degelijk op de hoogte van het feit dat de aannemer geen vergunning had want  wanneer AWV een vergunning aflevert wordt het college hiervan onmiddellijk in kennis gesteld.
Ook de opgelegde voorwaarde om een obstakelvrije loopruimte van 1,50 meter te voorzien voor de voetgangers werd niet nageleefd. Het was voor ons ook niet duidelijk waarom de kraan op de straat moest geplaatst worden. In de tuinstrook achter het gebouw is er namelijk voldoende ruimte.
De stilte in de raadszaal was pijnlijk de schepen voor verkeersveiligheid keek naar de burgemeester die op zijn beurt naar de schepen/architect keek, maar die was al bezig met een sms te sturen naar zijn aannemer.
Johan De Ryck vroeg aan de burgemeester om opdracht te geven aan de politie om voor beide overtredingen een pv op te stellen. Wij stelden eveneens voor om de illegaal geplaatste bouwkraan te verwijderen. Vandaag heeft de burgemeester ons bevestigd dat hij gevraagd heeft aan de korpschef om de aannemer in gebreke te stellen in verband met het niet-correct opstellen van de kraan en hij heeft eveneens mee gedeeld dat het best is dat deze kraan verwijderd wordt.

Interpellaties

Aanvraag stedenbouwkundige vergunning Boerenkrijglaan 25 - Interpellatie door John Oliviers - Klik hier

Verkeersonveiligheid aan bouwwerf Pertendonckstraat 15 - Interpellatie door Johan De Ryck - Klik hier

Voor de agenda van de gemeenteraad - Klik hier