Gemeenteraad 24 april 2017

4. Bekendmaking aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning    -
5. Gemeentelijke APP -
6. Onderhoud probleemstraten  -

Lees hier het kort verslag, onze interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Subsidiereglement renovatieaudit
Omdat wij het belangrijk vinden dat ook Ranst de CO2-reductiedoelstelling kan waarmaken hebben wij onze goedkeuring gegeven aan het subsidiereglement voor het laten uitvoeren van een renovatie voor particuliere woningen. Vanaf nu tot eind 2019 wordt een subsidie voorzien van 50% van de werkelijk gefactureerde kosten voor het uitvoeren van een renovatieaudit met een maximum van 250 euro. De subsidie wordt uitbetaald nadat er effectief werken uitgevoerd werden zoals voorzien in de renovatieaudit.

Bermbeheersplan
In 2016 werden de bermen van onze gemeente opnieuw geïnventariseerd door de dienst Duurzaam milieu- en natuurbeleid van de provincie, waarna zij een bermbeheerplan hebben opgemaakt dat de volgende 5 jaar van toepassing zal zijn. Een bermbeheersplan  geeft aan wat er in de berm moet gebeuren maand na maand en jaar na jaar voor een optimale verkeersveilige en ecologische ontwikkeling. De Milieuraad had een gunstig advies gegeven mits toevoeging van een paragraaf betreffende de nauwkeurige opvolging van de uitgevoerde werkzaamheden. N-VA Ranst hecht veel belang aan inspraak. Omdat in de definitieve versie van het bermbeheersplan rekening werd gehouden met de bemerking van de adviesraad hebben wij dit plan mee goedgekeurd.

Vergunning rooien van bomen
In februari 2017 gaf het college ongunstig advies voor het rooien van een reeks hoogstammige bomen op een perceel aan de Schawijkstraat. De motivatie was: “De vergunning kan niet verleend worden op basis van de uitgebrachte ongunstig adviezen van het Agentschap Natuur en Bos en het Agentschap Onroerend Erfgoed. Een maand later gaf het college plots wel een vergunning voor het rooien van deze reeks hoogstammige bomen niettegenstaande beide instanties ongunstig advies gaven.
Johan De Ryck vroeg een motivatie voor deze bocht van 360°. De schepen antwoordde dat hij zijn hard(t) had laten spreken en dat er geen rekening moest gehouden worden met de ongunstige adviezen.
Het zal u niet verbazen dat wij versteld stonden van deze redenering wanneer u de tekst van de ongunstige adviezen leest: “De bestaande bomen zijn gezond en vormen een mooi opgaande bomenrij naast de haag. Het vervangen van deze bomen door een andere houtkant ter verhoging van de natuurwaarde is een tegenstrijdigheid, omdat de inheemse bomen (voornamelijk zomereik en haagbeuk) een inherente natuurwaarde hebben. De jonge fruitbomen die recent naast deze bestaande bomen werden aangeplant kunnen niet als reden aangegrepen worden om dergelijke waardevolle bomen in het landschap te rooien.”

Bekendmaking aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning
Op de webstek van de gemeente vinden we de bekendmakingen terug in verband met de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning. Wij vinden de uitleg die daarop staat veel te beknopt en soms zelfs onduidelijk. Daarom stelde John Oliviers voor om meer details te vermelden en het liggingsplan toej te voegen in plaats van enkel de verwijzingen naar de perceelnummers.
Volgens de burgemeester komt de informatie overeen met de richtlijnen die door de Vlaamse regering uitgevaardigd werden. Of deze richtlijnen strikt te interpreteren zijn, of dat de gemeente vrij is om meer informatie te verstrekken zal door ons verder onderzocht worden.

Gemeentelijke APP
Het college heeft in maart 2017 beslist om, in afwachting van de ontwikkeling van de eigen sociale mediakanalen, de licentie kosten te betalen voor de app met gemeentelijke informatie.
In januari 2015 had de schepen op onze interpellatie geantwoord dat: “de app eigendom blijft van de ontwikkelaar en dat het een volledig privé initiatief betrof.
Patrik Teurfs benadrukte dat wij het ermee eens zijn dat dit medium een meerwaarde voor de communicatie met onze inwoners heeft om kort op de bal te spelen bij bijvoorbeeld noodsituaties, maar ook bij wegenwerken en herinneringen aan gemeentelijke activiteiten als aanvulling op onze andere communicatiekanalen.
Wij waren verheugd van de schepen te horen dat de app overgenomen werd door de gemeente die vanaf nu zal instaan voor de informatie op de app. Verder wordt er gewerkt aan visie nota voor het gebruik van de sociale media binnen de administratie.
Wat noodsituaties betreft zal de gemeente gebruik maken van Be-Alert. Dit is  een nieuwe alarmeringstoepassing van het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken dat ervoor zorgt dat alle inwoners van een gemeente die betrokken is bij een noodsituatie sneller en duidelijker verwittigd en geïnformeerd worden.

Onderhoud probleemstraten.
Naar aanleiding van de beslissing over de onderhoudswerken aan buurtwegen werd door de schepen gezegd dat er in de Laarstraat / Maas en Moor veel verkeer is.
Johan De Ryck vroeg naar het resultaat van de uitgevoerde tellingen en de criteria die door het college weerhouden werden om te bepalen welke probleemstraten prioritair moeten onderhouden worden.
Het antwoord van de schepen was hallucinant. In de Laarstraat en Maas en Moor die volledig wordt heraangelegd werden er geen tellingen uitgevoerd. In de Knodbaan waren er wel tellingen uitgevoerd en werden er gemiddeld 205 voertuigen geteld. De grootste drukte werd vastgesteld tijden de ochtendspits.
In het verslag van de politie kunnen we lezen dat “Het wegdek in niet al te beste staat is.”
Voor ons is en blijft de Knodbaan met zijn vele putten “De hel van Oelegem”.
Een straat met een relatief goed wegdek waar veel recreatief fietsverkeer langs komt heeft voor het college een hogere prioriteit om heraangelegd te worden dan een bijna onberijdbare straat. Dit is de wereld op zijn kop daarom zal N-VA Ranst blijven ijveren voor een snelle aanpak van het wegdek van de Knodbaan.

Interpellaties

Vergunning rooien van bomen - Interpellatie door Johan De Ryck - Klik hier

Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning - Bekendmaking - Interpellatie door John Oliviers - Klik hier

Gemeentelijke APP - Interpellatie door Patrik Teurfs - Klik hier

Onderhoud probleemstraten - Interpellatie door Johan De Ryck - Klik hier

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad.