Gemeenteraad 26 maart 2018

Op 26 maart 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

1. Verkeersonveiligheid aan bouwwerf     -  
2. Vorming van eerstelijnszone Lier      -  
3. Mobiliteitsstudie Middenkempen      -      
4. Onderhoudswerken Schawijkstraat      -
5. Omgevingswerken gemeentelijke magazijnen      -    
6. Vervanging openbare verlichting door LED      -   
7. Aanpakken snelheidsovertredingen Herentalsebaan      -     
8. Aanpassing rechtspositieregeling  ​

 

Lees hier het kort verslag, onze interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

 


Kort verslag



Verkeersonveiligheid aan bouwwerf Pertendonckstraat 15
Tijdens de vorige gemeenteraad vroegen wij aan de burgemeester om een proces-verbaal op te laten maken omdat de aannemer geen vergunning had om een bouwkraan te plaatsen op de gewestweg en voor het feit dat er geen obstakelvrije loopruimte voor de voetgangers was.
Per mail heeft de burgemeester ons op de hoogte gebracht dat hij de opdracht gegeven had aan de korpschef om een PV op te stellen om de aannemer in gebreke te stellen.
Tot onze verbazing hebben wij moeten vaststellen dat er geen PV werd opgemaakt.
Klopt zei de burgemeester wij hebben beslist om geen PV op te maken omdat de aannemer dreigde met een advocaat en juridische stappen tegen de gemeente.
Johan De Ryck wees de burgemeester erop dat een proces-verbaal enkel en alleen een vaststelling van feiten en omstandigheden is. Wanneer er gevraagd wordt om een vaststelling te doen van overtredingen moet de burgemeester erover waken dat dit ook gebeurt. Eenzijdig beslissen om geen PV op te maken is tegen alle regels.


Vorming van eerstelijnszone Lier
De gemeenteraad heeft de toetreding tot de eerstelijnszone Lier goedgekeurd.
In de toelichting stond dat de gemeenteraad de opmerkingen en de bezorgdheid van het huisartsenteam Den Els uit Oelegem niet uit het oog zou te verliezen. Nochtans stond er hierover niets vermeld in de engagementsverklaring. 
Guido Wittocx vroeg op welke manier er rekening werd gehouden met de bezorgdheid van het huisartsenteam Den Els?
De schepen antwoordde dat de bezorgdheid in de onderhandelingen steeds is meegenomen, maar dat er op korte termijn niet veel zal veranderen voor de inwoners van Oelegem.


Mobiliteitsstudie Middenkempen
Deze Mobiliteitsstudie had als doel het zoeken naar oplossingen voor het doorgaand (vracht)verkeer in de dorpskernen en voor het sluipverkeer tussen de E34 en de E313.
In het geactualiseerde mobiliteitsplan van de gemeente Ranst staat dat het ontbreken van de directe link tussen beide snelwegen mede oorzaak is van heel veel verkeersoverlast in onze gemeente.
De vooropgestelde oplossing voor de verbetering van de verkeersleefbaarheid van Ranst is het vervolledigen van het knooppunt E34-E313.
Wij betreuren het dan ook dat deze mogelijkheid gewoon van tafel is geveegd in het eindrapport van de Mobiliteitsstudie Middenkempen.
Volgens de schepen zou dit terug ter sprake kunnen komen in andere verkeersstudies.
Omdat er bij de goedkeuring van het eindrapport met actietabel van de bovenlokale mobiliteitsvisie Middenkempen geen enkele kritische bedenking opgenomen werd heeft N-VA Ranst zich onthouden bij de stemming.


Onderhoudswerken Schawijkstraat
Wij zijn verheugd dat er eindelijk werk gemaakt wordt van het onderhoud van de erbarmelijke toestand van het wegdek in de Schawijkstraat.  
Zeker het stuk tussen de Boerenkrijglaan en de Wijnegembaan is voor fietsers bijna onberijdbaar en moet dringend hersteld worden beklemtoonde Leen Baeten.


Omgevingswerken gemeentelijke magazijnen
Het college gaat een tweede poging doen om de omgevingswerken aan de nieuwe gemeentelijke magazijnen te laten uitvoeren. Oorspronkelijk was er een bedrag van 356.000 euro voorzien. De enige offerte die toen ontvangen werd gaf aan dat voor deze werken de aannemer een bedrag van 620.000 euro vroeg. De nieuwe raming voor de omgevingswerken bedroeg nu 370.000 euro.
Jan Dillen was benieuwd om te horen wat er allemaal geschrapt werd uit het eerste lastenboek.
Enkel de aanleg van de wegenis en de riolering staat nu in het lastenboek. De overige elementen zoals onder meer de fietsenstalling zal later aanbesteed worden aldus de schepen.
Conclusie: de totaliteit van de omgevingswerken zal dus een pak duurder uitvallen dan het geraamde bedrag. Genoeg redenen voor N-VA Ranst om zich te onthouden bij de stemming.


Vervanging openbare verlichting door LED - Interpellatie door Johan De Ryck
In het kader van het Masterplan openbare verlichting werden van 1.050 lichtpunten het brandregime aangepast. Deze lichtpunten worden gedoofd om 23 uur om dan terug herontstoken te worden om 6 uur.
Voor de omschakeling naar een duurzame en energiezuinige openbare verlichting werd er dit jaar een budget van € 60.000 voorzien. Om te bepalen welke lichtpunten in aanmerking komen voor de omschakeling  naar LED baseert het college zich op een stratenlijst voor de modernisering van de openbare verlichting.
Johan De Ryck stelde echter vast dat van de 169 straten waar nu het licht gedoofd wordt er slechts 42 op die stratenlijst staan.  127 straten met in totaal 614 lichtpunten die nu gedoofd worden staan helemaal niet vermeld op de lijst van straten die in aanmerking komen voor modernisering.
De schepen gaf toe dat de lijst niet volledig is en enkel de meest verouderde lichtpunten vermeldt.
Wij merkten op dat de schepen de lijst toch eens beter moest bekijken. Voor de Lievevrouwestraat, waar er bij de heraanleg LED verlichting geplaatst werd, was er op deze lijst 14.000 euro voorzien om 16 armaturen en 5 palen te vervangen.


Aanpakken snelheidsovertredingen Herentalsebaan - Interpellatie door John Oliviers
De wegversmallingen en vluchtheuvels die zich op de Herentalsebaan bevinden hebben tot op heden hun vruchten nog niet afgeworpen. Nog steeds is hier sprake van chauffeurs die met ongepaste snelheid voorbij rijden. In de verslagen van de verkeerscommissies van 2017 en 2018 had John Oliviers gelezen dat er al meer dan een jaar tellingen gepland zijn ter hoogte van de Herentalsebaan 76.
Dank zij onze tussenkomst werd er door de verkeerscommissie beslist om onmiddellijk de geplande tellingen op de Herentalsebaan uit te voeren. Wij zijn benieuwd welk resultaat dit zal opleveren.


Aanpassing rechtspositieregeling - Interpellatie door Erik Fossez
De gemeente Ranst ondertekende het charter “pleegzorggemeente” waarin het uitgangspunt onder andere is, om van onze gemeente een pleegzorgvriendelijke gemeente te maken en pleegzorg meer bekend te maken met het oog op het verhogen van het aantal pleeggezinnen, en langs die weg meer opvangmogelijkheden te bieden voor pleegkinderen.
Om ervoor te zorgen dat werknemers van de gemeente Ranst die als pleegouder erkend zijn, op z’n minst gedeeltelijk, dezelfde rechten hebben als andere ouders vroeg Erik Fossez om de rechtspositieregeling aan te passen.
De burgemeester was het volkomen eens met deze vraag. Gemeentepersoneel dat pleegkinderen wil opnemen verdient de nodige steun. Omdat het kabinet van Liesbeth Homans volop bezig is met de opmaak van een regeling op Vlaams niveau om bepaalde wijzigingen in de rechtspositieregeling op te leggen werd er besloten om hierop te wachten alvorens er bijkomende initiatieven op gemeentelijk vlak worden genomen. 
 
 

Interpellaties

 

Vervanging openbare verlichting door LED  - Interpellatie door Johan De Ryck - Klik hier

Aanpakken snelheidsovertredingen Herentalsebaan - Interpellatie door John Oliviers - Klik hier

Aanpassing rechtspositieregeling - Interpellatie door Erik Fossez - Klik hier

 


Agenda

Voor de agenda van de gemeenteraad - Klik hier

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is