Brand loods Van den Nestlaan

1. Gemeentelijk vrijwilligerskorps

Daags na de vorige gemeenteraad was er een webinar ingericht door de gouverneur over de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps.

Deze webinar gaf meer duidelijkheid over het hoe en waarom van een gemeentelijk vrijwilligerskorps.
In de tekst stond dat : “Een van de toetsingscriteria om vrijwilligers in te zetten is dat de hulpvraag niet maximaal beantwoord kan worden door de reguliere overheidsdiensten of professionele hulpverleners.”

Gemeenteraadslid Johan De Ryck vroeg in de gemeenteraad of de medewerkers van het lokaal bestuur die zich engageren om in geval van een noodsituatie het onthaal, registratie en logistieke ondersteuning op zich te nemen bij de reguliere overheidsdiensten of professionele hulpverleners behoren of zijn dit vanaf nu ook vrijwilligers?
Zij worden als vrijwilligers beschouwd was het antwoord van de burgemeester.

Vermits er minimaal 10 en maximaal 80 personen per gemeente vrijwilliger kunnen zijn vroeg gemeenteraadslid Johan De Ryck hoeveel personeelsleden van de gemeente er nu reeds actief waren in het team.
Het antwoord van de burgemeester was voor ons onbegrijpelijk: Bart Goris wist het niet.
Nochtans is het de burgemeester die verantwoordelijk is voor de veiligheid van de Ranstenaar.

Klik op de link hieronder om meer over dit punt te lezen:

https://ranst.n-va.be/nieuws/gemeentelijk-vrijwilligerskorps-in-samenwerking-met-rode-kruis-vlaanderen
 

HLN 21/10/2025: Tweede keer, goede keer: gemeenteraad geeft groen licht voor oprichting vrijwilligerskorps

De gemeenteraad van Ranst heeft het licht op groen gezet voor de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps. De mensen van dat korps kunnen professionele hulpverleners tijdens een noodsituatie bijstaan met logistieke en/of administratieve hulp.

De oprichting van een vrijwilligerskorps stond ook al op de agenda van de Ranstse gemeenteraadszitting van september. Toen werd het punt verdaagd op vraag van oppositieraadslid Johan De Ryck (N-VA). De Ryck vond het aangewezen dat de gemeenteraad zou wachten met een beslissing over het vrijwilligerskorps tot na een infosessie met provinciegouverneur Cathy Berx. Inmiddels vond die sessie plaats.

“De gouverneur bevestigde wat we al min of meer wisten”, zegt Ransts burgemeester Bart Goris (PIT). “Met name dat het Rode Kruis Vlaanderen zal instaan voor de werving en de opleiding van de vrijwilligers.” De Vlaamse overheid zal dan weer budget vrij maken voor gemeentes die een vrijwilligerskorps uit de grond gaan stampen. Uiteindelijk gaf de Ranstse gemeenteraad unaniem groen licht.

HLN – 21/10/2025 - Kristof De Cnodder
 

GVA 21/10/2025: Gemeenteraad keurt oprichting vrijwilligerskorps goed

De gemeente Ranst gaat net als de meeste gemeenten in de omgeving ook een vrijwilligerskorps oprichten. Het gaat om een oproep van de Vlaamse regering.

Dit gemeentelijk vrijwilligerskorps zal bestaan uit minstens tien en maximaal tachtig vrijwilligers. Rode Kruis Vlaanderen zal de lokale besturen volledig ontlasten. Elke inwoner die minstens 16 jaar oud is, kan lid worden van het gemeentelijk vrijwilligerskorps. Ze krijgen een basisopleiding EHBO, een jaarlijkse bijscholing en een simulatieoefening. Zij kunnen nooit worden ingezet ter vervanging van de hulpdiensten of ordediensten.

Raadslid Johan De Ryck (N-VA) vroeg om zeker de vrijwilligers waarover Ranst al beschikt, en die bijvoorbeeld in actie kwamen tijdens de grote loodsbrand aan de Van den Nestlaan in 2023, mee in het gemeentelijk vrijwilligerskorps te integreren. Er zouden al heel wat bestaande vrijwilligers in dat netwerk zitten. Burgemeester Bart Goris (PIT) stelde hem gerust dat dit zeker zou gebeuren.

Gazet van Antwerpen - 21/10/2025 - Kristin Matthyssen 
 

Asbest

2. Prioriteitenkader Handhaving

Aan het gemeentebestuur werd er gevraagd om prioriteiten voor stedenbouwkundige en milieu overtredingen vast te leggen.

Bij het vaststellen van een overtreding van deze prioriteiten zal de verdachte die deze feiten gepleegd heeft bestuurlijk beboet worden.

In het besluit van de gemeenteraad stond onder andere: de gemeenteraad legt volgende prioriteiten binnen het handhavingsbeleid milieu vast: asbest.

Omdat er totaal geen toelichting stond bij het punt asbest vroeg gemeenteraadslid Johan De Ryck meer uitleg.

Christel Engelen kon hierop niet antwoorden omdat ze het dossier niet gelezen had. Er werd dus wel een Prioriteitenkader Handhaving goedgekeurd maar bij welke overtreding wat asbest betreft er een boete volgt kon de schepen voor ruimtelijke ordening niet zeggen. 
 

KBC Broechem

3. Aankoop KBC gebouw Gemeenteplein

Het college had op 7 oktober 2025 beslist om een bod uit te brengen van 530.000 euro voor het KBC gebouw aan het Gemeenteplein in Broechem. Deze beslissing werd nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Toen gemeenteraadslid Johan De Ryck vroeg welke activiteiten of diensten er ondergebracht zouden worden in dit gebouw was het antwoord van de schepen voor gebouwen Tim Peeters dat het een unieke kans was maar dat het gemeentebestuur nog geen idee heeft wat ze met het gebouw gaan doen.
Er was ook sprake van aanpassingswerken maar ook hier was er nog geen plan of berekening van deze extra kosten.

530.000 euro + notariskosten + aanpassingskosten uitgeven zonder te weten waarvoor het gebouw gaat dienen is volgen N-VA Ranst weggesmeten geld van de Ranstenaar. Deze aankoop is speculeren met het belastinggeld.

“Natuurlijk dat het bod van 530.000 euro van de gemeente aanvaard werd. Er was geen ander bod omdat de prijs veel te hoog was.” argumenteerde gemeenteraadslid Johan De Ryck.

Uit de Vastgoedbarometer van De Federatie van het Notariaat blijkt dat de gemiddelde verkoopprijzen van alle huizen en appartementen, dus zowel nieuwbouw als oudere gebouwen in het 1ste trimester 2025 in Ranst 435.000 euro bedroeg.
Daarbij komt dan nog dat datzelfde gebouw twee jaar geleden aangeboden werd voor 420.000 euro.

Daarom vroeg N-VA Ranst om dit punt niet goed te keuren en het gebouw niet aan te kopen.

N-VA Ranst heef tegen gestemd omdat wij het niet normaal vinden dat de Ranstenaar verplicht wordt door dit gemeentebestuur om deze onnodige uitgaven via zijn belastingen te betalen. Dit is geen goed bestuur en weerom weggesmeten geld.

 

HLN 21/10/2025: Gemeente koopt KBC-gebouw in Broechem aan, politieke meningen zijn verdeeld: “unieke kans” volgens de ene, “weggegooid geld” volgens de andere

De gemeente Ranst gaat het KBC-gebouw in het centrum van deeldorp Broechem aankopen voor 530 000 euro. Terwijl schepen van Patrimonium Tim Peeters (Vrij Ranst) spreekt van “een unieke kans” klinkt er binnen de oppositie kritiek. Zowel N-VA als Groen vinden het vreemd dat het gemeentebestuur nog geen concrete invulling heeft voor het 280 vierkante meter grote pand.

Het KBC-kantoor aan het Broechemse Gemeenteplein (recht tegenover de kerk) staat sinds een tijdje te koop. Het Ranstse schepencollege zag wel potentieel in het gebouw en besloot (onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad) een bod van 530 000 euro uit te brengen. Dat bod werd ook aanvaard door KBC en maandag werd de gemeenteraad gevraagd om groen licht te geven voor de vastgoeddeal.

“Het gebouw is interessant voor de gemeente omdat het centraal in Broechem ligt en aansluit bij het gemeentehuis en enkele andere gemeentelijke gebouwen”, vertelde schepen Tim Peeters tijdens de gemeenteraadszitting van oktober. “Het pand kan, mits beperkte aanpassingen, worden ingezet voor divers gebruik. Het biedt onder andere mogelijkheden voor het onderbrengen van activiteiten op het ogenblik dat aan andere openbare gebouwen zou worden gewerkt. Het schepencollege besloot daarom een bod van 530 000 euro uit te brengen. Volgens een door ons ingehuurde schatter is het gebouw trouwens 600 000 euro waard.”

Masterplan
Op de oppositiebanken fronste ex-burgemeester Johan De Ryck (N-VA) wel even de wenkbrauwen tijdens de uitleg van schepen Peeters. Los van de prijs (die volgens De Ryck aan de hoge kant ligt) had de fractieleider van N-VA bedenkingen bij het feit dat het bestuur nog geen concrete invulling heeft voor het KBC-gebouw. “Blijkbaar vindt het schepencollege het normaal om gebouwen aan te kopen zonder te weten wat men er mee gaat doen”, merkte De Ryck op. “Dit is geld weggooien en de Ranstse belastingbetaler opzadelen met onnodige kosten.”

Na Johan De Rycks tussenkomst benadrukte Tim Peeters nogmaals dat het om “een unieke kans” ging en gaf hij aan dat er plannen zijn voor een Masterplan Broechem Centrum. In het kader van dat plan zou dan ook een geschikte bestemming kunnen worden voorzien voor het huidige bankkantoor aan het Gemeenteplein. “Zo’n masterplan is een goed idee”, pikte Luc Redig van oppositiepartij Groen in. “Maar momenteel is dat plan er echter niet. Zou er niet beter eerst een visie worden ontwikkeld alvorens over te gaan tot zo’n grote aankoop?”

Omdat binnen de meerderheid (die bestaat uit PIT, Vlaams Belang/Ons Ranst en Vrij Ranst) het gevoel leefde dat het nu of nooit was, werd de aankoop toch goedgekeurd binnen de gemeenteraad. De tegenstemmen van N-VA en Groen waren dus tevergeefs. De toekomst zal moeten uitwijzen welke openbare functie het KBC-pand zal krijgen.


HLN – 20/10/2025 - Kristof De Cnodder 

 

GVA 21/10/2025: Gemeente koopt vroeger KBC-gebouw in Broechem aan, oppositie noemt het “weggesmeten geld”

De gemeente Ranst gaat het vroeger KBC-kantoorgebouw aan het Gemeenteplein in Broechem aankopen voor 530.000 euro. Oud-burgemeester Johan De Ryck (N-VA), nu in de oppositie, vindt dit weggesmeten geld en noemde het bedrag veel te hoog.

Het vroeger KBC-gebouw sluit aan bij de site van het gemeentehuis, Het Spijker, De Fakkel en het Gemeenteplein aan de kerk. “Het is een unieke kans”, verdedigde schepen van patrimonium Tim Peeters (Vrij Ranst) op de gemeenteraad de aankoop.

“Het is nog niet zo oud en energiezuiniger dan de meeste van onze andere gebouwen. Het biedt mogelijkheden om er activiteiten onder te brengen als we ergens een ander gebouw aan het renoveren zijn. We mogen zo’n interessante kans niet laten liggen. De containers kunnen dan ook weg. We zijn ook bezig met de aanzet van het masterplan Broechem, waarbij dit weer tal van nieuwe mogelijkheden schept.”

Het gebouw stond te koop voor 575.000 euro. De gemeente stelde een schatter aan, die het op 600.000 euro schatte. Het college ging kijken en deed uiteindelijk een bod van 530.000 euro, wat aanvaard werd. Nu moest de gemeenteraad nog de aankoop goedkeuren, maar dat gebeurde meerderheid tegen minderheid.

“Veel te duur”
Vooral raadslid Johan De Ryck (N-VA) vond het weggesmeten geld. “Het is veel te duur, als je vergelijkt met andere huizen in de bebouwde kern die recent in Broechem werden verkocht. Twee jaar geleden stond het te koop tegen 435.000 euro. Dat schattingsverslag van 600.000 euro is veel te hoog.”

Schepen Tim Peeters (Vrij Ranst) vindt niet dat je een gewoon huis met een kantoorgebouw van 280 vierkante meter kan vergelijken. “U trekt opnieuw een officieel schattingsverslag van een onafhankelijk schatter in twijfel, misschien moet u zelf schatter worden”, zei hij tegen De Ryck.

Luc Redig (Groen) verwijt de meerderheid gebrek aan visie. Hij vond het niet verstandig iets aan te kopen zonder te weten wat je ermee gaat doen.

De gemeenteraad besliste kantoorgebouw met 15 voor en 9 tegen-stemmen toch aan te kopen in het kader van openbaar nut.

Gazet van Antwerpen - 21/10/2025 - Kristin Matthyssen

 

NAC Van Den Nestlaan

4. Bouw van het Nieuw Administratief Centrum gaat door

Echte duidelijkheid heeft het gemeentebestuur niet gegeven tijdens de gemeenteraad. Er volgt nog een wijzigingsbesluit waarvan we de inhoud nog niet mochten weten. Ten vroegste kan er binnen 45 dagen verder gegaan worden met de aanvraag van een omgevingsvergunning.

Klik op de link hieronder om het artikel te lezen:

https://ranst.n-va.be/nieuws/bouw-van-het-nieuw-administratief-centrum-gaat-door

Schoolkind

5. Onze kinderen zijn blijkbaar te duur

Gemeenteraadslid Kris Wouters interpelleerde over de invoering van de zogenaamde “Boterhammentaks”

“In het college van 29 juli 2025 werd beslist om vanaf 1 september 2025 een dagelijkse bijdrage van  0,50 euro per kind voor middagtoezicht in te voeren. 
Deze beslissing kwam dus vlak voor de start van het schooljaar zonder inspraak of overleg met de ouders.
Middagtoezicht is voor de overgrote meerderheid van de kinderen geen optionele dienst, maar een noodzakelijke voorziening binnen de schooldag. 
Door deze kosten aan de ouders door te rekenen, ontstaat een verplichte financiële last bovenop de bestaande schooluitgaven.” aldus gemeenteraadslid Kris Wouters

Volgens de schepen van onderwijs Katlijn Hofmans gaat het over een meerkost voor de gemeente van 118 720 euro wat niet voorzien was in de begroting. Zij zegt zelfs dat er werd gesproken over het verhogen van de belastingen maar omdat dit dan ook was voor mensen zonder kinderen is er hiervoor niet gekozen.

Omdat wij nergens een gefundeerde berekening terug vonden waaruit de noodzaak blijkt om deze retributie aan te rekenen vroegen we meer uitleg.

Andere gemeentes doen het ook was de nietszeggende uitleg van de schepen. Ze gaf wel toe dat de inkomsten hoger waren dan de uitgaven.

N-VA Ranst vindt het schandalig dat dit gemeentebestuur winst maakt op kap van de schoolgaande jeugd.

Schepen van onderwijs Katlijn Hofmans heeft geen 118.720 euro voor het middagtoezicht, maar is wel akkoord met een uitgave van 530.000 euro voor een gebouw waarvan het college nog niet weet wat ze ermee gaan doen.

Dus ja, blijkbaar kosten onze kinderen te veel, maar voor prestige-aankopen is er wél geld.  
 

* GVA 22/10/2025 - N-VA is tegen de ‘boterhammentaks’: “Halve euro per dag of 2 euro per week per kind voor middagtoezicht is ingrijpend voor sommige gezinnen”

Bij afwezigheid van Zoë Helsen, deed partijgenoot Kris Wouters (N-VA) op de jongste gemeenteraad haar interpellatie over het middagtoezicht voor de kinderen uit de Ranstse basisscholen dat betalend is geworden sinds 1 september.

Het middagtoezicht behoort niet meer tot de taken van een leerkracht, besliste de Vlaamse regering. De vrijwilligers die het doen, krijgen in Ranst een vrijwilligersvergoeding van 13 euro per uur. Vroeger betaalde de gemeente Ranst dit enkel voor de gemeentescholen, maar nu komen er ook de vrije scholen bij, samen goed voor een bedrag van 110.000 euro per schooljaar.

Om dat financieel haalbaar te houden, rekenen de scholen vanaf 1 september 0,50 euro aan per dag, per kind, enkel als het kind tijdens de middagpauze aanwezig is. Net zoals bij de naschoolse opvang krijgt ieder kind een attest waardoor je 45 procent van de kosten kan recupereren via je belastingaangifte. Bovendien is er een sociaal tarief voorzien van 0,1 euro voor kinderen die een schooltoelage krijgen.

Volgens Zoë Helsen brengt deze onverwachte meerkost toch veel Ranstse gezinnen in de problemen. “Voor sommige ouders is dit een ingrijpende beslissing geweest van de gemeente”, klonk het. “Onze kinderen zijn blijkbaar te duur.”

Schepen Katlijn Hofmans (PIT) verdedigde de beslissing. “Misschien zullen sommige ouders die de mogelijkheid hebben hun kind nu al eens onder de middag vaker naar de grootouders of thuis laten eten, dat kan. Maar die bedragen zijn toch niet onoverkomelijk. We waren in de wijde omgeving de enige gemeente die het nog niet deed. Zandhoven, Schilde, Wommelgem, Nijlen: overal is het middagtoezicht op de scholen betalend, en meestal duurder.”
Het bedrag van 110.000 euro was niet op voorhand begroot. “We stonden voor de keuze een kleine kost aan te rekenen aan de ouders, of elders te gaan knabbelen”, vertelde Hofmans.

“Maar 530.000 euro om een gebouw aan te kopen is er wel”, sneerde raadslid Johan De Ryck (N-VA), verwijzend naar de aankoop van het KBC-gebouw in Broechem.

Gazet van Antwerpen - 22/10/2025 - Kristin Matthyssen