Belastingen

1. De Ranstenaar zal wel betalen: belastingen én schuldgraad stijgen

In de krant – wat blijkbaar de nieuwe gemeenteraad is volgens dit bestuur – konden we lezen dat de inkomsten van de gemeenten de afgelopen vijf jaar met zo’n 30% zijn gestegen, terwijl de exploitatiekosten met meer dan 50% toenamen.

Gemeenteraadslid Johan De Ryck was van oordeel dat een logisch antwoord van een goed bestuur zou zijn: de tering naar de nering zetten, zoals elke Ranstse familie vandaag verplicht is te doen. 
Maar het huidige gemeentebestuur maakt echter een andere keuze: het verhoogt de belastingen en de schuldgraad aanzienlijk en schuift de rekening door naar de inwoners van Ranst.

Tijdens de vergadering over de LAB-school vroeg een bezorgde Ranstenaar hoe de gemeente de vele investeringen wilde betalen. Het antwoord van de burgemeester liet weinig ruimte voor twijfel: uiteraard door de belastingen te verhogen. Dat dit later werd tegengesproken door de voorzitter van de gemeenteraad, doet weinig af aan het feit dat ongeveer 150 aanwezigen die uitspraak hebben gehoord en er verbaasd op reageerden.

Wat betekent deze “pak de poen show” concreet voor de Ranstenaar?
 

Omschrijving
2020-2025
2026-2031
+-EURO
%
Aanvullende personenbelasting
47.942.531
57.004.250
9.061.719
19%
Verkeersbelasting
1.957.305
2.185.998
228.693
12%
Opcentiemen onroerende voorheffing
32.066.794
45.453.700
13.386.906
42%
Belasting op motoren
3.022.300
2.574.690
-447.610
-15%
Belasting op reclamefolders
574.695
630.000
55.305
10%
Belasting op inname domein
172.548
270.000
97.452
56%
Belasting op leegstaand
417.302
630.000
212.698
51%
Belasting tweede verblijf
363.750
348.000
-15.750
-4%
Belasting bijkomende wooneenheden 
0
600.000
600.000
 
Diverse belastingen
104.424
78.074
-26.350
-25%
GAS-boetes
23.558
81.000
57.442
244%
GAS 5 snelheidsboetes
0
1.125.000
1.125.000
 
TOTAAL
86.645.207
110.980.712
24.335.505
28%

Samen goed voor 111 miljoen euro aan belastinginkomsten: een stijging van 24,3 miljoen euro, of 1.173 euro extra per Ranstenaar.

Dankzij Vlaamse maatregelen ontvangt Ranst bovendien 9,7 miljoen euro extra via het Gemeentefonds en de financieringslijn open ruimte.

Maar dit alles is voor het huidige gemeentebestuur nog niet genoeg. In het meerjarenplan staat ook nog 7,8 miljoen euro inkomsten van de verkoop van gebouwen en gronden die nu nog eigendom zijn van de gemeente.

En daar stopt het niet. Bovenop alle inkomsten en een lening van 6 miljoen euro in 2025, wil het bestuur in de komende vijf jaar nog eens 23 miljoen euro extra lenen.

Gevolg de schuld per Ranstenaar stijgt naar 1.547 euro. In de vorige legislatuur met N-VA aan het roer was de schuld per inwoner gedaald tot 463 euro.

Dat er geïnvesteerd moet worden in de gemeente daar is iedereen het over eens en dat een investering van 10 miljoen in een nieuw administratief centrum de schuldgraad zou verhogen daar waren wij ons van bewust. Maar het is aan het gemeentebestuur om de schuldgraad in toom te houden en geen onverantwoorde uitgaven te doen.

600.000 euro uit geven voor de aankoop van het KBC-gebouw in Broechem of op onverantwoorde wijze 2 miljoen euro uit te delen aan jeugd- en sportverenigingen is onverantwoord.

Een verdrievoudiging van de schuld per inwoner kan moeilijk als goed bestuur worden beschouwd. Dat de burgemeester daarbij zelfs het Vlaams gemiddelde als streefdoel hanteerde, is moeilijk te begrijpen. De ambitie zou net moeten zijn om de schuld zo laag en beheersbaar mogelijk te houden, niet om ze bewust te laten oplopen.

Het huidige bestuur verwijst graag naar inspraakmomenten en bevragingen. Opvallend is echter dat de cruciale vraag – hoeveel extra belastingen men bereid is te betalen – nergens werd gesteld. Nochtans beïnvloedt net die keuze alle andere beleidsopties merkte gemeenteraadslid Zoë Helsen op.

Dat is problematisch, zeker omdat tijdens de verkiezingen en in de beleidsverklaring in het begin van het jaar expliciet werd beloofd dat de belastingen niet zouden stijgen. Vandaag gebeurt het tegenovergestelde. Zo ondermijnt men het vertrouwen van de inwoners én de geloofwaardigheid van het gevoerde inspraaktraject.

Belastingen verhogen en schulden opstapelen is gemakkelijk. Echte keuzes maken en uitgaven beheersen vraagt politieke moed. Die moed missen wij vandaag in dit meerjarenplan. Daarbovenop verwachten wij dat het gemeentebestuur de Ranstenaren correct en volledig informeert over de échte cijfers en de werkelijke gevolgen van deze beleidskeuzes.

“Het is gemakkelijk om schoon weer te spelen met andermans centen want met bezuinigingen maak je geen vrienden. Dat is de keuze die jullie gemaakt hebben. Dat is niet onze keuze en daarom gaatn wij dit meerjarenplan niet goedkeuren” was de stemverklaring die gemeenteraadslid Johan De Ryck gaf in naam van N-VA Ranst.
 

Zone 30

Gemeente gaat voortaan zelf GAS-boetes uitschrijven voor kleine snelheidsovertredingen

De gemeente Ranst gaat voortaan zelf GAS-boetes uitschrijven voor kleine snelheidsovertredingen op het Ranstse grondgebied. Intercommunale IGEAN zal helpen bij de administratieve afhandeling en het innen van de boetes. Volgens ramingen van het gemeentebestuur zal er zo in de komende 6 jaar 1 125 000 euro naar de gemeentekas vloeien.

Sinds 2021 geeft de Vlaamse overheid steden en gemeentes de gelegenheid om op hun eigen grondgebied GAS-boetes uit te delen voor beperkte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50. De zogenaamde GAS 5 regeling kan worden toegepast zolang de maximumsnelheid niet overschreden wordt met meer dan 20 kilometer per uur. In het andere geval komt het parket alsnog tussenbeide.

De gemeenteraad van Ranst besliste nu ook om GAS 5 te gaan toepassen.
Het gemeentebestuur gaat er van uit dat in de volgende 6 jaar op deze manier 1 125 000 euro aan boetes rechtstreeks in de Ranstse spaarpot zal terecht komen. Gemeenteraadslid Luc Redig (van oppositiepartij Groen) sprak van “een serieus bedrag” en vroeg zich af hoe het bestuur aan dat cijfer kwam.

6 000 boetes per jaar
“Vorig jaar werden via de vaste flitspalen aan de Zandhovensteenweg en de Bistweg 5 200 kleine overtredingen vastgesteld. Via de bemande en verplaatsbare camera van de politie kwamen daar nog eens 7 à 800 kleine overtredingen bij”, vertelde burgemeester Bart Goris (PIT) tijdens de gemeenteraadszitting van december. “Als je weet dat een GAS-boete 53 euro kost en daarvan 6 euro naar onze partner IGEAN gaat, dan kom je – bij gecontinueerd beleid - aan 282 000 euro over 6 jaar. Tegelijk verwachten we wel dat automobilisten hun lessen gaan trekken en gaan we dus uit van een lager bedrag.”

Terwijl Groen het nieuwe politiereglement omtrent GAS 5 mee goedkeurde, stemde die andere oppositiepartij N-VA tegen. “Het gaat bij de coalitiepartners om geld en niet om verkeersveiligheid”, verkondigde fractieleider Johan De Ryck. “Nu komende geïnde boetes rechtstreeks op de rekening van de gemeente, zonder enige verplichting van bovenaf om de gelden te gebruiken voor verkeersmaatregelen.”

HLN – 16/12/2025 - Kristof De Cnodder 
 

Voortstraat 8

2. Uitverkoop publieke gronden en gebouwen om gemeentekas te spijzen

2.  Uitverkoop publieke gronden om gemeentekas te spijzen?

De gemeentelijke belastingen stijgen met 38%, de inkomsten uit de personenbelasting en de verkeersbelasting verhogen met 19% en de invoering van GAS 5 voor het innen van snelheidsboetes brengt ook een pak geld op. Dit alles komt neer op 111 miljoen extra inkomsten.

Maar dit alles is voor dit gemeentebestuur nog niet genoeg. Het huidige gemeentebestuur doet een uitverkoop voor 7,8 miljoen euro van gebouwen en gronden die nu nog eigendom zijn van de gemeente. Niettegenstaande uit de bevraging blijkt dat de meerderheid vindt dat het gemeentelijk patrimonium zo veel mogelijk behouden moet blijven voor de toekomst.
 

Verkoop Pastorij Emblem 
400.000
Verkoop verkaveling Halle Zoersel
2.200.000
Verkoop perceel Hutveld en Spoorweglei
450.000
Verkoop perceel Broddestraat
150.000
Verkoop gronden rondom Ambelhuis
450.000
Verkoop Dorpstraat 97-99
300.000
Verkoop Welkomhuis verkoop
550.000
Overdracht naar Voorkempen Hof Van Ocken 
600.000
Overdracht naar Voorkempen Emmelenhof 
900.000
Overdracht naar Voorkempen Hof Terwagne 
900.000
Overdracht naar Voorkempen Kleine Garve
900.000
TOTAAL
7.800.000

“Het is gemakkelijk om schoon weer te spelen met andermans centen want met bezuinigingen maak je geen vrienden. Dat is de keuze die jullie gemaakt hebben. Dat is niet onze keuze en daarom gaan wij dit meerjarenplan niet goedkeuren” was de stemverklaring die gemeenteraadslid Johan De Ryck gaf in naam van N-VA Ranst.

Een uitverkoop van publieke gronden en gebouwen om de gemeentekas te spijzen is niet de keuze van N-VA Ranst en daarom hebben wij het meerjarenplan niet goedgekeurd.
 

Voormalige Emblemse pastoorswoning moet gemeente Ranst straks minstens 405 000 euro opbrengen

De gemeente Ranst gaat in deeldorp Emblem de voormalige pastorij verkopen. Het gebouw aan de De Voortstraat 8 moet straks minstens 405 000 euro opbrengen.

De Ranstse gemeenteraad besliste zopas om de vroegere Emblemse pastoorswoning op de immomarkt te gooien. De woonst, die nu dus nog eigendom is van de gemeente, staat al een tijdje leeg en het gemeentebestuur had er zelf geen concrete plannen mee. Het pand heeft ook geen echte erfgoedwaarde.

“Gezien de staat van het gebouw en de kosten die er aan zijn, wensen we over te gaan tot een verkoop”, legde schepen van Patrimonium Tim Peeters (Vrij Ranst) uit tijdens de recentste gemeenteraadszitting. “Volgens een officieel schattingsverslag is de woning 405 000 euro waard. We gaan nu een notaris aanstellen om de verkoop te begeleiden. We willen straks dus minstens 405 000 euro krijgen voor dit stuk vastgoed.”

N-VA stemt tegen
Oppositiepartij N-VA stemde tegen de openbare verkoop, die via het online platform Biddit zal verlopen. “Uit een recente burgerbevraging is gebleken dat een meerderheid van de Ranstenaren vindt dat het gemeentelijk patrimonium zo veel mogelijk behouden moet blijven”, motiveerde gemeenteraadslid Johan De Ryck het stemgedrag van zijn fractie.


HLN – 16/12/2025 - Kristof De Cnodder 
 

Centen

3. Weeral minder transparantie voor de gemeenteraad

Tijdens de gemeenteraad werd een nieuw reglement besproken over welke financiële beslissingen het gemeentebestuur zelfstandig mag nemen.

Concreet betekent dit dat veel grotere uitgaven niet langer aan de gemeenteraad moeten worden voorgelegd. Voor gewone werkingskosten stijgt de grens van 75.000 euro naar 140.000 euro. Voor investeringen, gaat die grens zelfs van 50.000 euro naar 140.000 euro. Alle uitgaven onder dit bedrag kunnen voortaan worden beslist zonder inspraak of goedkeuring door de gemeenteraad.

“Op die manier wordt de gemeenteraad buitenspel gezet. De controle functie die de gemeenteraadsleden hebben wordt verder uitgehold” protesteerde gemeenteraadslid Johan De Ryck

N-VA Ranst begrijpt het streven naar efficiënt bestuur. Maar tegelijk moeten we wel vaststellen dat dit gemeentebestuur de gemeenteraad steeds minder betrekt bij belangrijke financiële beslissingen.

De gemeenteraadsleden vertegenwoordigen alle Ranstenaren daarom eisen ze van het gemeentebestuur transparantie. Ook wie niet voor de meerderheid stemde, mag verwachten dat belangrijke beslissingen open besproken worden.

Om die redenen kon N-VA Ranst dit reglement niet goedkeuren. Efficiëntie mag nooit ten koste gaan van democratische controle en betrokkenheid.

Bovendien heeft het huidige bestuur in zijn beleidsverklaring een nieuw onderscheid gemaakt tussen prioritair en niet-prioritair beleid. In de opvolgingsrapportering en jaarrekening zullen voortaan enkel de prioritaire acties worden gerapporteerd. N-VA Ranst betreurt deze keuze. Tijdens onze bestuursperiode werden alle acties als prioritair beschouwd en werd daar open over gecommuniceerd.

Volgende acties worden door dit gemeentebestuur al NIET PRIORITAIR / niet belangrijk aanzien:
•    AC08 Ranst werkt samen NIET PRIORITAIR
•    AC11 Ranst waardeert haar menselijk kapitaal NIET PRIORITAIR
•    AC12 Ranst zoekt en behoudt talent NIET PRIORITAIR
•    AC45 Ranst voorziet loon naar werk NIET PRIORITAIR
•    AC17 Ranst beheert en onderhoudt haar patrimonium NIET PRIORITAIR
•    AC22 Ranst zorgt voor materiele en financiële ondersteuning NIET PRIORITAIR
•    AC25 Ranst organiseert kwaliteitsvol gemeentelijk onderwijs NIET PRIORITAIR
•    AC35 ZARA: veilig en dichtbij NIET PRIORITAIR
•    AC36 Brandweer Zone Rand beschermt dag en nacht NIET PRIORITAIR
•    AC39 Ranst onderhoudt en versterkt haar groenpatrimonium NIET PRIORITAIR

Om een idee te geven: 15 miljoen euro is het gemiddelde totaal bedrag per jaar dat het college zal uitgeven aan deze voor hen niet prioritaire / niet belangrijke acties.

Ook hier zien we dus opnieuw hoe transparantie en inspraak worden uitgehold door het huidige gemeentebestuur: belangrijke beleidsacties voor een sterke en betrokken gemeente verdwijnen nu gewoon uit het zicht van de inwoners en de gemeenteraadsleden.

Het zal niemand verwonderen dat N-VA Ranst dit niet heeft goedgekeurd. Open communicatie en transparantie zijn voor ons heel belangrijk.
 

Speltlaan

4. Sancties bij tekort aan sociale huurwoningen

De plannen voor sociale koop- en huurwoningen uit de vorige legislatuur zijn stopgezet, terwijl het Bindend Sociaal Objectief (BSO) nog steeds geldt.

Het huidige bestuur kiest in plaats daarvan voor kleinschalige projecten van maximaal 10 woningen, verspreid over de deelgemeenten.

Om aan het BSO te voldoen, moeten er nog minimaal 75 sociale huurwoningen bijkomen. Sinds september 2025 is duidelijk dat Ranst volgens het nieuwe BSO 92 wooneenheden moet realiseren.

Tegen 1 november 2026 moet de gemeente samen met de sociale huisvestingsmaatschappijen een bindende overeenkomst afsluiten voor de realisatie van de sociale huurwoningen, inclusief planning en strategie, anders dreigen financiële sancties per ontbrekende woning.

Gemeenteraadslid Johan De Ryck vroeg of de gemeente 9 percelen in eigendom had waarop kleinschalige projecten van maximaal 10 woongelegenheden te kunnen bouwen? Neen dus!

“Het gemeentebestuur gaat de seniorenwoningen die ze heeft verkopen aan de sociale huisvestingsmaatschappijen als truc om het BSO te halen” kreeg gemeenteraadslid Leen Baeten als antwoord op haar vragen. In het verleden werd deze truc al eens uitgeprobeerd maar dit werd toen niet aanvaard door de Vlaamse overheid.

De bedoeling van het college is ook om projectontwikkelaars te verplichten om bij grote projecten een deel sociale huisvesting te voorzien. Dat een dergelijke verplichting al door de Raad van State verworpen werd is blijkbaar nog niet doorgedrongen bij dit gemeentebestuur.

N-VA Ranst volgt dit nauwgezet op en roept op tot een realistisch, uitvoerbaar plan dat de sociale woningbehoefte daadwerkelijk invult en ervoor zorgt dat Ranst voldoet aan het bindend sociaal objectief.
 

Dierenwelzijn

5. Dierenwelzijn in Ranst: ophitsen tijdens de verkiezingen, weinig actie daarna

Tijdens de verkiezingen werd dierenwelzijn door Vlaams Belang sterk naar voren gebracht, en met de komst van een schepen van dierenwelzijn hadden veel Ranstenaren verwachtingen van concrete initiatieven en visie.  Als het ging over dierenwelzijn liepen de emoties in de maanden voor de verkiezingen, om begrijpbare redenen, hoog op. Wat er toen gebeurd is met een aantal honden is verschrikkelijk, en daar werd door Vlaams Belang en PIT dan ook hard op ingespeeld tijdens de verkiezingen.

Voormalig burgemeester Johan De Ryck kreeg de afgelopen jaren vaak verwijten naar zijn hoofd geslingerd door de huidige meerderheid over dierenwelzijn. Ranstenaren werden daarbij opgeroepen zich te ergeren met uitspraken als: “Het is een schande dat de burgemeester niets doet.” Nu de schepen voor dierenwelzijn Christel Engelen erkennen dat ook een burgemeester en een schepen gebonden zijn aan bestaande wetten en regels.

Uit de meerjarenplanning 2026–2031 blijkt dat het huidige beleid op dit vlak zeer pover is.  “Concreet zien we slechts twee acties: een bijkomende hondenlosloopzone en een campagne van 4.000 euro, een budget dat zelfs lager ligt dan tijdens de vorige legislatuur” aldus gemeenteraadslid Zoë Helsen.

Ook thema’s zoals het vuurwerkbeleid, dat jaarlijks veel impact heeft op huis- en landbouwdieren, krijgen amper aandacht.  Buiten het klassieke standaardstukje in Ranst Info — exact zoals andere jaren — is er zo goed als geen communicatie geweest over het vuurwerkverbod. “Ik kan toch niet meer doen” was het antwoord van de schepen voor dierenwelzijn Christel Engelen. 
Volgens gemeenteraadslid Zoë Helsen is het net op deze momenten dat je, ook zonder grote budgetten, kunt aantonen dat dierenwelzijn wél een essentieel onderdeel zou kunnen zijn van het beleid.

N-VA Ranst vindt dat een schepen van dierenwelzijn meer kan betekenen dan het wettelijk minimum: meer visie en concrete initiatieven zijn nodig om te tonen dat dierenwelzijn écht een prioriteit is. Het huidige beleid komt weerom de beloften die zijzelf tijdens de verkiezingscampagne hadden gemaakt niet na.